Zwarte Piet?

Guten Abend,
Ich habe gerade in der NOS-App gelesen, dass es heute Demonstrationen für und gegen den “Zwarte Piet“ gab. Mein Kenntnisstand ist, dass der Zwarte Piet der Gehilfe des Nikolaus (wie bei uns Knecht Ruprecht) ist. Ist nur die Hautfarbe Anlass für die Demos oder polarisiert das Thema so stark, dass eigentlich konservativ-rechts gegen liberal-lins demonstriert?
Vielen Dank für weitere Infos!

2 „Gefällt mir“
Incidenten,arrestaties rond intocht 


 Bij de intocht van Sinterklaas zijn
in diverse plaatsen incidenten geweest
en mensen gearresteerd.Zo werden in
Rotterdam anti-Zwarte-Pietbetogers
belaagd door omstanders.Vanuit auto’s
werden de betogers bekogeld met eieren,
vuurwerk en rookbommen.De ME greep in
en vier mensen zijn aangehouden.

In Eindhoven zijn zes mensen opgepakt,
onder wie ook voetbalhooligans,zegt de
politie.In Leeuwarden provoceerden
pro-Zwarte-Pietbetogers,onder wie ook
Cambuursupporters,de tegenstanders.

In Groningen deed de harde kern van FC
Groningen mee aan de protesten.Ook in
Hoorn en Den Haag was het onrustig.

3 „Gefällt mir“

Letztes Jahr wurde doch sogar die Autobahn Blockiert um Anti Piet Demonstranten von ihrer Kundgebung abzuhalten.

Als es zum Prozess kam spendeten Leute Geld für die Blockierer um das Verfahren zu bezahlen.

1 „Gefällt mir“

Es ist so unglaublich, dieser Streit. Inzwischen „alle Jahre wieder“. Es gab dann ja auch gelbe und lilane und rote Pieten zwischendurch. Diese ganze Diskussion treibt seltsame Blüten. Auch in Deutschland (siehe Mohren-Apotheke).

2 „Gefällt mir“

@Toetje
Het is zeker niet links - rechts.
Er is een zeer kleine groep mensen die dit Thema aangrijpt, deels omdat ze zich als mens achtergesteld voelen en een aantal vooral ook omdat ze hiermee in de publiciteit komen en geld voor mediaoptredens kunnen vragen.
Extreem rechts en ook voetbalhooligans zien hierin weer een mooie aanleiding om zich ook te profileren en lekker te rellen.

Een nieuw Thema dat nu ‘ontdekt’ is, is het koloniale verleden van Nederland, de slavenhandel e.d. Dat draait om hetzelfde principe maar omdat echt niemand zich daar druk over maakt wordt dat door de media niet echt opgepikt. Hier verdienen de media niet genoeg aan, aan de Zwarte Pieten discussie zoveel te meer.

4 „Gefällt mir“

Mein Eindruck ist, dass viele Leute das ganze gezeur rund um Zwarte Piet leid sind und dass das Thema im Vergleich zu den vergangenen Jahren weniger hitzig diskutiert wird.

Siehe dazu auch:

aber vor allem:

5 „Gefällt mir“

Nein, schwarz weiß isses sicher nicht, Peter… Ich erinnere mich aber noch gut an mein letztes Weihnachten in NL (15/16) und die Diskussionen waren durch alle Bevölkerungsgruppen hitzig. Natürlich begreife ich auch, um was es geht, ganz klar, dennoch finde ich es übertrieben. Ich gebe Dir aber Recht, es wird hier durch Gruppen hochgekocht, deren Interessen eigentlich eine andere Zielrichtung haben.

1 „Gefällt mir“

Over racisme gesproken:

Dus ik kan het op een bepaalde manier (ik bedoel: tot een bepaald punt) wel begrijpen, omdat vroeger de Zwarte Piet zo clichématig was en ook als een kinderschrik werd beschouwd. Ik zou het dus begrepen hebben als mensen met een donkere huid zeiden: Wacht even, zo zijn we niet. Maar het image van Zwarte Piet is positief veranderd. Hij is nu een kindervriend.
Maar ik heb nooit geweten dat hij een slaaf was. Ik heb altijd gedacht dat hij de eervolle taak had om Sinterklaas te helpen. Ik heb het nooit zo gezien,dat Sinterklaas rustte en zijn Zwarte Piet het werk liet doen. Ik denk dat dat niet het geval was. Zo gezien was hij inderdaad nooit een slaaf geweest.

Wat ik ook raar vindt, is de nieuwe verklaring waarom de Zwarte Piet zwart is. Het antwoord: Omdat hij door de schoorsteen glijdt. Ja, oké. Maar waarom is de kleding dan schoon? Ehm, glijdt hij dan naakt door de schoorsteen, om de kleren schoon te houden? Ik denk dat het dan een beetje koud is. :grin:

Ik hoop toch wel dat deze mooi traditie in ere wordt gehouden.

Opmerking:

Ik heb ook een oud kinderboek “Jim Knopf” waarin het woord “Neger” voorkomt en het was nooit racistisch bedoelt, het was gewoon een mens met zwarte huid.
Ja, oké, nu is het woord taboe, maar moet ik het boek weggooien? Ik denk het niet. Trouwens, ik heb een goede vriendin die zwart is.

