Hoi, ik ben Roland

Ik ben nou lid geworden van deze Forum. Het is heel leuk. Ik will de Nederlandse Taal lernen, omdat ik sinds 2012 een tweede (t)huis in de moie provincie Zeeland, op het heel mooiste eilandje Schouwen-Duiveland en in het sfeervolle Stadje Brouwershaven heb. En ik denk, dat ik ervoor natuurlijk zou Nederlands kunnen. Mijn doel is, ooit met twee oude mannen, die stets op een Bank bij de Haven zitten, over God en de Wereld praten te kunnen.
Groetjes

4 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Roland! :smiley:

Wat leuk dat je een tweede huis in Zeeland hebt. Ben je er vaak?

Je spreekt ook al heel goed Nederlands zeg, hoe heb je dat geleerd? Een cursus Nederlands of al op die bank bij de haven gezeten en al veel naar die mannen geluisterd? :wink:

En (sorry voor de vele vragen) nog een klein grammaticaal vraagje: waarom schrijf je “bank” en “haven” (en wereld) groot? Zijn het speciale begrippen? Want eigenlijk moet je ze klein schrijven. God schrijf je wel groot inderdaad.

Zonnige groeten uit Aken,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom hier, Roland!
Gefeliciteerd met het huis in Brouwershaven!
Wat een sfeervolle kleine stad, zeg!
Daar heb je dan niet ver te rijden als je naar het CAS wilt gaan.:wink:
Heb je ook een zeilboot daar in de haven liggen?

Het is ook een droom voor mij om ooit een klein huisje in Zeeland te hebben als ik met pensioen ga .
Maar dat duurt nog even wat :wink:
Bovendien zijn de huisjes daar te duur voor mij :smiley:
Dus blijft het maar dromen :wink:

Groetjes
Rike

2 „Gefällt mir“

Ha, nog een Zeeland-fan. Daarvan hebben we er meer hier op het forum :wink:

Hartelijk welkom Roland!

Dein Niederländisch ist schon ziemlich gut – das sagte Ralf auch schon – aber ich habe trotzdem noch einige Korrekturen. Wenn du auf den kleinen Pfeil neben Sprachtipp klickst, bekommst du sie zu sehen.

Ik wens je veel plezier hier!

[details=Sprachtipp][quote=“Centurion, post:1, topic:911”]
Ik ben nou lid geworden van dit forum. Het is heel leuk. Ik will de Nederlandse taal leren, omdat ik sinds 2012 een tweede (t)huis heb in de mooie provincie Zeeland, op het heel mooiste eiland Schouwen-Duiveland en in het sfeervolle stadje Brouwershaven. En ik denk [KEIN KOMMA] dat ik daarvoor natuurlijk Nederlands moet kennen. Mijn doel is ooit met twee oude mannen, die steeds op een bank bij de haven zitten, over God en de wereld praten te kunnen.
[/quote]
[/details]

Hartelijk welkom Roland!

Zeeland is inderdaad een mooie provincie en op Schouwen-Duiveland ben ik ook al gewezen. Oorspronkelijk waren er twee eilanden, de geschiedenis van Zeeland was altijd een strijd tegen het water.

2 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom op het forum, Roland.
@Centurion , wat een interessante nickname trouwens :slight_smile: [quote=“Centurion, post:1, topic:911”]
Mijn doel is, ooit met twee oude mannen, die stets op een Bank bij de Haven zitten, over God en de Wereld praten te kunnen.
[/quote]
Dit doel klinkt heel mooi. Ik kan het me aanschouwelijk voorstellen :blush::+1:

2 „Gefällt mir“

Heb je iets met de Romeinen, Roland?

Wat een geweldige reactie van zo veel mensen! Iedereen hartelijk bedankt ervoor en bedankt voor het compliment!
Dus, ik heb in de jeugd naar Radio Veronica(op een schip voor de kust!) geluistert en de nederlandse TV gekijkt. Later heb ik vaak met collegas van de nederlandse overheid onderhandeld. In 2014 heb ik een intensievcursus nederlands bij de volksuniversiteit bezoekt(1 week).
Verder verzoek ik met mijn nederlandse buurman zo vaak mogelijk te praten.
Behulpzaam is zeker ook mijn Nederrijn dialect:slight_smile:

En vanaf 2012 verzoek ik met de mensen in mijn buurt te Brouwershaven te praten:grin:
Dank je voor de tip, de woorden klein te schrijven. Dat wist ik niet…hier komt de Duitse goed uit!:wink:
Naar Zeeland rij ik zo vaak mogelijk. Zodra ik de grens Noord Brabant/Zeeland bereik en op die Philipsdam ben en ik het water zie, ben ik in de vacantie angekomen.

