Hoi, Ik ben Rike

Hoi allemaal,

Ik ben Rike uit Noordrijn-Westfalen.
Wat ben ik blij, dat er nu weer een Forum is waar men zich kan uitwisselen qua taal!!
Hartstikke bedankt Alex en Ralf! :relaxed:
Ik leer de taal nu al iets langer. Helaas heb ik nu minder tijd en ik merk nu al op dat mijn Nederlands weer achteruit gaat, wat ik heel jammer vind.
Er ontbreekt gewoon de oefening.
Ik hoop dat dat nu gaat veranderen :wink:

Begonnen ben ik Nederlands te leren omdat ik graag aan de Zeeuwse kust ben (helaas veel te weinig).
En hoe langer ik de taal heb geleerd, hoe meer ik het interessant vond (en nog steeds vind).

In mijn vrije tijd fotografeer ik graag, ben graag buiten in de natuur en lees als het kan (Nederlandse boeken).

Ik verheug me erop, hier mee te doen!

Groetjes
Rike

8 „Gefällt mir“

Hoi Rike,
Van harte welkom op het forum. We gaan je Nederlands soepel en lenig houden :smiley:
We hebben trouwens ook andere fotografen hier op het forum, zoals @Sarah
Veel plezier en tot snel!
Groetjes,
Ralf

Hoi Rike, hartstikke leuk dat je meedoet met ons nieuwe forum. De Zeeuwse kust is geliefd bij veel Duitsers. Zijn er bepaalde plaatsen in Zeeland die een speciaal plekje in je hart hebben?

Net als jij (en @Sarah, en mijn cursist @Manfred ga ik er graag met de camera op uit. In de weekends ben ik vaak in parken en botanische tuinen om bloemen en planten te fotograferen. Voor mij is dat totale ontspanning, en een goed tegenwicht voor mijn werk achter de computer :camera:

Hoi Alex, Hoi Ralf,

Hartelijk dank voor het verwelkomen!
Ik heb al een beetje rondgeneusd en ben echt blij nu weer oefenen te kunnen en me gewoon gezellig uit te kunnen wisselen :relaxed: (is deze zinsbouw juist? Het klinkt een beetje raar voor mij).
@alex Het liefst fotografeer ik ook de natuur zoals bloemen, velden, en als ik in Zeeland ben natuurlijk de zee :wink:
Mijn lievelingsplek ligt op Noord-Beveland daar voel ik me echt thuis. De golven, de lucht (de geur), het bijzondere licht dat deze plek aarde (maar natuurlijk ook Walcheren) zo uniek maken, wil ik niet meer missen.
Helaas ben ik meestal maar één keer per jaar daar, en heel soms nog een weekeindje extra.
Dus ik heb eigenlijk bijna het hele jaar een beetje “Fernweh” ( bestaat dit woord ook in het Nederlands?)

Groetjes
Rike

1 „Gefällt mir“

Wat leuk dat je ook graag in de natuur bent met je camera, Rike. Ach ja, de zee … Die mis ik hier in Hannover wel.

Fernweh is een mooi Duits woord dat we in het Nederlands niet hebben. We omschrijven het dus bijvoorbeeld als de drang om naar verre landen te reizen. Dat klinkt natuurlijk lang niet zo poëtisch als het Duitse woord :wink:

De juiste zinsvolgorde is:

… en ben echt blij nu weer te kunnen oefenen en gewoon gezelllig ervaringen uit te wisselen.

Ik weet dat dat lastig is voor Niet-Nederlanders. Op zich schrijf je al harstikke goed, vind ik! :thumbsup:

3 „Gefällt mir“

PS Von meiner Freundin @Sandra weiß ich, dass sie Fernweh nach Griechenland hat :wink:
En ik heb zelf wel eens Fernweh naar Engeland. Dat vind ik namelijk ook een erg mooi land. Mijn ene zusje woont er.

