Hoi! Wer bist du?

Wat leuk om je ook hier “tegen te komen”, Emigrant. Ik moet toegeven dat ik al een tijdje niet meer op je blog gekeken heb, maar ik vond het altijd heel leuk om je Beobachtungen te lezen.

Wappie? Sokpop? Nooit van gehoord.

Misschien ben ik ook al te lang weg uit Nederland :wink:

En nog een native speaker Nederlands :slight_smile: Ook van mij van harte welkom, Paulien.

Hoi Paulien. Leuk dat je Nederlandse les geeft. Maar zoiets geeft het meestal in grote steden. In onze kleine stad was ik de enige persoon die voor de cursus Nederlands heeft zich aangemeld.
Groetjes uit RLP Jutta

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum Wim, alias Emigrant. Wappie is natuurlijk een prachtig woord, misschien iets voor een nieuwe rubriek over slang en turbotaal?
Veel plezier en als je vragen hebt, laat het gerust weten!
Groeten uit Aken,
Ralf

Hoi Jutta, wat jammer dat het voor jou niet mogelijk was om een cursus Nederlands te volgen. Ik vind dat je al goed de taal beheerst, zeker als je dit allemaal met zelfstudie voor elkaar hebt gekregen. Waar woon je in RLP? Misschien ken ik iemand bij jou in de buurt die je eventueel verder kan helpen. Groetjes, Paulien

1 „Gefällt mir“

Hoi Jutta, mag ik je verbeteren?

Im Niederländischen gibt es das Konstrukt „es gibt“ nicht. Man sagt stattdessen: es is oder er zijn. In diesem Fall heißt es also:

Maar zoiets is er meestal alleen in grote steden.

Ich hoffe, dass es so deutlich ist.
Groetjes,
Alex

Ik woon tussen Trier en Koblenz in een klein dorpje en Trier is 60 km veer weg.
Ik heb de VHS in alle gemeende gezocht.
Maar geen probleem Babbel is heel leuk en leerzaam.
Lief groeten Jutta

Oh danke je wel Alex. Want ik leer alleen doe ik veel eens tot eens van Duits naar Nederland. Babbel is goed met woordenschat, maar grammatica is moeilijk.
Lief gr. Jutta

Den zweiten Teil dieses Satzes verstehe ich nicht ganz, @Jutta :wink:

Was meinst du genau? Du kannst es gerne auch auf Deutsch schreiben. Dann sage ich dir, wie man es auf Niederländisch sagt.

Ich habe den Anfängerkurs bei der VHS gemacht und nun lerne ich mit Babbel weil es keine Folgekurse gibt. Es gibt hier keine Einzelkurse oder ähnliches. Wortschatzübungen sind gut bei Babbel aber für die Grammatik im Satz findet man nicht viel.
Ich denke ich helfe mir manchmal mit wörtlicher Übersetzung ins Niederländische wenn ich keine Lösung finde. Im Gespräch ist es hilfreich da ich viele Belgische Kunden habe die kein Deutsch verstehen.
Danke für die Hilfe.

1 „Gefällt mir“

Aha, je vertaalt dus soms letterlijk van het Duits naar het Nederlands.

Das ist an sich eine gute Strategie :slight_smile:

Helaas ken ik in dat gebied geen Nederlanders, maar misschien is er iemand anders op dit forum die daar iemand kent. En hier online kun je natuurlijk ook altijd hulp vragen (of je krijgt deze ongevraagd zoals je ziet :wink: )
Groetjes,
Paulien

1 „Gefällt mir“

Hoi allemaal,
wat leuk om hier te zijn.
Ik ben Inga en ik woon in Aken.
Ik will Nederlands leren omdat Aken zo vlakbij de grens is en omdat ik graag aan de zee ga om er te zeilen. Ik vind het is leuker de taal van de inwoners te spreken.
Maar de belangrijkste beweegreden is dar mijn veloofde Nederlander is en ik mag graag zijn taal spreken.
Groetjes,
Inga

3 „Gefällt mir“

Hoi Inga, van harte welkom op het forum. Wat leuk dat je gaat trouwen met een Nederlander! En zeilen is natuurlijk ook een uitstekende reden. Veel plezier op het forum en als je vragen hebt, laat het ons gerust weten :blush:
Groetjes,
Ralf
PS “…en ik spreek graag zijn taal” of “…en ik houd van zijn taal” (“ik mag” = ich darf).

1 „Gefällt mir“

Hoi Ralf, wat leuk dat je uit Den Bosch komt, daar heb ik ook een paar jaar gewoond (in de Hennequinstraat), net na mijn studie, toen werkte ik bij het toenmalige IvD in Sint-Michielsgestel. Ik vond het een prachtige stad en kom er nog steeds graag, al ben ik er nu al een aantal jaren niet meer geweest. Ik denk er wel eens over na om met mijn cursisten een tochtje naar Nederland te maken en dan zit ik ook aan Den Bosch te denken, heb jij zoiets al wel eens ondernomen?
Groeten,
Paulien

1 „Gefällt mir“

Liebe alle,

ich freue mich, dass wir in den letzen Tagen so viele neue Mitglieder bekommen haben! Super, dass ihr alle mitmacht :slight_smile:

Hinweis für alle, die neu sind hier:

Wenn du dich vorstellen möchtest, erstelle dazu bitte ein eigenes Thema. Dann bist du viel leichter auffindbar für die anderen Mitglieder.

Klicke dazu auf den grauen Knopf rechts oben unter deinem Profilbild “Neues Thema” und wähle die Kategorie “Vorstellungsrunde”.