Niet zo’n leuk bericht voor met name het kleinere groepje actieve leden, maar ik heb besloten om het jaarabonnement van het forum niet te verlengen.
Als admin kan ik er al een hele periode niet meer de gewenste tijd voor vrijmaken, waardoor het forum niet de aandacht kreeg waar het recht op heeft.
Bovendien kwamen er (te) weinig nieuwe leden bij en bleef de interactie beperkt. Ook hoopte ik als docent natuurlijk op nieuwe cursisten, maar dat viel in de praktijk toch tegen.
Over circa drie weken gaat het forum uit de lucht. Dat is dan ongeveer negen jaar na het eerste forumbericht van januari 2016.
Dat is jammer. Ik kijk en lees hier elke dag en zal het jammer vinden als het forum niet meer werkt. Altijd leuk om hier te zijn en mijn Nederlands te verbeteren. Bedankt aan de makers van het forum en het allerbeste voor de toekomst. Een voormalige voetbalcoach uit Frankfurt zei ooit: °Lebbe geht weider°!
Dat is inderdaad jammer maar ook begrijpelijk. Is er misschien een mogelijkheid om die waardevolle informatie die in vele threads staat ergens te bewaren - zelfs als er geen nieuwe bijdragen of interactie meer kan?
In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie werk voor het forum in de afgelopen jaren, @ralf en @alex !
Hallo Ralf,
Het was een mooie tijd toen ik het forum in 2017 bijkwam en er lange tijd een echte uitwisseling was tussen Nederlandse en Duitse leden. Het was vaak zo iets als een briefwisseling. Helaas begon het eens te veranderen. Weliswaar kwamen er nieuwe leden bij helaas waren er zeldzaam Nederlanders bij. Spelletjes begonnen te overheersen. In het dagelijkse leven in Nederland, waar men hele zinnen moet praten, niet hulprijk.
Sinds ik begon Nederlands te leren, destijds ook met hulp van dit forum, ga ik vaak op vakantie naar Nederland, het liefst bij een privé b&b waar alleen maar Nederlands wordt gesproken. Zo heb ik toch veel gehad aan het forum (zoals het in het begin was).
Hartelijk bedankt, Ralf, voor je steun ook als ze (in mijn geval) lang is geleden.
Ik ben eigenlijk verrast dat jij zo lang hebt volhouden. Ik wens je het allerbeste voor je toekomst.
Hartelijke groeten RalfN
(Op deze plaats voor @Haagsehans: Ik ga je Youp-van-t’Heek-column missen.)
Ja, jammer dat het forum binnenkort ophoudt te bestaan. Ik begrijp de beslissing van @ralf echter heel goed. We zijn in 2016 samen met het forum gestart en hebben er zeker in het begin veel energie en enthousiasme in gestopt. Geweldig dat het bijna negen jaar heeft bestaan en een klein groepje hele trouwe en betrokken leden er iets moois van heeft gemaakt.
Bedankt dus ook van mij, Ralf en iedereen die hier actief is geweest.
Het ga jullie goed, en misschien komen we elkaar weer ergens anders op internet tegen.
Dat is natuurlijk spijtig. Had er ook op gehoopt dat er nog een paar online stamtafels zouden plaatsvinden maar dit was ja sowieso een langere tijd niet meer het geval. Tot dan!
Ik vind het ook jammer dat het forum nu zal eindigen. Ook als er weinig discussies of langere interacties zijn. Ik vond de taalspelletjes steeds een goede training voor mijn woordenschat.
Maar ik kan het wel verstaan. Hartelijk bedankt aan @ralf en @alex voor de jaren die het forum heeft bestaan. Hartelijk bedankt ook aan @Haagsehans en @Ludo voor jullie correcties en NL moedertaal input.
Voor iedereen in de buurt van Keulen, er vindt een stamtafel plaats elke tweede donderdag en vierde dinsdag van de maand. We ontmoeten in de kroeg van het backpackers hostel Station (naast de Hbf).
Er is ook een stamtafel in Düsseldorf. Helaas, ik ken de dagen van de ontmoetingen niet.
Groeten, Nicole
Dan helaas tot ziens allemaal. Je beslissing, beste Ralf, is begrijpelijk en je beschrijving van de forumsituatie is heel precies. Dankjewel voor je werk en veel success gewenst in de toekomst.
Bedankt bij alle leden van het forum voor het helpen, schrijven en spelen.
Passend zu Fastnacht: Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
Nou, allereerst heel veel dank voor het beschikbaar stellen van dit communicatie platform de afgelopen jaren.
Op een gegeven moment is het op - ik snap het en ken het zelf van eigen website projecten.
Ik wens jullie allemaal het beste en misschien komen we mekaar ergens anders in het grote net weer tegen.
Dat is helaas lastig, Oliver. Ook het inrichten en hosten van een archief is met kosten verbonden. Helga verwoordt het goed: op een gegeven moment zijn de tijd, de energie en het geld op. Het voelt niet fijn om dat zo op te schrijven, dus ik hoop ook dat we elkaar niet voor eeuwig uit het oog verliezen. Contact met mij kan in ieder geval altijd nog via buurtaal.de en via de nieuwsbrief die ik maandelijks verstuur.