3 „Gefällt mir“

:joy:

3 „Gefällt mir“

Ich glaube, dass das größte Problem ist, dass manche Leute nicht verstehen können (oder wollen?) wieso sich andere so fühlen wie sie sich fühlen. Das gilt für beide Seiten. Manche “Pro-Piet-Demonstranten” können nicht verstehen, dass die Zwarte Pieten-Tradition den Pro-Piet-Demonstranten sehr wichtig ist, weil sie mit Zwarte Piet aufgewachsen sind. Manche Anti-Zwarte-Piet-Demonstranten können nicht verstehen, dass Zwarte Piet für manche Leute eine negative Konnotation hat. Denn Rassismus ist noch immer ein großes Problem. Auch in den Niederlanden. Es gibt tatsächlich Leute, die ohne Grund beschimpft werden, weil sie eine dunkle Hautfarbe haben. Eine Kollegin von mir, die auch eine dunkle Hautfarbe hat, hat das auch schon mal erlebt. Aber solche Dinge sind schwierig zu verstehen, wenn man das nicht im Alltag erlebt.

Dat iets voor jou of voor ons onschuldig lijkt, betekent niet dat anderen dat ook zo zien.

Off topic: los van de zwartepietendiscussie vind ik dat het koloniale verleden van Nederland veel uitgebreider besproken zou moeten worden in de geschiedenislessen.

3 „Gefällt mir“

een leuk artikel over Sinterklaas op Curaçao

Over kolonialisme in het onderwijs.
Je hebt gelijk, maar het ontbreekt waarschijnlijk ook aan tijd omdat we nu meer geschiedenis te vertellen hebben dan 100 jaar geleden.
Ik heb er 40 jaar geleden nog wel les in gekregen.
Gelukkig zijn er ook goede films over gemaakt, al laten die vrijwel allemaal een happy end zien, wat natuurlijk niet klopt.

3 „Gefällt mir“

Mit meinem langen weiß-grauen Bart werde ich sehr oft als Weihnachtsmann, Sinterklaas, Nikolaus, Julenisse, Miraculix, Alm-Öhi oder als sonst wen angesprochen. Insbesondere jetzt in der Vorweihnachtszeit ist die Frage „Sind Sie der Weihnachtsmann?“ leicht inflationär. Das nicht normgerechte Aussehen beschäftigt eben viele Leute. Das ist so und es wird (leider) immer so bleiben, da es zwei Dinge gibt die unendlich sind. Die Dummheit der Menschen und das Weltall. Bei diesem Zitat, welches Albert Einstein zugeschrieben wird, ist sich der Verfasser in Bezug auf das Weltall aber nicht sicher.

Meine Gedanken zum Zwarte Piet kunnen jullie hier zien…

So, jetzt gehe ich wieder meine Rentiere füttern und übe das Ho Ho Hooo…

4 „Gefällt mir“

Over dat tijdgebrek: ja daar heb je een punt.

Ich bin übrigens der Meinung, dass man die Sinterklaasfeier auf Curaçao nicht mit der Sinterklaasfeier in den Niederlanden vergleichen kann, weil die Mehrheit da eine dunkle Hautfarbe hat.

1 „Gefällt mir“

Ist die Farbe der Haut dann wichtig? Und für wen? Ist das auch gewünscht?

Vielleicht sind meine Fragen rhetorisch. Rassismus gibt es, leider! Es ist aber immer die Mehrheit die diskriminiert. Ich glaube nicht dass die Hautfarbe heute noch eine Rolle spielt.

Als de huidskleur geen rol meer speelt, waarom worden mensen dan nog uitgescholden met “hey zwarte” of “aap”? Dat gebeurt dus echt. Als huidskleur überhaupt geen rol meer speelt, zou een bepaald fenomeen zoals Zwarte Piet bij bepaalde mensen toch ook niet zoveel negatieve connotaties oproepen?

Nogmaals: ik wil mij in het debat neutraal houden en ik vind geenszins dat verbaal of fysiek geweld te rechtvaardigen is alleen omdat mensen een punt willen maken.

1 „Gefällt mir“

Ja maar dat gebeurt ook als je als witte Europeaan in Harlem in de rij gaat staan om een gospeldienst bij te wonen.
Vroeger werd de blanke kolonialist door iedereen slim gevonden omdat die mooie kleren of zo had. Maar dat superioriteitsgevoel bleek onterecht. Dat mensen zich nog steeds superieur voelen heeft mijns inziens meer met meerderheid - minderheid te maken. ( alles wat anders is wordt als bedreigend ervaren, terwijl anders op zich een neutraal begrip is)

4 „Gefällt mir“

Sieht so aus, als kriegten wir auch in Deutschland bald unsere Version der Zwarte Piet discussie: eine Knecht-Ruprecht-Diskussion…

3 „Gefällt mir“

…Das ist zu befürchten. Sollte man dann auch alle Märchen verbieten, die ja auch heftig sein können? Nein. Kinder können damit meiner Erfahrung nach im Gespräch/Zusammensein mit Eltern oder anderen sie durchs Leben begleitenden Erwachsenen ganz gut umgehen. Sie wollen ja auch u.a. Gruselgeschichten hören oder sehen.
Überdies werden m. E. immer Möglichkeiten von gut bezahlten Politiker/n/innen gesucht, sich nicht mit relevanten/ brisanten Themen auseinanderzusetzen.

3 „Gefällt mir“

Bemerkenswert, dass wir unsere Kindheit unbeschadet überstanden haben, mit den brutalen Märchen, Pippis Negerkönig, allein zur Schule laufen, im Sandkasten Sand und Regenwürmer essen, auf Bäume klettern - und - nicht zuletzt - dem bööööösen Knecht Ruprecht… Au mann.

5 „Gefällt mir“

@Toetje,
Heb je echt regenwurmen gegeten :interrobang:
Je stijgt in mijn aanzien :grin::grin::grin:

3 „Gefällt mir“