Jutta's Oefenteksten

@alex interessant om te lezen! Ik wist helemaal niet dat er daar verschillen tussen zijn.
@JuttaS Oké, ik snap het :slight_smile: succes met breien! Ik ben benieuwd naar het resultaat :wink:
Ik had trouwens een foutje over het hoofd gezien:

2 „Gefällt mir“

Noch eine kleine Anmerkung meinerseits:

Tenminste zonder spatie is een bijwoord dat je zou kunnen vertalen met zumindest of eventueel wenigstens. Voorbeeld uit Duden: „das zumindest behaupten seine Gegner“ - „dat zeggen zijn tegenstanders tenminste“. Het gaat dus niet om hoeveelheid, maar om een nuancering van wat er gezegd is. Althans is een synoniem voor die betekenis, of in ieder geval. Op de website van Onze Taal staan nog wat voorbeelden: https://onzetaal.nl/taaladvies/tenminste/

Ten minste met spatie gaat wel over hoeveelheid. „In december koop ik ten minste (of: minstens) één zak pepernoten.“ Je hebt er dus ten minste één, maar waarschijnlijk meer.

Gaat ook bij héél veel moedertaalsprekers nog fout… :slight_smile:

6 „Gefällt mir“

Vrolijk kerstmis iedereen! :slight_smile:
Nu is het eindelijk zover: Het is kerstmis en ik heb weer meer tijd om bijvoorbeeld nieuwe teksten te schrijven. Ik geniet van de rust en ik kan lekker lang slapen. De dagen voor kerstmis zijn voor mij en mijn familie steeds heel erg druk vanwege ons werk. Daarom koop en verpak ik de kerstcadeaus al in november. Maar je kan zo vroeg natuurlijk geen bloemen kopen; daarom hebben we vlak voor kerstmis zo veel werk.
We maken bloemstukken met amaryllis en vele bloemen en planten zijn geglazuurd met gouden glitters. Daarom glitteren we aan kerstavond meer dan onze kerstboom en onze handen zijn zwart door de hars van de pijnbomen waarmee we werken.
Ik ben elk jaar blij dat ik niet in een restaurant of een hotel werk en dat ik aan kerstmis tenminste vanaf de namiddag vrij ben. Dan eten we samen en pakken onze cadeaus uit. De volgende twee dagen zijn dan ook steeds heel rustig: koken, eten, drinken en een beetje wandelen.

4 „Gefällt mir“

Hoi Jutta, ik wens jou ook een fijn kerstfeest!

Vrolijk Kerstmis iedereen! :slight_smile:
Nu is het eindelijk zover: Het is Kerstmis en ik heb weer meer tijd om bijvoorbeeld nieuwe teksten te schrijven. Ik geniet van de rust en ik kan lekker lang slapen. De dagen voor Kerstmis zijn voor mij en mijn familie steeds altijd heel erg druk vanwege ons werk. Daarom koop en verpak ik de kerstcadeaus al in november. Maar je kan zo vroeg natuurlijk (nog) geen bloemen kopen; daarom hebben we vlak voor Kerstmis zo veel werk.
We maken bloemstukken met amaryllis en vele/veel (1) bloemen en planten zijn geglazuurd (2) met gouden glitters. Daarom glitteren we aan op kerstavond meer dan onze kerstboom en onze handen zijn (beter: zijn onze handen) zwart door de hars van de pijnbomen waarmee we werken.
Ik ben elk jaar (opnieuw) blij dat ik niet in een restaurant of (in een) hotel werk en dat ik aan met/tijdens Kerstmis tenminste vanaf de namiddag vrij ben. Dan eten we samen en pakken we onze cadeaus uit. De daaropvolgende twee dagen zijn dan ook steeds heel rustig: koken, eten, drinken en een beetje wandelen.

Opmerkingen:
Kerstmis is een officiële feestdag en moet dus met een hoofdletter worden geschreven.
Naast het woord „Kerstmis“ wordt ook het woord „kerst“ veel gebruikt.
(1) vele of veel? Het kan allebei, maar „vele“ is formeler en wordt minder gebruikt. Zie ook: Veel / vele (- vragen) - Taaladvies.net
(2) bij glazuur denk ik eerder aan „Zuckerguss“. Ik denk dat „decoreren“ of versieren" beter in de zin past.

PS Je hebt al best veel geschreven over je werk als bloemist en ik ben best benieuwd geworden naar hoe de bloemstukken eruit (kunnen) zien. Ik zou het leuk vinden om ook een keer een foto te zien van een bloemstuk of boeket dat je gemaakt hebt! :grinning:

5 „Gefällt mir“

Heel erg bedankt, Anja. :slight_smile:

Ik er een paar foto’s gevonden. Ze zijn helaas niet van Kerstmis.

Deze zijn van een wedstrijd tijdens mijn opleiding.

En deze zijn van mijn examen.

