Carnaval vieren in Duitsland en Nederland - Karneval feiern

In het weekend was ik in Valkenburg en Maastrich. De muziekgroepen van Carneval waren onderweg.
Vieren de Nederlandse ook zo grappig carnaval zoals de Rhinelander en Moezelaner?
Groetjes Jutta

1 „Gefällt mir“

Hoi Jutta, in Nederland heet dat feest carnaval (met twee a’s). Het wordt in het zuiden van Nederland gevierd, dus “onder de grote rivieren”. In de rest van Nederland merk je er niet zo veel van.

PS:
die Rheinländer = de Rijnlanders
die Moselaner = de mensen uit de Moezelstreek

1 „Gefällt mir“

Hoi Alex, dank je wel.
Ik dacht omdat de meeste Nederlandse mensen van wie ik kennis heb,heel graag naar hier op de wijnfeesten en ook regelmatig aan carnaval komen.
Ze vieren iedere jaar mee en we hebben veel plezier met elkaar. Zo dacht ik dat ik ook eens in Nederland kan carnaval vieren.:sunglasses:
Groetjes

Sprachtipps für Jutta
2 „Gefällt mir“

Bedankt ralf een grote hulp.:+1:

2 „Gefällt mir“

Wer feiert dieses Wochenende Karneval? :clown_face::woman_cartwheeling::tada:

Maastricht gilt in den Niederlanden als Karneval-Hauptstadt:

http://www.cpmaastricht.com/event/carnaval-maastricht

Ich bleibe dieses Jahr wohl in Aachen und sage: Oche Alaaf!

3 „Gefällt mir“

We vieren carnaval aan de Moezel. Duitsland (Rijnland Palts). Van middag carnavalstoet in Zeltingen, vanavond carnavalstoet in Bernkastel, stoet morgenavond in Graach en maandagmiddag in Rachtig. :tada::tada:
:sunglasses:Dinstag weer werken :wink:
Alaaf

3 „Gefällt mir“

Klinkt goed, Jutta!

Een paar tips voor Jutta
  • vanmiddag - is één woord
  • “carnavalsstoet” (met dubbel s dan wel) kan, maar eerder hoor je het woord optocht of carnavalsoptocht
  • dinsdag
1 „Gefällt mir“

Hier ver boven de ‘grote rivieren’ , Friesland, blijven pruiken en dergelijke in de kast. Wij schijnen met maar twintig optochten de minst canavaleske provincie te zijn. Er zijn een paar uitzonderingen, met name in de dorpen die van oorsprong katholiek zijn: Sneek (Drabbelterp), Steggerda (Steggerda), Bakhuizen (Bokkedam), Blauwhuis (Fyfkesryk) en Tijnje (Pipegaelsgea). We hebben ook een Prins, Prins Henderik II van Snits.

Waar in Brabant gedurende carnaval alles stil ligt, is dat hier anders, maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen feestvieren. In Thialf kennen we bijvoorbeeld het ‘Fries Carnaval’, waar evenementen en dweilorkesten hand in hand gaan - en niet alleen rond eind februari.

5 „Gefällt mir“

Ik ben in Berlijn opgegroeid, zonder carnaval. Ik kende carnaval alleen maar uit de televisie. Ik denk dat je ermee van kind aan moet opgroeien om het te begrijpen en een gevoel ervoor te ontwikkelen. Toen onze kinderen klein waren, of nu met onze kleindochter, gaan we wel naar de “kinderoptocht” op zondag, omdat de kinderen altijd veel plezier in hebben. Onze kleindochter is dit jaar gekostumeerd als luipaard. :leopard:

2 „Gefällt mir“
Taaltips voor Verena

Gut geschrieben, Verena!

PS: Dat dier ziet er meer uit als een hyena dan als een luipaard :wink:

1 „Gefällt mir“

Ein Beitrag wurde in ein neues Thema verschoben: Verena’s oefeningen

Voor mij was het carnaval in het Rijnland en in Limburg ook een “Kulturschock” omdat ik oorspronkelijk uit Noord-Duitsland kom…:flushed:
Ondertussen ben ik er een beetje aan gewend geraakt en vind het ten dele ook wel grappig - maar voor diegenen die hier opgegroeid zijn is het toch helemaal iets anders… :clown_face::tada:

2 „Gefällt mir“

Ja, je hebt er pas plezier in als je alle liedjes kan luidkeels meezingen. Dat duurt enkele jaren en er komen steeds meer liedjes erbij. Was macht ein Lied zum Karnevalshit?

1 „Gefällt mir“

Met een goed carnavalsliedje kun je meezingen, dansen en een hele saizoen plezier hebben.
Probeer het eens Saylana. a.u.b
Lief grappige groetjes met Alaaf en Helau​:clown_face::tada::tada::raising_hand_woman:‍♀️

1 „Gefällt mir“

Auch wenn Karneval in den Niederlanden in vielen Städten gefeiert wird, ist es kein offizieler Feiertag.

Momentan gibt es eine gezielte Aktion (unterstützt von Bierbrauer Bavaria) um dies zu ändern mit Freiheitskämpfer Sjefke Vaeren (!). Die Werbung, die im Fernsehen läuft, kannst du hier sehen:

Hier kannst du die Petition unterschreiben, wenn auch du möchtest, dass Karneval ein offizieler Feiertag wird :slight_smile: :

https://www.carnavalvrij.nl

Hier ist Karneval auch kein Feiertag. Wenn man Glück hat und in einer Karnevalshochburg arbeitet, hat man evtl. vom Arbeitgeber aus frei, aber in der Regel muss man einen Tag Urlaub nehmen. Rosenmontag bleibt das Büro in Köln, wo ich arbeite geschlossen, ansonsten würde ich auch gerne so eine Petition unterschreiben. :clown_face::kiss:

1 „Gefällt mir“

Das ist aber 2. Liga, noch nie davon gehört. Wenn CD, dann würde ich mir diese kaufen. Ich liebe „Superjeilezick“ von Brings. :musical_score::drum:

2 „Gefällt mir“