Hoi! Wer bist du?

Hoi Tjarko,
Van harte welkom op de site en leuk dat je schrijft :slight_smile:
En ja, als ik iets hoor over co-schappen lopen in een goed ziekenhuis in Nederland, laat ik het je natuurlijk weten :smiley:
In Den Bosch heb je trouwens het Jeroen Bosch Ziekenhuis, maar ik heb er (gelukkig maar) nog geen persoonlijke ervaring mee.
Tot binnenkort!
Groetjes,
Ralf

Hoi, mijn naam is Stephan. Ik studeer in Aken en heb daar aan drie cursussen Nederlands meegedaan. Ralf was mijn docente en door hem heb ik ook van dit forum gehoord. Ik ben 15 maand geleden begonnen met de eerste cursus omdat Nederland vlakbij is en ik gewoon een paar woorden wilde leren. Maar ik ben dan even doorgegaan met de volgende cursussen en inmiddels kan ik me voorstellen tijdens de studie of voor een stage naar Nederland of België te gaan. Als ik tijd heb, kom ik zeker binnenkort vaker langs :slight_smile:

Groetjes, Stephan

2 „Gefällt mir“

Hoi Stephan, heel leuk om je nu ook hier te zien. Je hebt al veel geleerd in 15 maanden, complimenten! Als ik je één tip mag geven: een “docente” is een vrouw, een “docent” is een man, haha :smiley:
Ik wens je veel plezier op het forum.
Groetjes en tot binnenkort,
Ralf

1 „Gefällt mir“

Bedankt voor je tip :relaxed:

2 „Gefällt mir“

Hi Stephan, leuk dat je meedoet hier. Je Nederlands is al erg goed - mijn complimenten!

Hoi ik ben Petra

Ik woon in Pirna. Pirna is gelegen in de buurt van Dresden. Ik ben tweeenzstig jaar oud.
Mijn trouwe vriend is mijn hond. Hij vergezelde me voor 10 jaar. Mijn grootste hobby is mijn
accordeon. Ik hou van Nederland en Country Line Dance. Ik leer Nederlands, want het
is een zeer mooi taal en mijn vriend woont in Nederland. Ik ben blij om hier te zijn.

4 „Gefällt mir“

Hoi Petra, leuk dat je meedoet en dat je je even voorstelt hier op het forum.

Wat een leuke hond heb je. (Ik had hem al even bij onze online-bespreking gezien). Je hebt hem al tien jaar. Dat is een lange tijd.

Speel je al lang accordeon?

1 „Gefällt mir“

Hoi Alex,

ik hoop dat “Krümel” nog is een lang tijd bij me.
Accordeon ik speel sinds tien jaar, maar ik heb een tijd lang
niet gespeelt. Door de dood van mijn moeder, ik kon het niet.
Vorig jaar began ik weer. Nu heb ik weer veel plezier.

2 „Gefällt mir“

Hoi Petra,

Ik hoop ook dat Krümel nog lang bij je is.
Wat naar dat je moeder gestorven is. Wel fijn dat je vorig jaar weer begonnen bent met spelen. En dat je er nu weer plezier in hebt.

2 „Gefällt mir“

Im Niederländischen ist die Reihenfolge in diesem Fall genauso wie im Deutschen:

Accordeon speel ik sinds 10 jaar.

Du kannst natürlich auch sagen: Ik speel sinds 10 jaar accordeon.

1 „Gefällt mir“

Hoi @Haagsehans,
Welkom op het forum! Woon je in Den Haag en/of kom je daar vandaan? Of heeft je naam helemaal niets met Den Haag van doen?
Ik ben Ralf, woon in Aken maar kom uit Den Bosch. In Aken woon ik met mijn twee kinderen en geef er Nederlands aan onder meer de universiteit.
Veel plezier op het forum :slight_smile:
Groeten uit ‘AC’,
Ralf

Hallo Ralf en alle andere leden van dit forum,

Bedankt voor je welkomsmailtje. Ik ben een rasechte Hagenees en woon al sinds 1972 in Beieren om precies te zijn in de Oberpfalz.
De reden dat ik hier ben is dat het andere forum waar ik 10 jaar bij was, opgehouden is te bestaan.
Alex was daar ook soms aanwezig en zo heb ik haar site leren kennen, persoonlijk ken ik haar nog niet.
Enkele weken geleden gaf ik haar een “Denkanstoß” en heeft ze het e.e.a. veranderd hier. Laten we maar eens kijken hoe het verdergaat.
Zelf heb ik ook twee zoons en 6 kleinkinderen, mijn oudste zoon is 42 en heet eveneens Ralf.
Ik ben sinds 2012 met vervroegd pensioen gegaan en was vroeger o.a. leerkracht en bedrijfsleider en verantwoordelijk voor leerlingen in het bedrijf.
Ook heb ik jarenlang op de VHS verschillende cursussen gegeven, natuurlijk ook mijn stokpaardje “onze taal”.
We horen of zien elkaar zeker eens, als ik de plannen van Alex goed heb begrepen.

groeten uit “AS” (Vorige week waren we nog in jouw regio voor een midweek)

Hans.

