Een kennis van mij had mij enige tijd geleden aangemoedigd, om toch over de verschillen tussen Nederlanders en Duitsers nog verder te berichten. Eerst dacht ik, hmm, daar heb ik helemaal niet zo veel over te berichten, maar pas toen ik Louis, mijn levensgezel, na een lange tijd in de telefoonwachtrij van een verzekeringsmaatschappij, vrolijk met een callcenter medewerkster kletsen en flirten hoorde wist ik het weer: Er zijn toch nog grote culturele verschillen tussen Nederlanders en Duitsers! Zeker, Louis gaf een goede opening toen hij de dame meedeelde dat hij na een lange wachttijd aan het telefoon zojuist besloten had in zijn boterham te bijten en nu helaas niet heel goed te verstaan is. De medewerkster van het callcenter antwoordde met een helder lachen zoals de klok van een kerktoren. Om zo te zeggen het “parelde” door het telefoon tot in mijn verbaasde oren. Ook het verdere gesprek was vrolijk en vol van luid gelach. De medewerkster spande zich heel erg in om Louis’ vragen tot zijn volledige tevredenheid te beantwoorden!
Hoe anders is dat (grotendeels) in Duitsland! Wanneer men daar na een eveneens lange wachttijd aan het telefoon eindelijk de stem van een levend wezen hoort en het vrolijk aanspreekt, hoort men eerst …. NIETS. Daarna hoort men een gespannen of verveeld stem, die misschien zo geoefend wordt dat de klant niet durft te vragen. Durft hij het toch en namelijk op een bijzonder beleefde manier en met hetzelfde klok-helder stemmetje (zie boven) hoort men in eerste instantie…. NIETS. Terwijl men zich al afvraagt of de vraag misschien te moeilijk geweest is of zij al beledigend was of men zich toch de moeite moest nemen en de antwoord op deze vraag zelf in het internet te zoeken, kruipt er toch een antwoord door de lijn. Iedere Duitse weet, wat nu komt. Hier zal ik jullie een kleine keuze van de mogelijke (chagrijnige) antwoorden geven:
-
De klant heeft de foute nummer gedraaid. De juiste nummer weet de medewerker/de medewerkster niet.
-
Hij/zij kan niets vinden onder de aangegeven klanten nummer.
-
De klant heeft de juiste nummer gedraaid, maar het systeem is pas gecrasht. Wanneer het weer zal functioneren staat in de sterren.
-
De medewerker/de medewerkster wijst u er op, dat men het antwoord op de vraag goed in het internet kan opzoeken. Het is helemaal niet nodig om het callcenter te bellen, dat betere dingen te doen heeft.
Ik zou deze lijst eindeloos voortzetten, maar ik wil de Nederlanders niet te bang maken. Maar ik wil er ook graag aan toevoegen, dat het ook in Duitsland opvallende uitzonderingen op die regel zijn. Ook zijn er zeker beruchte uitzonderingen op die regel in Nederland. Ik zal niet opgeven, om me na een urenlang wachttijd met een kraak helder stemmetje te melden en mijn belang vrolijk aan de orde stellen. Ik ben nog steeds van mening: „Zo als men het in de bos roept, schalt het eruit!“
Met deze verwachting neem ik vandaag afscheid van jullie tot het volgend keer, wanneer mij de verschillen tussen de culturen weer bijzonder opgevallen zijn.