Kies het beste woord

Welk woord zou het beste passen in een gegeven zin?
(Er kunnen meerdere geschikte woorden zijn.)

Zin1

  • Elke dag … wij een ommetje door het park.
    Kies een woord:
  1. lopen
  2. wandelen
  3. marcheren
  4. gaan

of kies een andere passend woord.

5 „Gefällt mir“

Ik zou gewoon zeggen: Elke dag maken wij een ommetje dor het park.

1 „Gefällt mir“

Is het mogelijk: Elke dag doen wij een ommetje door het park.

Een ommetje doen is niet zo gebruikelijk, maar niet geheel onmogelijk.
Geen aanrader.
:grinning:

1 „Gefällt mir“

Een ommetje maken ja, dat is vrij gebruikelijk.

2 „Gefällt mir“

Oke, dan: Elke dag maken wij een ommetje door het park. Hoewel ik liever en beetje sportiever ben. :running_woman:

Oke. Dan maken wij een ommetje door het park. Hoewel ik liever een beetje sportiever ben. :running_woman:

1 „Gefällt mir“

Ja dat is ook een mogelijkheid, alhoewel ik bij hardlopen eerder zou denken aan een rondje in plaats van een ommetje. :roll_eyes:
Lang niet altijd zal er maar één woord echt het beste zijn.
Goede alternatieven zijn welkom.
:grinning:

1 „Gefällt mir“

Bij een ommetje ga je wandelen, toch? Het zegt toch al dat je het met je beenenwagen doet.
Lopen, wandelen en marcheren zijn dan dubbelop, het eenige dat ik me kan voorstellen is, dat je het bedoelt te doen.

Elke dag gaan wij een ommetje door het park.

1 „Gefällt mir“

Ja, een ommetje maken betekent dat je een kleine wandeling maakt.

Tip: met de benenwagen gaan

2 „Gefällt mir“

Een ommetje is, dacht ik, een vrij kort traject (omloop,circuit), dat eindigt op het vertrekpunt. Een ommetje op de weg kan worden afgelegd: te voet , per fiets, motor etc.
Een ommetje wordt ook genoemd: een eindje om. (Soms een rondje om de kerk)
:grinning:

Ligt een beetje aan waar je in Nederland woont. Waar ik ben opgegroeid is een ommetje doen heel gewoon.

4 „Gefällt mir“

Dat vermoedde ik al wel, en ik ben blij dat je dat signaleert.:smiley:
Maken en doen zijn passepartout-woorden, je kan die overall als vervanging van werkwoorden tegenkomen.
Regionale verschillen bestaan nu eenmaal, maar ze zijn niet algemeen bekend. Daar dient men bij beweringen rekening mee te houden en niet al te stellige uitspraken te doen. vind ik.
:grinning:

3 „Gefällt mir“

Daar ben ik het niet mee eens, Ludo. Een ommetje betekent een korte wandeling. Een ommetje maken kun je dus alleen te voet.

3 „Gefällt mir“

Dat is ook mijn eerste gedachte: „een ontspannen wandelingetje zonder noodzakelijk doel.“ En daar zal menigeen ook zo over denken. Toch ontkomt ook het begrip ommetje niet aan een betekenisverruiming, zo vond ik het aardige voorbeeld waarin riksja’s ook al ommetjes gaan maken. :face_with_raised_eyebrow:

2 „Gefällt mir“

Dit is erg interessant en een goed alternatief voor ouderen of mensen met een handicap.

:rose::rose:Bloemen :rose::rose:en niets dan lof voor de mensen die zich vrijwillig op die manier voor anderen ‚inspannen.‘

2 „Gefällt mir“

Voorlopige conclusie voor zin 1: “Elke dag maken wij een ommetje door het park.”
En meestal bedoelen we een ommetje te voet .

Welk woord zou het beste passen in een gegeven zin?
(Er kunnen meerdere geschikte woorden zijn.)

Een nieuwe zin 2
Het bestuur zal ons morgen iets belangrijks …

Kies een woord:

  1. zeggen
  2. mededelen
  3. meedelen
  4. delen

of stel een andere passend woord voor.

1 „Gefällt mir“

Ik heb de oefening net gelezen en ik dacht dat ik ook weer eens zou kunnen meedoen.

Het bestuur zal ons morgen iets belangrijks zeggen of meedelen of bekendmaken

Hoi RalfN,
Ik ben blij je weer met Nederlands bezig te zien.

Bij deze opgaven zijn meerdere goede woorden mogelijk.
Ieder kan zijn mening geven.
We wachten nu nog even op andere inzendingen.
:grinning:

2 „Gefällt mir“