3 „Gefällt mir“

Leuk om te horen, Hans. Als we elkaar al hadden gekend toen je onlangs hier was, had ik misschien wel een rondleiding door Aken kunnen geven. Tot voor kort was ik namelijk stadsgids hier, maar nu heb ik er geen tijd meer voor, en alleen op speciaal verzoek doe ik het nog (alhoewel dat dan eigenlijk te weinig is en er daardoor ongemerkt al heel wat feitjes weggesijpeld zijn…). In Beieren was ik nog niet, maar ik wil er graag eens heen. AS moest ik even opzoeken trouwens, maar als het goed is staat het dan voor Amberg-Sulzbach. Fijne avond!

1 „Gefällt mir“

AS klopt, dat is onze regio hier en Aken heb ik reeds leren kennen, maar een opfrissing is altijd goed, de laatste rondleiding kreeg ik namelijk van keizer Karel de Grote :wink:
…en mocht je naar Beieren komen, laat het me weten.

1 „Gefällt mir“

Hoi Hans, ja, als jij me niet had gebeld op een zondagmiddag dit voorjaar was alles misschien anders gelopen.

Ik vind het jammer dat het Duits-Nederlandse-Forum dat jarenlang betreut werd door Susa (en Gerard) terziele is. Het oude forum overnemen kon niet, maar wat ik wél kon doen is dit forum dat ik samen met Ralf had opgezet voor onze cursisten (we geven allebei Nederlandse les aan Duitsers en ontwikkelen samen een online cursus Nederlands voor beginners) openstellen voor iedereen die mee wil doen.

1 „Gefällt mir“

Hoi ,ik ben Jutta. Ik ben 51 jaar ,getouwd en ik heb twee volwassene kinderen.
Wonen doe ik in Duitsland ( Rheinland -Pfalz ). Ik hen vele Nederlands taalige klanten en ik ga ook graag in Belgien of Nederland op vakantie. Leren doe ik met
taal vital en babbel. Ik ben zinds een jaar aan leren maar het meeste in winter. In Zomerseizoen heb ik niet veel tijd.

3 „Gefällt mir“

Hoi Jutta, van harte welkom op het forum! We helpen je graag met het verbeteren van je Nederlands, in de winter, of in welk seizoen dan ook. Fijn dat je nu in de lente bij ons bent gekomen en als je vragen hebt, laat het ons gerust weten.
Groetjes uit Aken,
Ralf

1 „Gefällt mir“

Hoi, ik ben Paulien. Ik kom uit Nederland, woon nu bijna 15 jaar in Duitsland en geef hier o.a. Nederlandse les. Ik leid diverse groepen, heb cursisten van 7 - 75 jaar en vind het ontzettend leuk om te doen. Nu ga ik eens even rondneuzen op dit forum, ben benieuwd! Groeten uit RLP!

4 „Gefällt mir“

Hoi Paulien,
Van harte welkom op het forum. Zelf geef ik ook les, alleen dan aan volwassenen. Zelf kom ik uit Den Bosch, en jij?
Veel plezier op het forum en laat het gerust weten als je vragen hebt.
Groeten,
Ralf (uit NRW)

Hallo, ich bin ein Niederländer, der seit 21 Jahren in Deutschland wohnt. Ich heisse Emigrant; nicht weil ich mich so fühle, sondern weil die niederländische Steuerbehörde mich so nannte. Es ist mir ein geuzennaam geworden (ja, schlage das ruhig mal nach.)
Ich habe Arabisch unterrichtet an Universitäten in Amsterdam, Frankfurt und Marburg. In Marburg verbringe ich bis jetzt auch mein Leben als Rentner. Ich bin also in Sprachen interessiert, und natürlich auch an meiner Muttersprache. Die beherrsche ich noch immer gut, obwohl manche neue Wörter (wappie, sokpop) mir schleierhaft bleiben. Die deutsche Sprache habe ich immer entspannt aufgefasst. Habe wirklich nicht jede Endung kontrolliert, kurzum: niet op alle slakken zout gelegd.

3 „Gefällt mir“