geintje uithalen
Andrea en Dirk, nee … ik dacht nog aan een andere uitdrukking.
Freyja
Max en Maurits hebben altijd onzin uitgehaald. Of: venijnigheid/ geniepigheid uitgehaald
(Hinterhältigkeit)
Poging Franzing
Max en Maurits hebben altijd kattenkwaad uitgehaald.
voor Franzing
Ja, precies. Deze uitdrukking heb ik gezocht.
Ik heb de oplossing in woordenboek onder „uithalen“ gevonden. (Unter „kattenkwaad“ habe ich dann die Gegenprobe gemacht
Helaas ken ik geen spreekwoorden in het Nederlands (zumindest nicht viele). Dus stel ik voor dat @Andrea1 verder gaat. Tenslotte had zij „uithalen“ gevonden.
Hierbij een dubbel raadsel. Succes!
Tijdens het voetballen heeft Piet grootse verhalen over wat hij allemaal kan en durft, totdat de bal per ongeluk door de ruit gaat bij de chagrijnige overbuurman. Z’n vrienden zeggen tegen Piet: “Ga jij hem maar halen!” Waarop Piet antwoordt: “Dank je de koekoek, dat ga ik mooi niet doen.” Waarop gereageerd wordt met: “Nou zeg, jij hebt hem geschoten, als je de bal niet ophaalt, ben je echt …” (4 woorden)
Maar Piet neemt snel de pleitvaart. Eén van z’n vrienden moppert: “Nou moeten wij zeker die bal ophalen! Laat hem lekker zijn …!” (3 woorden)
…een lompe lelijke lafaard
Poging Andrea
- een held op sokken ?
- eigen boontjes doppen ?
Hahaha, mooi gevonden!
Dirk
Alsjeblieft verborgen schrijven.
@goedin2018
Dirk gaf geen serieus antwoord, hij maakte alleen een grapje met alliteratie (= beginletterrijm)
Het echte antwoord is dus nog niet gegeven.
Een nieuwe uitdrukking:
Mijn dokter heeft me een aantal tips gegeven om griep (3 woorden) te houden.
Pogingen alsjeblief verborgen schrijven.
… de griep in de greep te houden
Een korte alliteratie, moeilijk uit te spreken voor niet-Nederlanders
Verena
Mijn dokter heeft me een aantal tips gegeven om griep buiten de deur te houden
voor Verena:
Helemaal goed.
Dirk en Verena
Zou je alsjeblieft ‚echt verborgen’ kunnen schrijven (Details ausblenden) en niet alleen met "blur spoiler“?! Heel erg bedankt.
Freyja
Leuk dat je weer een zin hebt geschreven om over na te denken, Andrea!
Mijn dokter heeft me een aantal tips gegeven om de griep uit de weg te houden.
Mijn tweede mogelijkheid is:
…voor de deur te houden.
Ik heb nog een keer nagedacht: ik geloof:
buiten de deur te houden zou beter zijn. “voor de deur“ is waarschijnlijk te Duits gedacht.
Graag gedaan.
voor Freyja:
Ja, „buiten de deur“ is prima.