1 „Gefällt mir“

Hoi Rike, ook van mij hartelijk welkom, ook al ben ik pas sinds zaterdag lid van dit forum :wink: Ik woon in Duitsland, maar ik ben Nederlands.

PS De Nederlanders hebben het woord heimwee (Nederlandse spelling) overgenomen uit het Duits. Het zou me niet verbazen als we Fernweh ook gaan gebruiken :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Dank je wel Elsa :slight_smile:

Ik ben benieuwd of we het woord fernwee dan ooit in de Van Dale zullen zien :wink:
Woon je al lang in Duitsland?
En heb je de Duitse taal al in Nederland op school geleerd?
Het is jammer dat maar weinig scholen hier in NRW de Nederlandse taal als vreemde taal aanbieden.
Ik verheug me erop meer van je te lezen :slight_smile:

Ik wens je een fijne avond

Groetjes
Rike

2 „Gefällt mir“

Oh wat leuk!
Mijn dochter was er net op vakantie (Sprachreise). Ze is helemaal enthousiast en wil er in ieder geval weer naartoe gaan.

1 „Gefällt mir“

Bedoel je Griekenland, @Rike? Of Engeland?

O sorry @alex ,
Ik bedoel Engeland :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Rike, het zal nog wel even duren voordat fernwee in Van Dale terechtkomt, maar je weet maar nooit …

Ik woon al tien jaar in Duitsland. En ja: Ik heb Duits op school geleerd (zoals veel mensen in Nederland), maar heel veel dingen leer je pas in de praktijk, heb ik gemerkt. Dat zul jij andersom in het Nederlands waarschijnlijk ook hebben.

Het zou mooi zijn als meer scholen in de Duitse Bundesländer die aan Nederland grenzen Nederlands aan zouden bieden. Ik vraag me wél af of er genoeg goede docenten voor zouden zijn …

2 „Gefällt mir“

Er kann sich auf Griechenland beziehen, oder auf Engeland. Deswegen musste ich nachfragen :wink:

Waar precies was die taalreis van je dochter, Rike? In het zuiden, het noorden of ergens ertussenin? Leuk in ieder geval dat ze zo enthousiast is. Ik vind Engeland ook echt een prachtig land.

Hoi Rike,

ich freue mich sehr, das du im Forum bist. Ich schreibe in Deutsch, omdat ik beginner voor de Nederlandse taal ben. Ich möchte hier viel lernen und hoffe sehr, das Du auch viel Spaß und Freude in unserem Forum hast. Also welkom in onzer forum!

Groetjes,
Petra

2 „Gefällt mir“

Hoi Rike! Ik wil nog even je verwachting aan mij een beetje minderen. Ik ben natuurlijk geen echte fotografe, maar net zoals jij hou ik ervan rond te lopen en het een of andere fotootje te nemen. Veel plezier hier op het forum.

Groetjes,
Sarah

3 „Gefällt mir“

Hallo Alex,

mijn dochter was in Eastbourne. Daar was ik ook eens…maar dat is decennia geleden :wink:

1 „Gefällt mir“

Hoi Petra, vielen Dank für die lieben Worte!
Ich freue mich darauf, hier viele Mitlernende kennen zu lernen und dass wir uns gegenseitig helfen!

Groetjes Rike

1 „Gefällt mir“

Aha, in het zuid-oosten dus :slight_smile: Lijkt me een mooie plek voor vakantie!

Hoi Sarah,

Ook ik fotografeer maar als hobby. Maar ik vind het een mooi hobby: je ziet soms de dingen anders dan je medemensen.
En later, als je jouw foto’s aan diegenen laat zien met die je bijv wandelen was, dan hoor je vaak: “o dat heb ik niet eens gezien”.

Maar als ik eerlijk ben, ga ik liever in mijn eentje of natuurlijk heel graag met mijn dochter op “fotojacht”.

Groetjes

Rike

4 „Gefällt mir“

Klopt! Als fotograaf (ook als hobbyfotograaf) kijk je vaker anders naar dingen dan andere mensen :wink:

2 „Gefällt mir“