Dialecten in Nederland

Ik weet niet of er al één groep bestaat maar mij zou interesseren welke dialecten waar worden gesproken en welke dialecten goed voor buitenlanders te verstaan zijn (in dit geval bij meerderheid Duitsers) en diegene die na inschatting minder goed te verstaan zijn. Is er in regio in NL waar „Hoogduitsnederlands“ gesproken wordt, dus op die manier, waar klaar en duidelijk gepraat wordt zonder herkenbare tongval, zoals in Duitsland verre delen van de deelstaat Nedersaksen, vooral die regio om Hannover en Braunschweig?
Ik heb helaas geen andere geschickte categorie zoals grammatica en woordenschat gevonden dus heb ik er voor gekozen.

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Lieve groeten
Andreas

3 „Gefällt mir“

„Hoogduitsnederlands“ bestaat natuurlijk niet, het heet bij ons ABN, Algemeen Beschaafd Nederlands.
Het mooiste ABN wordt er in Haarlem gesproken en de provincie Utrecht staat er eveneens bekend om.
De rest van het land hebben allemaal hun dialect, maar dat wil niet zeggen, dat daar geen ABN wordt gesproken.

7 „Gefällt mir“

Kijk (of luister) maar hier, dit is ook interessant:

4 „Gefällt mir“

Hoi Oliver, inderdaad wel leuk maar zoals je al zei, het is al een paar jaartjes geleden gemaakt. Sommige kloppen helaas niet meer, echter krijgt men wel een indruk hoeveel accenten er zijn.

Maakt bijna niet uit op welke punt je klikt: Als je naar die spraakopnamen luistert, is amper tot niks te verstaan voor een buitenlander. Extreem onduidelijk gesproken, gemompeld. Dat is die manier Nederlands die erg ongeschikt is voor buitenlanders die de taal willen leren omdat die Nederlandse omgangstaal helaas vaak onduidelijk wordt gesproken. Veel Nederlander maken zich ook niet zo veel moeite klaar te spreken en trekken gedeeltelijk lettergrepen in elkaar. Zeer frusterend!