Hoi ik ben Dani

Hoi, ik ben Dani. Ik lern netherlands omdat ik met en belg samen bin. Hij babbelt vlaams maar dat is dat selfste. Wij heeben ook en kindje samen. Zijn naam is marco. Hij is 3 jaar oud. Ik heb nog 2 kinderen van mijn mann (hij left niet mehr). Zij zijn 18 en 11 jaar oud. Ik versta netherlands heel goed, mar ik moet ook het zrijven nog leren. Misschien huisen wij ook in en tijd naar netherlands omdat ik van Rotterdam hou. Maar ik werk in en job wo ik heel goed de taal kennen moet: maatschappelijke werker. Darom ben ik blij voor deze blog en hoff dat mijn zrijven ook beter werd. Ik ben benieuwd op jullie. Groetjes, Daniela

4 „Gefällt mir“

Goedemorgen Daniela,

Van harte welkom op het forum en tof dat je je voorstelt!

Leuk dat je met een Belg samen bent en dat je daarom Nederlands leert. Dat is een goede motivatie :slight_smile:

We helpen je graag om beter te worden in het schrijven.

Mag ik je al een paar tips geven? Klik op het driehoekje hieronder om mijn tips te lezen:

Tips voor Dani

Groetjes uit Aken (=Aachen),

Ralf
PS Alexandra und ich bieten einen Online-Niederländischkurs für Anfänger ohne Vorkenntnisse an. Dort lernst du die ersten Basisprinzipien der niederländischen Grammatik und deine Schreibfertigkeit verbessern.

2 „Gefällt mir“

Hartelijk bedankt Ralf! Ik heb Aachen heel graag. Wenn ik met mijn gezinn naar Belgie drive, dann kom ik altijd een dag naar Aachen. Dar kun jij en heel leckere onbijt hebben in en Lokal naams Lammerskötter :yum::yum::yum:.

2 „Gefällt mir“

Hallo Dani,

herzlich Willkommen im Forum :smiley: Leuk dat je je meteen voorstelt in het Nederlands! Naast de cursus van Alexandra en Ralf kun je hier op het forum in het oefenhoekje ook zelf oefenen met kleine stukjes tekst.

Veel plezier op het forum :slight_smile:

Groetjes uit Friesland

Kitty.

4 „Gefällt mir“

Hallo Dani,

Auch von mir: Herzlich willkommen hier im Forum. Du begegnest hier vielen netten Leuten, die dir mit Rat und Tat zur Seite stehen. Du kannst Fragen zur Grammatik stellen und kleine Texte schreiben. Es findet immer jemand, der dir hilft, dir etwas erklärt oder dich korrigiert. Ich habe hier schon viel gelernt!
Ich wohne - ebenso wie Ralf - in Aachen und gehe des öfteren am Café Lammerskötter vorbei. Vor vielen Jahre habe ich dort einmal Kaffee getrunken und ein Stück Kuchen gegessen. :cake: :coffee:

Viele Grüße und viel Erfolg und Spaß beim Lernen wünscht Dir,

Verena

3 „Gefällt mir“

Dank u wel Kitty, dat is en geweldig Tip voor mij :+1::+1::+1:

1 „Gefällt mir“

Der Kaffee :coffee:️ in Aachen ist anders als bei mir in Österreich sehr dunkel und richtig stark. Ich mag den Kaffee dort sehr gerne. Was mir an Aachen auch aufgefallen ist, es gibt noch viele Bäckereien. In Salzburg ist es sehr schwer noch einen Bäcker zu finden … voor brot te koopen or voor en coffee. In Belgie zijn ook overal bakkers en heel mooi find ik ook de brotautomaten. Jullie kunt ook in avond brot koopen :joy:.

2 „Gefällt mir“

Welkom Dani!

En de Nederlanders hier helpen je zeker graag-

Groetjes
Gabi

4 „Gefällt mir“

Bedankt voor de tip, Daniela :slight_smile: De naam Lammerskötter (in Burtscheid) ken ik, maar ik heb er nog niet gegeten.

Ik heb nog wat tips voor je opgeschreven:

Tips voor Dani
2 „Gefällt mir“

Hoi Dani, ook van mij hartelijk welkom hier! Je kunt je al prima uitdrukken in het Nederlands, zie ik :slight_smile:

Ich würde dir trotzdem den bereits von @ralf genannten Online-Kurs empfehlen. Da lernst du die Basics der Aussprache und Rechtschreibung schnell und richtig und wirst du “das System” dahinter verstehen.

Heel veel plezier in ieder geval en stel rustig vragen, als je die hebt.

PS: Es kann natürlich auch ein anderer Kurs als der unsere sein :wink:

1 „Gefällt mir“

Hallo Dani, je schrijft een grappige mix van Engels en Duits met Nederlandse woorden, maar ik begrijp goed wat je bedoelt :wink:

Ik weet zeker dat je hier veel kunt leren, dus ik zou zeggen: Doe lekker mee aan de verschillende discussies en stel, zoals @alex ook al zegt, gewoon vragen als je iets niet begrijpt. Het voorstel van @kitty met de oefenhoek is ook heel goed.

Succes en veel plezier!

PS: Praat jij eigenlijk Duits met je kindje en je partner Nederlands?

5 „Gefällt mir“

Hoi Dani,

Welkom op het forum. Leuk dat je er bent en ik wens je veel plezier.

Je zoontje is heel schattig. Groeit hij tweetalig op?

Deine Art zu schreiben finde ich sehr erfrischend. :wink:

Groetjes,
Andrea

3 „Gefällt mir“

Hoi Elsa, hoi Andrea, met mijn kinderen praat ik normal duits, ook mijn friend praat duits, maar wij zijn soms in Belgie en dan babbeln wij ook in het netherlands. Ik wil graag mehr netherlands met mijn kinderen praaten, ook wen wij thuis zijn. Groetjes, Dani

2 „Gefällt mir“

Hoi Dani,

Mag ik je nog een paar tips geven?

Taaltips

Groetjes,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Ralf, je tips zijn echt altijd hulpsam! Dank je wel!

2 „Gefällt mir“

Das Wort gibt es nicht im Niederländischen, Dani. Du meinst nuttig (=nützlich):slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik zou het op deze manier doen: iedereen spreekt met de kinderen in hun moedertaal. Wat denk je, @ralf ?

2 „Gefällt mir“

„Ik zou het op deze manier doen: iedereen spreekt met de kinderen in hun moedertaal. Wat denk je, @ralf ?“

Nu, Andrea1, wij hebben 3 kinderen. Twe kinderen zijn niet van mijn nieuwe vriend, zij praaten Duits. Mijn vriend, zijn naam is Wesley, praat mistal ook Duits, het is de taal van onze gezin. Het Nederlands praaten is moelik voor onz. Bedoelt: als zijn familie naar onz komt of wij naar België rijden is het gemakeliger. Ik wil nu graag mijn Nederlands verbeteren, misschien is het beter als ik ook beter babbelen kun.

1 „Gefällt mir“

„hulpsam
Das Wort gibt es nicht im Niederländischen, Dani. Du meinst nuttig (=nützlich)“

:joy::joy::joy: schade, dass es das Wort im Niederländischen nicht gibt. „nuttig“ heißt bei uns etwas gaaaaanz anderes :sweat_smile:.

Das ist mir völlig klar, Dani. Umso besser kannst du es dir wahrscheinlich merken … :):stuck_out_tongue_winking_eye:

3 „Gefällt mir“