Zeuren

Hoi allemaal,

Mag ik even mijn frustratie onder woorden brengen?
Ik vind het soms echt moeilijk om in mijn eentje de taal te leren. Ik probeer zo goed mogelijk een Nederlandstalige omgeving voor mezelf te creëren, ik ga nooit zonder iPod met Nederlandse podcasts op pad, ik luister uitsluitend naar NPO1 en kan me nauwelijks herinneren wanneer ik voor het laatst een Duits boek heb gelezen. Momenteel bereid ik me voor op het CNaVT (Certificaat Nederlands als Vreemde Taal) en maak elke ochtend een van de proefexamens die ik ter beschikking heb. Daarnaast vertaal ik een verhalenbundel en ik ben zelfs begonnen kitscherige gedichten in het Nederlands te schrijven.
Maar volgens mij blijft deze omgeving een kunstmatige, omdat er gewoon geen MENSEN in voorkomen met wie ik kan communiceren. Ook al praat ik een keer per week met mijn tandem-partner, maar dit halfuurtje is me veel te weinig. Soms ben ik tevreden met mijn accent, soms zeg ik toch weer dingen zoals “oog” in plaats van “ook” en nog meer van die onzin. Vooral het aanpassen van mijn actieve woordenschat aan mijn passieve woordenschat is een taak die ik niet onder de knie weet te krijgen. Of het gaat mij in ieder geval te langzaam.

Ik kijk heel erg uit naar de lessen in Aken die volgende week weer beginnen, maar dat is me alles niet genoeg. Ik zou zo graag een tijdje in Nederland willen wonen. Maar dat kan helaas niet omdat mijn kinderen nog te jong zijn.

Ik droom van een klein kamertje ergens bij een aardig gezin of een stel in Nederland waar ik mag komen wanneer ik wil. Daar zou ik dan een weekeindje of misschien soms ook een week lang willen vertalen, aan het alledaagse leven deelnemen en op een natuurlijke manier de taal leren spreken.

Ik dacht dat misschien nog iemand die fases van frustratie kent en wij elkaar een beetje zouden kunnen trosten?

Liefs,

Ruth

4 „Gefällt mir“

Hoi Ruth,

Ik denk ook zo. Ik ben blij dat ik Stefan heb op Skype. Ik bewonder je , Ruth hoe goed kun je alles. Ik droom die droom van jou ook. Ik denk dat dit de beste mogelijkheid is de taal te leren wanneer je in dit land het dagelijkse leven kunnen ervaren. Maar het zal gewoon een droom blijven voor mij. Ik ben zeker dat de droom van jou zal een waar zijn. Als je bent da, kun je me een ansichstkaart. Ik wens je uit diep hart veel succes.

Liefs,

Petra :blush:

3 „Gefällt mir“

Ha @Ruth en @Petra,

Ik snap jullie frustratie heel goed. Het is vreselijk lastig om een taal te leren “op afstand”. Zodra je er in ondergedompeld wordt gaat alles veel sneller en makkelijker. Ik weet waar ik het over heb, want mijn Duits ging met sprongen vooruit toen ik in :de: Duitsland ging wonen :wink:

Ik zit even “hardop” te denken of @ralf en ik niet af en toe een soort van live-sessie kunnen aanbieden, waarin forumleden die willen oefenen met praten dat met ons kunnen doen. Het lijkt me sowieso leuk om het forum uit te bouwen naar een echte, actieve “community” van Duitsers die Nederlands leren en Nederlanders die Duits leren. Daar zou dan een wekelijks vragenuurtje bij kunnen horen, bijvoorbeeld. En misschien ook een “beurs” voor tandempartners.

Op dit moment is dat nog toekomstmuziek en ik vrees dat @ralf en ik dat op den duur ook niet helemaal gratis kunnen blijven doen. Misschien kunnen we een soort lidmaatschap aan gaan bieden, met een vast (laag) bedrag per maand of per jaar.

Wat vinden jullie van dat idee?

2 „Gefällt mir“

Hoi Alex,

Dit is een geweldig idee. Ik ben heel blij wanneer het klaar zal zijn.

Liefs
Petra :heart_eyes:

2 „Gefällt mir“

Ik vind het ook een goed idee om meer Nederlanders hier te hebben. Misschien zou vroeg of laat een live-sessie overbodig kunnen worden, omdat zich tandem-partners vinden? Of omdat meer mensen de taalvragen van de anderen over hun moedertaal kunnen beantwoorden?
Ik vind het voor jou en Ralf erg moeilijk om aan zo veel mensen op verschillende niveaus te voldoen.

Dus graag de deuren open doen en zien wat er gebeurt. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Danke euch für euren Input, @Petra und @Ruth!

Mij lijkt het ook leuk als dit forum wat groter wordt en mensen elkaar gaan helpen. Dat gebeurt nu natuurlijk ook al, maar op vrij kleine schaal. @ralf en ik gaan even hard nadenken over de mogelijkheden :wink:

Dat vind ik prima, Alex. Ik heb trouwens een tijdje geleden gezien dat tenminste één van de Duits-Nederlandse forums (dat volgens mij vrij groot was) niet meer actief is. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het leuk zouden vinden om een nieuwe “heimat” te hebben.

Bedoel je het Duits-Nederlands-Forum van Susa? Dat schijnt inderdaad ter ziele te zijn. Ik was er ook lid van, maar door tijdgebrek niet heel erg actief. Ik vond het een leuke, hulpvaardige community.

Eigenlijk zouden we de leden moeten benaderen om te vragen of ze interesse hebben in een nieuw forum. Ik zal de voormalige administratrice (Susa) eens vragen of ze een ledenlijst heeft.

1 „Gefällt mir“

Wat goed dat je uit het oude forum mensen kunt “putten”, Alex. Ik ben zeker dat ook Nienke (mijn tandem-partner) interesse heeft. Misschien ook Stefan van @Petra. Ik denk dat wij op die manier vrij snel een kleine kudde bij elkaar kunnen krijgen.

2 „Gefällt mir“

Ik weet nog niet of het lukt, Ruth, maar ik ga het proberen.

Het was geruststellend bedoeld, niet dringerig. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Dringerig bestaat helaas niet, Ruth :wink: Maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt. Eventueel kun je dwingerig zeggen (drängelig) Of je omschrijft het: Het was niet bedoeld om je onder druk te zetten.

Ja, hoor, ik wist het. :slight_smile: Wat ik niet wist is dat “dwingerig” bestaat én dat het “dringerig” betekent. Wat fijn. Dank je!

1 „Gefällt mir“