Hoi! Wer bist du?

Für den vertrauensvollen Umgang miteinander ist es schön, wenn du dich als neues Mitglied hier im Forum kurz vorstellst und den anderen Mitgliedern erzählst, wer du bist und warum du Niederländisch (oder Deutsch!) lernst.

Am besten schreibst du gleich einen neuen Beitrag und wählst als zugehörige Kategorie “Vorstellungsrunde”. Dan klappt es auf jeden Fall :slight_smile:

Als Betreffzeile kannst du zum Beispiel mit

Hoi, ik ben … [dein Name]

anfangen

Als je wilt kun je natuurlijk ook in het Nederlands schrijven.

1 „Gefällt mir“

Hoi, ik ben Ursula. Vanaf het begin ben ik deelnemer in de cursus van Alexandra en ik vind het leuk. Ik leer Nederlands omdat wij (mijn echtgenoot en mijzelf) vrienden in Nederland hebben en omdat we graag gaan fietsen in Nederland

2 „Gefällt mir“

Hoi @Ursula, hartelijk welkom op het nieuwe forum. Leuk dat je zo van fietsen houdt - @ralf (de andere moderator hier) en ik ook :bicyclist:

1 „Gefällt mir“

Hallo allemaal, ik ben Annemarie.
Omdat ik erg in talen geïnteresseerd ben volg ik buurtaal.
Ik ga regelmatig op vakantie in Duitsland . :wink:

1 „Gefällt mir“

Heel hartelijk welkom hier, @Annemarie. Leuk dat je meedoet!
Houd je net zo van :bike: fietsen :bike: als @ralf en ik en @Ursula en @Janine?

Jazeker, ik doe de meeste boodschappen op de fiets.
Wij wonen dicht bij een grote rivier en er zijn ook prachtige vennen in de buurt van ons dorp.
Reden genoeg om de omgeving per fiets te doorkruisen.

:mountain_biking_man:

1 „Gefällt mir“

Is het zo bergachtig, daar waar je woont? :wink:

Nee, het is hier niet bergachtig, anders had ik wel een electrische fiets aangeschaft.
:biking_man:

1 „Gefällt mir“

Liever lui dan moe, om maar eens een mooi Nederlands spreekwoord te gebruiken :wink:

1 „Gefällt mir“

Je slaat de spijker op de kop ! :smiley:

1 „Gefällt mir“

Dat brengt me op een idee :slight_smile: We zouden hier ook iets met spreekwoorden kunnen doen …

Hoi ik ben Gudrun. Ik woon in Langerwehe, dat ligt vlak bij Aken. Ik sta op enkele kerstmarkten in de buurt van de Nederlandse grens. Daar verkoop ik lichtkettingen en andere decoratieproducten. Ik heb veel Nederlandse klanten. Daarom leer ik Nederlands.
Ik ga graag naar Maastricht, een leuke stad. Maar de mensen in Maastricht spreken beter Duits dan ik Nederlands.
Groetjes, Gudrun

3 „Gefällt mir“

Hoi Gudrun, hartelijk welkom hier!

Wat leuk dat je voor je werk veel met Nederlanders te maken hebt en daarom de taal leert. Zo te zien lukt dat prima :slight_smile:

Nederlanders hebben het voordeel dat ze op school vaak meer dan één vreemde taal leren. Dat was althans tot voor kort het geval. Daarom kunnen veel Nederlanders ook redelijk Duits. Het is ook een voordeel dat buitenlandse programma’s op de Nederlandse televisie ondertiteld worden. Daardoor leer je onbewust toch een heleboel.

Aarzel niet om vragen te stellen als je die hebt.

Ik wens je veel plezier op dit forum!

Alex(-andra)

1 „Gefällt mir“

Hoi, ik ben Angela.
Ik ben deelnemer in de cursus van Ralf. Ik leer Nederlands omdat ik werk in Nederland. Drie maanden geleden ben ik met een nieuwe baan in Nederland begonnen. In April 2016, zijn we verhuisd vaan Lund in Zweden naar Aken in Duitsland. Nou, ben ik mijn Zweeds vergeten. Ik ben politiek en milieu wetenschapper. Ik werk aan de Open Universiteit in Heerlen. Ik ben Duitse en ik woon in Aken met mijn dochter. Ze is negen jaar oud en ze heet Maja. We genieten van fietsen en piano spelen.

2 „Gefällt mir“

Wat leuk dat je in Nederland werkt, Angela! Heb je aan de Open Universiteit veel gelegenheid om Nederlands te spreken, bijvoorbeeld met collega’s?

Ik denk overigens niet dat je je Zweeds helemaal bent vergeten. Het zit nog steeds in je hoofd, maar je kunt er niet goed bij omdat er nu een nieuwe vreemde taal op de voorgrond staat: Nederlands :slight_smile:

Fijn dat je samen met je dochter kunt genieten van twee mooie hobby’s.

Hoi!
Ik wil me even voorstellen. Mijn naam is Tjarko en ik ben student van de geneeskunde uit Aken.
Ik leer Nederlands omdat ik graag een stage wil lopen in een ziekenhuis in
Nederland. Dus, als jullie een goed ziekenhuis kennen, melden jullie graag bij
me. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom Tjarko. Je naam klinkt Fries. Heb je Friese voorouders of vonden je ouders het gewoon een leuke naam?

Spannend dat je als student geneeskunde stage wilt lopen in een Nederlands ziekenhuis. Heb je een voorkeur voor een bepaalde richting?

Beste Alex,
ik dank je voor het hartelijk welkom! Hoewel alle mijn collega’s Nederlanders zijn, spreken we zelden Nederlands.Ik kan nog niet genoeg woordjes. Maar ik kan goed begrijpen als mijn collega’s Nederlands praten.
Zweeds heeft veel soortgelijke/ gelijkaardige (ähnliche) woorden als Nederlands, da ben ik verward. Ik moet Zweeds vergeten om Nederlands te leren.
Onze digitale piano is niew. We hebben nou een grappige lerar in Aken gevonden en we beginnen met de les eind augustus.
Ik schrijf niet zo graag in dit forum omdat ik de hele dag met mijn computer werk. s’Avonds maak ik de computer graag uit. Maar ik realiseer me dat ik moet oefenen. Ik zal verder schrijven!
Groetjes
Angela

2 „Gefällt mir“

Hoi Angela,

Leuk dat je toch terugschrijft, ondanks het feit dat je al de hele dag achter de computer zit. Ik vind je Nederlands al erg goed trouwens!

Het is inderdaad lastig als je met twee vreemde talen tegelijk bezig bent. Dan zitten ze elkaar al gauw in de weg. Ik ken dat uit eigen ervaring: Ooit deed ik een Bildungsurlaub Italiaans en toen kwamen er steeds Russische woorden in me op. (Ik heb Russisch als bijvak gehad aan de universiteit.)

Zeg maar tegen je collega’s dat ze toch Nederlands tegen je moeten praten :slight_smile:

Alvast veel plezier met de pianolessen!

1 „Gefällt mir“

Hoi Angela,
Leuk om je hier weer terug te zien :slight_smile: Je had me ook al naar extra huiswerk gevraagd, en door hier te schrijven, ben je eigenlijk al met een leerproces bezig. Prima dus! Ik zal zo eens een taalspelletje starten, dat ook voor jou (en @Stefano) een -hopelijk- interessante oefening is. Tot volgende week! :grinning:
Groetjes,
Ralf

1 „Gefällt mir“