4 „Gefällt mir“

Hoi Anja, hoi Jutta, zu veel und vele haben wir hier im Forum sogar einen eigenen Thread:

2 „Gefällt mir“

Gelukkig Nieuwjaar! :slight_smile:
Nu is 2017 al voorbij. Ik heb veel geleerd in dit jaar. Een jaar geleden dacht ik bijvoorbeeld niet dat ik Nederlands ga leren, maar eind april of begin mei had ik deze idee en heb ik meteen begonnen. Ik kocht een lesboek, keek naar filmpjes enzovoort. Dan heb ik dit forum gevonden en nu leer ik hier erg veel.
Ik heb geen goede voornemens voor 2018, want ik heb nooit voornemens voor het nieuwe jaar. Waarom zal ik wachten tot een nieuw jaar begint in plaats van meteen te beginnen, als ik een inval heb voor een goed voornemen?
Volgens de statistieken is januari geen goed maand om met voornemens te beginnen. Een beter tijdstip voor een nieuw begin is na de zomervakantie, dan ben je ook uitgerust. Bovendien is het beter als je je voornemens een voor een begint en niet alle tegelijk.
Ik zal ook voor 2019 geen goede voornemens hebben, maar misschien heb ik ergens in de zomer of zo een goede inval en misschien is hij 2019 al werkelijkheid geworden.

4 „Gefällt mir“

Gelukkig Nieuwjaar Jutta :champagne:

3 „Gefällt mir“

Dank je wel Alex :slight_smile: :fireworks:

1 „Gefällt mir“

Eén kleine aanvulling:

3 „Gefällt mir“

Ja, klopt, Anja. Dat zag ik bij het teruglezen ook. Dank je wel voor de aanvulling.

1 „Gefällt mir“

Dit is het eerste deel van het verhaal hoe ik mijn hond Matti gevonden heb, hoewel ik er helemaal niet op zoek was:

Mijn moeder wilde graag een speelgenoot voor onze terriër Biene hebben, omdat onze oude hond Hans niet meer zo veel met haar speelde. Het liefst wilde ze een teckel. Een dag ontdekte ze een schattige hond, vermeend een kruising met een teckel, op de webpagina van de dierenasiel. Daarop wilde ze hem er opzoeken. Ik was een beetje bang omdat ik nog nooit in een dierenasiel geweest was. Ik dacht dat ik het liefst al die honden zou willen meenemen. Maar ik ging toch mee en probeerde niet te veel om me heen te kijken.
We mochten een wandeling met Madi maken - zo heette hij toen. Eerst was hij heel angstig, maar later wilde hij niet meer terug.
Maar voordat we hem mochten adopteren moesten we eerst met onze andere honden langskomen om te testen of ze met elkaar overweg konden. Mijn moeder was een beetje bang, dat het niet goed zou gaan maar ik moest het tenminste proberen, anders zou ik nu een slecht geweten hebben. Dus reed ik de volgende dag met mijn vader weer naar de dierenasiel en namen we ook Hans en Biene mee.

2 „Gefällt mir“

Hoi Jutta, ik lees je tekst nu even door.
Groetjes,
Ralf

Hier zijn mijn opmerkingen:

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Heel erg bedankt, Ralf. :slight_smile:
Ik zal in het weekend het volgende deel schrijven. :wink:
Groetjes
Jutta

1 „Gefällt mir“

Hier komt het tweede deel :slight_smile: :

De drie honden ontmoetten elkaar op een ingeperkt gebied waar ze ongelijnd mochten lopen. Eerst was onze “opa” Hans aan de beurt, maar Matti was alleen geïnteresseerd in Biene. Ze speelden niet met elkaar, maar ze hadden ook geen ruzie en de medewerker van het dierenasiel was tevreden. We mochten dan nog een wandeling met alle drie maken een de volgende week mochten we Matti voor een proefdag mee naar huis nemen.
De volgende dag zei mijn moeder: “Binnenkort ben je jarig. Madi wordt jouw hond; dat is ons verjaardagscadeau voor je.” Ik vind het eigenlijk niet goed om dieren als cadeau te geven en ik was ook een beetje overrompelt, maar dit was het mooiste cadeau dat ik ooit gekregen heb.
Dus reden we een paar dagen later de derde keer naar het dierenasiel. Ik naam een deken voor mijn hond mee, maar hij wilde tijdens de rit liever bij mij op de schoot zitten.
's Avonds reed mijn vader zonder Matti naar het dierenasiel om het verdrag te ondertekenen. Ik was sowieso nooit van plan hem terug te bringen, ook al was het niet altijd eenvoudig.

2 „Gefällt mir“

Een mooie tekst, Jutta!

Hier zijn mijn opmerkingen:

Een ‚happy end‘ :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Dank je wel, Ralf. :slight_smile:
Het is in ieder geval een verhaal met ‘happy end’ en het gaat nog een beetje verder…
Groetjes
Jutta

1 „Gefällt mir“

Ralf, ich glaube, Jutta meint hier einen Spaziergang mit den drei Hunden (Madi, Biene und Hans) und dann ist alle drie (de honden) durchaus richtig. :dog2: :dog2: :dog2:

3 „Gefällt mir“

Ja, mein Vater und ich gingen mit den drei Hunden spazieren, also waren wir sogar zu fünft. :wink:

2 „Gefällt mir“