Bfrank

Hallo allemaal,

Mijn nick is BrutallyFrank. Ik ben native speaker als het gaat om Nederlands, maar mijn echte moedertaal is Limburgs (een dialect). Ik ben global moderator op een torrentsite voor punkmuziek.

Ik woon in de Euregio waar we veel invloeden hebben van zowel het Frans als het Duits. Dialect heeft mijn aandacht en ik spreek graag ‘plat’. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik alle zeilen bij moet zetten als ik naar de Oostelijke Mijnstreek ga en ze daar ‘plat kalle’. Dit gaat dan voor om het Ripuarische gebied (Vaals, Bocholtz, Kerkrade), terwijl het overgangsgebied (Heerlen en omstreken) geen probleem zijn.

Mijn aandacht gaat de laatste tijd vooral uit naar de erkenning/status van streektalen en hoe die wel (of niet) mee worden genomen in nationaal/provinciaal/regionaal beleid. Vooral de discussie over het recente rapport over de Nederlandse taal en de reactie vanuit Limburg hierop, vind ik erg interessant.

Ik ga regelmatig naar een vriend van me, die in Landgraaf woont. En ik heb zelf een jaar op kostschool in Bleijerheide gezeten (ja, dat beruchte instituut …).
Ben verder bezig met genealogie en heb contact kunnen leggen met een achterneef in Herzogenrath.

Van oorsprong ben ik grafisch-technicus en gediplomeerd medewerker postkamer/archief. Nu echter vooral Asperger en mantelzorger voor mijn moeder.

Groeten,
BF

7 „Gefällt mir“

Hoi BrutallyFrank,

Hartelijk welkom op het forum. Wat een interessant verhaal. Dialecten vind ik ook super spannend! Daar zou ik graag meer over te weten komen. :slight_smile:
Dan spreek jij ook Duits, toch?

Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“

Hoi BF, en welkom op dit forum! :slight_smile:

Leuk om hier ook eens iemand uit het zuiden van 't land tegen te komen. Je hebt duidelijk al meer ervaring met fora, en dan ook nog op taalgebied. Duidelijk een goede aanvulling voor dit forum!

Ikzelf (Randstad born and raised!) heb zelf vier jaar in Maastricht gewoond en moest in het begin toch echt wel wennen aan het “Mestreechs”. Ik heb er hier al eens over verteld, maar als buitenstaander ben je in Maastricht vooral een “Hollander”, en niet veel meer. :slight_smile: Naarmate ik er echter wat langer was en de mensen steeds beter kon verstaan, voelde ik me steeds meer thuis. Toen begon ik ook de relatie (of eerder de spanningen) tussen Limburg en de Randstad steeds beter te begrijpen. Heel interessant, dat jij je daar ook mee bezighoudt!

Groetjes,

Maartje

2 „Gefällt mir“

Hoi Frank,

Hartelijk welkom hier op het forum. Leuk dat je zo actief meedoet aan de discussie. Het Dutch Grammar forum ken ik. Daar zoek ik zelf ook regelmatig dingen op, omdat ze daar vaak erg goed worden uitgelegd.

Leuk ook dat je zo met dialecten bezig bent, en met streektalen. Zelf weet ik daar helaas maar erg weinig van af.

Misschien vind je het leuk om mee te doen met thread Hoe klinkt Nederlands in Nederland en Vlaanderen? van @Maartje. Dat is misschien trouwens ook iets voor @KevinBakker1988. Die komt namelijk uit het noorden der Nederlanden: Friesland.

En in onze oefenhoek schrijven Duitsers kleine stukjes Nederlands, die dan door moedertaalsprekers van het Nederlands worden verbeterd. Feel free om daar ook te helpen, als je zin hebt.

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Frank! :smiley: Leuk om te lezen dat je welhaast bij me om de hoek woont. Zelf woon ik namelijk in Aken, maar oorspronkelijk kom ik uit Rosmalen, vlakbij Den Bosch. In Herzogenrath geef ik trouwens ook regelmatig les. Kom je ook wel eens in Aken?
Groeten uit een grijzig AC :cloud:
Ralf

1 „Gefällt mir“

Hallo Ralf,

Ik kom eigenlijk nog maar zelden in Aken. Aan de ene kant is mijn auto waarschijnlijk te oud. En als je al ergens kunt parkeren, betaal je je een ongeluk (ik ben en blijf natuurlijk toch een Nederlander). Of ik moet ver uit het centrum parkeren. Vroeger kwam ik nog veel bij Plattenbörse in de Theaterstrasse.
Met mijn kameraad (uit Landgraaf) kom ik vaak in Herzogenrath en gaan we vaak eten bij Landhaus Wurmtal. Dat is ongelooflijk voor Nederlanders: onder de tien euro hamburgers met frites en salade … en ‘all-you-can-eat’. En dan hebben we het over hamburgers waar je bord haast te klein voor is. Ik kom amper door één portie heen, maar het record schijnt op vier te staan.

Die vriend heeft een appartementje in Woffelsbach kunnen kopen. Je waant je daar echt in het buitenland. Alsof je ergens aan een meer in Italië of Oostenrijk staat.

Groeten uit een windig Eijsden-Margraten,
Frank

1 „Gefällt mir“

Haha, wat grappig van dat Landhaus.Dan moet ik daar als Nederlander ook eens heen :smiley:
De parkeerkosten in Aken vallen op zich best mee. En als je ‘per ongeluk’ een keer niets betaalt, betaal je geloof ik niet meer dan 15 euro (als je een bekeuring krijgt). Een paradijs dus, vergeleken met Nederland.
Woffelsbach ken ik, is inderdaad erg mooi. Mijn vriendin zeilt daar regelmatig.
Maareh, misschien kunnen we eens in Herzogenrath afspreken? Wie weet willen er ook nog andere forumleden meekomen.

Die Parkgebühren (parkeertarieven) in den Niederlanden sind höher als die Bußgelder (boetes) für Falschparken (fout parkeren) in Deutschland. Die sind echt ein Witz.

1 „Gefällt mir“