Ik werk in het onderwijs, en volg momenteel een studie Activerend Opleiden. Hier leer ik, hoe ik nieuwe dingen leer en hoe ik dat aan anderen kan overdragen. Met andere woorden: hoe werkt het leren?
Ik stuitte op een interessant gegeven, waarmee ik hoop te verklaren waarom een nieuwe taal leren met behulp van dit forum zo effectief is.
Bij het opnemen van informatie, zoals de Duitse taal, gebruik ik meerdere zintuigen: mijn ogen (lezen van tekst), mijn oren (luisteren naar de Duitse radio), en ik probeer Duits te spreken. Het kijken naar een Duitse film is nog beter: ik lees (Duitstalige ondertiteling), ik hoor de taal, en dat alleswordt ondersteund door beelden. Maar wat is het beste?
Hoeveel informatie blijft er hangen?
- het luisteren naar een lezing: slechts 5%
- het lezen van een tekst: 10%
- audiovisueel (het tegelijkertijd horen en lezen): 20%
- een groep die een discussie voert: 50%
- nieuwe woorden en uitdrukkingen in de doeltaal uitleggen aan anderen: 90%
- een nieuwe taal direct proberen toe te passen: 90%
Om nog beter woorden en uitdrukkingen te kunnen onthouden, kun je
- tekst hardop lezen
- doodles (tekeningetjes, krabbeltjes) maken tijdens luisteren
- ezelsbruggetjes maken
- veel herhalen
- verhalen schrijven
Het veel herhalen en de nodige feedback daarop, zal na verloop van tijd zorgen dat bepaalde dingen automatisch gaan. Waar ik vroeger bij elk woord het woordenboek moest gebruiken om het te kunnen vertalen, kan ik na ruim twee maanden op dit forum gezeten te hebben, sommige woorden en kleine tekstfragmenten automatisch schrijven. Ik hoef er niet meer bij na te denken (maar ik kijk het soms nog wel na…). Met naamvallen gaat dat ook zo. ‘Mit dem Bus’ hoort gewoon bij elkaar, net zo als ‘in der Umgebung von’.
Met het aanleren van iets nieuws ben je in het begin bewust onbekwaam, dus de fase van het nog niet kunnen. Na veel oefenen, bij voorkeur met veel feedback, wordt je langzaam bewust bekwaam. Je bent je er bewust van dat je iets nieuws leert, maar je moet er nog veel bij nadenken. Weer een fase verder loop je automatisch een nieuw route: onbewust bekwaam. Dit is de fase waarin je een nieuwe taal ‘vloeiend’ spreekt. Je hoeft niet meer na te denken over naamvallen en zinsconstructies, maar je spreekt de taal automatisch.
Oh ja… leer niet te lang achter elkaar. Hooguit een half uurtje. Je zit niet te wachten op ‘cognitieve overbelasting’, want dan heb je het gevoel ‘dat het niet meer wil’. Ga naar buiten, beweeg wat, zorg voor frisse lucht.
Lukt het niet om alles te onthouden? Geen probleem, dat hoort erbij. Einstein zei al: onthoud niets wat in boeken opgezocht kan worden.