Hoe kan men "sodemieteren" in het Duits vertalen?

Beste Nederlanders,

In een reactie op een artikel in de krant schreef iemand:
“OF je past je aan, of je sodemietert op en ga terug naar je eigen zandbak!”

Wat betekent “sodemieteren” en hoe kan men het naar het Duits vertalen?

Alvast bedankt!

Ricardo!

Ik zou het met “verschwinde” of “verpiss dich” vertalen. “Sodemieteren” is een grof scheldwoord en ik zou het niet gebruiken.

2 „Gefällt mir“

Het woord is hier trouwens opsodemieteren.
Dit betekent zoiets als verschwinden, abhauen, sich verpissen, sich zum T. scheren

In de zin van: Ga maar lekker naar je eigen landje terug.

Niet zo’n netjes woord dus.

3 „Gefällt mir“

Hat Schlumpi übersehen, das „op“ ist ja da. Und ja, ich würde es als Niederländisch lernender Deutsche ganz sicher schnell aus meinem Wortschatz streichen.

1 „Gefällt mir“

Nur zur Ergänzung:
Es gibt auch noch besodemieteren, was die Bedeutung von
betrügen, hereinlegen, über’s Ohr hauen
hat.
Dieses Wort kann man getrost benutzen, wenn man sich in der niederländischen Umgangssprache zu Hause fühlt. Es hat nicht dieses Aggressive in sich, wie opsodemieteren.

1 „Gefällt mir“

„netjes“ würde ich nicht als Adjektiv benutzen. Es wird eher im Sinne eines deutschen Adverbs gebraucht.

1 „Gefällt mir“

Ik heb opsodemieteren als moedertaalspreker zelfs nog nooit gebruikt. Ik vind ook een heel grof en naar woord.

Dan is „opsodemieteren“ vergelijkbaar met „oprotten“?
Ik wil deze woorden helemaal niet gebruiken, maar verstaan…

Maar van harte bedankt voor jullie uitleggen :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik ben het helemaal met Laila eens. Ikzelf heb het woord ook nog nooit gebruikt.

opmerking @hadedeha

Het is denk ik meer persoonlijke voorkeur :wink:
Ik zou het woord „netjes“ gerust hier in deze context gebruiken. Maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat het wel iets meer spreektaal is.

3 „Gefällt mir“

Ja dat klopt helemaal. Persoonlijk zou ik bij uitzondering (alleen als ik erg boos ben) nog wel het woord „oprotten“ kunnen gebruiken, maar het woord „opsodemieteren“ niet.

3 „Gefällt mir“

Ich möchte in dem Zusammenhang noch “opdonderen” in den Raum werfen.

Ist imho noch ein bisschen netter als oprotten.

1 „Gefällt mir“