Groetjes en tot binnekort
Roland

4 „Gefällt mir“

@rike: Dank je wel! De buurt is heel mooi. Ik heb geen zeilboot in de haven liggen. Ik rij veel met de fiets of ga wandelen of hardlopen. Maar zeg, wat is of bedoelt CAS?

Groetjes
Roland

2 „Gefällt mir“

Ja, Radio Veronica was een piratenzender, die later een legale zender geworden is. Maar etherpiraten hebben in Nederland een lange traditie en bestaan tegenwoordig nog wel. Meestal zijn de etherpiraten in het oosten bezig, in het bijzonder in Twente.

Vroeger waren er ook zelfs televisie-piraten in Nederland. Hier is een interview en een video-verslag over de vroegere tv-piraat Edwin Beijer uit Hengelo.

Groetjes
Johannes

3 „Gefällt mir“

@alex: Hartelijk bedankt voor de correcties. Dat is precies de reden waarom ik ondermeer er ben.:relaxed:

Ik ben al lang op zoek naar een dergelijk forum.

En dan nu de nickname :sunglasses:

Mijn voorlaatste touring fiets was van de merk Centurion. Ik vond deze naam goed en et herinnerde me aan een citaat van een Asterix en Obelix boek als een legioensoldaat zijn eenheid voorstellt met 1. Legio, 2. Cohorte, 3. Centurie van het 4. Manipel:joy:

Ik heb je iets met de Romeine, namelijk dat ik moest Latijn leren op school tot het groote latinum. Maar, ik moet zeggen, dat Latijn helpt, zelfs vandaag, vaak verder.

Tot gauw
Roland

2 „Gefällt mir“

@johannes: Ja, strijd tegen het water!!! Ervoor is aan te bevelen een bezoek van het Watersnoodmuseum te Ouwerkerke naast Zierikzee op Schouwen-Duiveland. Zeer informatief, maar maakt ook zeer doordachte. Er is een “mooie” standbeeld in herinnering aan de ramp van 1 Februari 1953 bij de oude haven te Zierikzee met de opschrift: beproeft, maar niet gebroken
Hoe meer moet je niet zeggen.

2 „Gefällt mir“

Ah, op die fiets :wink: (Kennst du diesen niederländischen Ausdruck, Roland?)

Ja, Latijn is heel handig als je met andere talen bezig bent. Dat vind ik ook!

verzoeken und versuchen sind „falsche Freunde“.
Das niederländische Verb verzoeken heißt bitten. Das deutsche Verb versuchen heißt proberen.

1 „Gefällt mir“

Het watersnoodmuseum te Ouwekerk ken ik helaas nog niet, maar in de buurt van Ouwekerk ben ik al geweest, om precies te zijn bij het Gemaal Duiveland. En Zierikzee is wel een heel mooie stad.

1 „Gefällt mir“

Concert at Sea bedoel ik :slight_smile:
Dat vindt elk jaar op de Brouwersdam plaats
@Centurionhttp
//www.concertatsea.nl/tickets/ Cent

2 „Gefällt mir“

@alex: Ah, op de fiets kan ik wel vertalen, maar et heeft zeker een andere bedoeling. Die weet ik helaas niet.
verzoeken/proberen, mmmh… dat zal ik proberen te onthouden:smile: dank je wel alex

@JohannesH: Ja dat klopt, Zierikzee is heel mooi. Wij wandelen vaak door de stad langs de oude en de nieuwe haven, bezoeken goede restaurants bij voorbeeld t´werf of Dao´s Dining. Er is ook een fijne bakker op de meelstraat.

@rike: Ja nou herinner ik me. Ik heb het al gezien bij een fietstocht naar Goree.

Het wapen van Zeeland…wat een mooie profielfoto @Centurion:+1:

2 „Gefällt mir“

Hoi Roland,

Es heisst nicht op de fiets sondern op die fiets :slight_smile:

Betont wird also die (das Demonstrativpronomen fuer „de“-Woerter).

Dieser umgangssprachliche Ausdruck bedeutet so viel wie:

Ach, so meinst du das (jetzt verstehe ich dich).

In diesem Fall bezog sich das auf deine Erklärung zum Centurion-fiets.

@alex, opnieuw iets geleert! Dank je wel!

@rike: ja, ik hou van deze provincie. Ze is zo gevarieerd.

2 „Gefällt mir“
Taaltip

geleerd (niet: geleert)

2 „Gefällt mir“