Een vrolijke zomer aan iedereen !
Calendula officinalis - schitternde bloementjes!
En ook fytotherapeutisch van waarde als basis voor een helende zalf!
Klopt, beter dan Bepanthen.
Ik was weer in Spitsbergen! Een fijne reis gehad als passagier op een Nederlands motorzeilschip. Hier zijn de eerste drie fotos.
Belugas! Je ziet meestal alleen de witte ruggen.
Een nieuwsgierige poolvos.
mooie kleuren van het ijs.
Deel 2 van mijn Spitsbergenfotos. Dank zij een teleobjectief met 800 mm (KB) zijn de fotos van IJsberen zeer detailrijk.
IJsbeer bij de rest van een walviskadaver
volgevreten klom hij/zij de oever weer op om ergens anders uit te rusten
de volgende dag zagen we de ijsbeer in het water.naar andere kadaverstukken van de walvis duikend
Deel 3 van mijn Spitsbergenfotos.
De ijsbeer sleept een lekker stukje vlees aan land…
Eet smakelijk!
Dat stukje vlees moet je met twee handen, pardon: poten, vasthouden. Je ziet dat de beer niet bepaald mager is.
Deze keer was jij genoeg gelukkig om een poolvos te fotograferen. Prachtige dieren. Ook prachtige foto’s, Dirk.
Wat voor camera gebruikt je tijdens deze reis?
Deel 4 van mijn Spitsbergenfotos. Behalve ijsberen, poolvos en belugas heb ik nog andere dieren gezien.
Een sneeuwhoen droeg nog zijn zomerkleed. In de winter zijn ze helemaal wit. .
In de verte eein blauwe vinvis die hier in het noorden 28 m lang kan worden!
ook in de verte: een dolfijn die hoog uit het water springt
Dit zijn misschien de laatste fotos van Spitsbergen of wil iemand nog fotos van walrussen zien?
Een Hurtigrutenschip voor een gletsjer in de Liefdefjord. Hier zie je duidelijk hoe groot de Gletsjer is.
Wat een prachtig landschap in het licht van de herfst!
Zeehonden kunnen zeer nieuwsgierig zijn…
Ik wil graag meer foto’s zien, Dirk.
Ook, als mogelijk is, kun je ons iets over de route van deze bijzonder reis vertellen ?
We zijn om het hoofdeiland gevaren. Eerst naar het zuiden, dan om de Sydkapp (Zuidkaap) , en langs het Barents-Eiland naar het noorden en door de Hinlopenstretet naar de noordkust waar we ook het eiland Moffen bezocht hebben (na 15 September mag je daar weer aan land). Dit eiland ligt op 80° NB! Daar liggen meerdere kuddes met walrussen. Na een bezoek in de mooie Liefdefjord zijn we eindelijk weer eens in een dorpje geweest: Ny Alesund. Daar kunnen wetenschappers en studenten uit vele landen hun wetenschappelijk onderzoek doen. De „hoofdstad“ heeft 2700 inwoners. Daar is ook het vliegveld.
De Nederlandse namen stammen uit de tijd van de Walvisvaarders.
Dit is het laatste deel van mijn Spitsbergenfotos
Aan der onderrand zie je mijn voet zodat je de afmeting van deze walviswervel kunt voorstellen.
Uitrusten na het mosselen vreten
Nee, ik lijk helemaal niet op Obelix! Hoe kom je op dat idee?
Het is erg leuk dat je deze eilanden regelmatig kunt bezoeken.
We weten al dat deze archipel je favoriete bestemming is.
Bedankt voor de korte introductie van deze reis en de mooie foto’s.
Je vind enorm veel inlichtingen over Spitsbergen op deze Website in het Duits: www.spitzbergen.de
Er is geen veerdienst naar Spitsbergen. Toeristen komen meestal met het vliegtuig naar Longyearbyen (afkorting: LYR).
Je vind ook informaties in de nederlandstalige Wikipedia.
Hij is Lucky. Wij hebben hem tijdens de laatste zomer gevonden en geadopteerd. Achtergelaten als puppy, was hij van diepe honger, dorst en een wilde hitte door mijn vrouw gered. Nu heeft Lucky een normale leven en een dak erboven.
Wat een geluk voor hem. Zijn leven heeft op deze manier een goede wending genomen.