Veilig, warm en droog
Mooi, zwart-wit !
Deze foto’s gaan naar Dirks domein.
Vraagje graag, Dirk: is dit een speciale steen of een gewone? Alvast bedankt.
Ik kan de steen niet zelf onderzoeken. Dus moet ik naar de foto beoordelen.
Het valt op dat de steen afgerond is. Dit duidt op een vondst nabij water (als er geen water in de buurt is,duidt dat op een secundaire plaats: de steen is door exogene oorzaken verplaatst). De steen kan ook door transport door natuurlijke of menselijke oorzaken verplaatst zijn.
De steen is van grijte kleur met zwarte insprengingen. Laatstere bestaan waarschijnlijk uit Biotit. De grijze matrix van de steen bestaat uit kwarts en veldspaten. Voor een diagnose op afstand zou ik zeggen dat de steen tot de groep „Graniet“ behoort. Graniet is een dieptegesteente; dat wil zeggen dat het gesteente niet aan of nabij de aardoppervlakte uigevloeid of uitgeworpen is maar in een in meestal grotere diepte voormalige magma is die onder grote druk en temperatuur bij het ontstaan geweest is en later gestolt is. Door het langzame afkoelen in de diepte hebben mineralen meer tijd om kristallen te vormen wat in de closeup foto duidelijk te zien is.
Ik hoop dat dit voldoende is om jouw wisbegier te bevredigen.
Hartstikke bedankt voor je antwoord, Dirk. Ik weet al iets meer over stenen.
Die, in vergelijking met de anderen, was een rare. Maar die komt er als een graniet soort uit, als je al zei.
Hier onder wat gewone stenen van Noordzee gebied.
…en waar heb je die gevonden ???
Hoi, Hans !
Elk weekend nemen we onze lieve Lucky mee voor een wandeling langs de kust. Namelijk op het strand van Olimp, een klein zomerressort dicht bij onze stad. Daar vinden we verschillende soorten schelpen. Ik moet ook zeggen dat het strand tijdens de laatste winter werd vernieuwd. Dus hebben ze een groot volume vers zand op het oude strand geleverd . Dit is de bron van deze bijzondere schelpen. Feitelijk hoort de verzameling bij mijn vrouw.