Na het lezen van Ralfs bericht dacht ik meteen aan het liedje van Nelly Furtado: All the good things (come to an end).
Ik weet het: mooie woorden zijn niet makkelijk te vinden bij zo’n evenement. Maar elk forumlid moet er een paar woorden neerschrijven, vind ik.
Ik heb dit forum en zijn sterke punten altijd gewaardeerd.
Enkele van deze punten:
het doel van het forum is vrij groots.
De Nederlanders en de Duitsers elkaars taal leren kennen en
spreken. In deze wereld zijn er maar twee landen als buren die dit
doel leuk vinden: Zweden en Finland.
het forum was een goed milieau om nieuwe mensen te leren
kennen, misschien ook nieuwe vrienden te maken.
de structuur van het forum maakte gemakkelijker om onze ideeën,
foto’s, teksten uit te wisselen en verschillende taalspelletjes te
spelen.
Dankzij de aandacht van de Admins en de native speakers die constant een oogje op onze teksten hielden, verbeterden we onze taalvaardigheden.
Helaas waren er niet al te veel enthousiaste mensen die hier wilden blijven en activeren.
Verder wil ik Alex en Ralf voor hun vriendelijkheid en inspanningen bedanken om dit forum zo lang in stand te houden.
Hallo allemaal, er is alweer een goeie week voorbij sinds we weten dat het forum ophoudt te bestaan. Helaas kon ik niet eerder schrijven vanwege ziekte en opa-verplichtingen.
Als er nog leden zijn die nog eventueel interesse hebben aan een voortbestaan, zou ik graag een PB krijgen met een contactadres of telefoonnummer zodat we met elkaar van gedachte kunnen wisselen.
De stamgasten hebben al een groepje gevormd, die we eventueel kunnen uitbreiden, maar leuker en beter zou ondersteuning van jullie kant kunnen zijn die zich hier al jaren hun mening geven.
Graag dan even een PB voordat alles te laat is.
Groet van Hans.
Wat denken jullie van een Discord Server? Helaas is een Discord Server geen forum, dat iedereen kan vinden op internet, je hebt een uitnodiging nodig. Maar bij mijn weten kost Discord niets voor de basisversie.
De afgelopen dagen ontving ik via verschillende kanalen reacties met de vraag of het forum niet toch op de een of andere manier kan blijven bestaan.
Wat mij betreft kan dat natuurlijk, maar de jaarlijkse kosten (circa 600 euro) wegen zwaar als je kijkt naar het aantal (actieve/regelmatige/nieuwe) gebruikers. In het verleden heb ik wel eens om donaties gevraagd, maar dat leverende slechts een beperkte respons op. Werken met een abonnementsvorm of lidmaatschapskosten zou een andere optie zijn, maar om dat op te zetten, zou mij veel tijd kosten (die ik helaas niet heb) en het is bovendien maar de vraag of deze oplossing echt uitkomst biedt.
Na de ontvangen reacties wil ik de deur toch weer op een kier zetten en donaties nog een kans geven. Stuur me even een berichtje via het forum als je het forum komend jaar financieel wilt ondersteunen, en laat me ook de hoogte van je bijdrage weten. Als het streefbedrag van 600 euro bereikt wordt (of bijna - mocht het bedrag net niet gehaald worden, kan ik het gat overbruggen) dan is het forum gered. Graag ontvang ik reacties tot en met zondag 16 maart (haast is geboden, omdat het abonnement bijna verloopt).
Het is makkelijk te zien dat er ongeveer twaalf actieve mensen op het forum zijn.
We kunnen dit bedrag van 600 euro door 12 delen, dus iedereen heeft 50 euro per jaar nodig om het forum te ondersteunen. Als nieuwe personen zich willen aansluiten, is iedereen welkom. De admin kan ook het extra bedrag gebruiken om het forum verder te ontwikkelen.
Dit is een suggestie. Wat denken jullie ervan?
Andere opties?
Het is jammer als het forum eindigt. Maar zo is het nu eenmaal en ik kan alle leden alleen maar bedanken voor de leuke tijd. Ik ben het niet eens met de donaties om het forum te onderhouden. Het voelt dan als een betaal-app en daar hou ik niet van. Het gaat niet om het geld, het gaat om het principe. Overal wordt geld gevraagd. Zelfs voor een wedstrijd van mijn lokale voetbalclub WSV in de vierde divisie moet je €5 betalen om live te kunnen kijken. Daar heb ik zo mijn problemen mee. Sommige mensen hier zullen het niet leuk vinden, maar als het voorbij is, is het niet anders!
Laatst kwam ik in de supermarkt en daar vroegen ze geld voor een pak melk. Echt belachelijk
Maar Manfred, wat is er mis met een betaal-app, of dat je geld betaalt voor iets waar je graag gebruik van maakt? Misschien moet je juist kritisch zijn op gratis apps zoals WhatsApp en X. Met een eigen bijdrage zorg je er uiteindelijk juist voor dat iets moois kan blijven bestaan - en het geld moet toch ergens vandaan komen.