RalfN
28. August 2018 um 09:15
1
Ich habe für die Frage, wie gebräulich die Verwendung des Wortes Stammtisch bzw. des niederländischen Wortes stamtafel in den Niederlanden ist, hier einmal ein neues Thema aufgemacht. Vielleicht gibt es regionale Unterschiede.
De Nederlanders hier zeggen Stammtisch, da uns ein besseres Wort fehlt
Hoi @Peter1 ,
Is het in Nederland echt niet gewoon stamtafel te zeggen? Ik vind stamtafel zowel in het PONS woordenboek als ook in het woordenboek van Langenscheid als vertaling voor Stammtisch. En ook in Wikipedia als ook in Wiktionary.org vind ik stamtafel. Zeggen Nederlanders eerder Stammtisch dan stamtafel?
nl.wikipedia.org
Een stamtafel, ook wel bekend onder de Duitse naam Stammtisch, is een tafel in een café of vergelijkbare horecagelegenheid waaromheen zich regelmatig de stamgasten van dit café verzamelen. Het betreft hierbij geen georganiseerde ontmoetingen, maar eerder samenkomsten op basis van vriendschap en gewoonte. Het café waarin de stamtafel zich bevindt, wordt door de stamgasten ook wel hun „stamcafé“ genoemd. Stamgasten kennen het bedienend personeel en de andere stamgasten bij de (voor)naam. Omgekeerd…
stamtafel - WikiWoordenboek .
Hoi Ralf,
Het woord bestaat wel, stamgasten (kroegtijgers) kennen we ook. In mijn omgeving wordt het woord in ieder geval niet gebruikt. In ons dorpscafe hebben we onze eigen/vaste tafel waaraan we pokeren. Het woord stamtafel gebruiken we nooit. Waarschijnlijk wordt het elders in NL nog gewoon gebruikt. Maar dan meer voor de tafel dan voor de groep.
alex
30. August 2018 um 06:50
2
Ralf, kijk even hier:
[Die Frage zur niederländischen Entsprechung des deutschen Wortes Stammtisch wurde von @alex in ein eigenes Thema – also hierhin – verschoben]
En wat zeg ik in het Nederlands dan: “sociale ontmoeting” Alex?
De Ontmoeting van Schiff Walter in Dortmund was al in juni. Met mijn enthousiasme ben ik mentaal naar september verhuisd. Jammer!
Ik had er al een apart thema van gemaakt … Zullen we deze thread weer sluiten?
RalfN
30. August 2018 um 14:57
3
Kunnen we weer sluiten, Alex.