Woordbenoeming / Grammatikalische Bezeichnungen

Hoi Allemaal,
Ik heb een vraagje:
Hoe doe je woordbenoeming in het Duits? Welke Duitse woorden worden dan gebruikt?

Voorbeeldzin:
Ik hoop dat ik kitesurfspullen zal krijgen.

In het Nederlands is het:
Ik=persoonlijk voornaamwoord
Hoop=zelfstandig werkwoord
Dat=aanwijzend voornaamwoord
Ik=persoonlijk voornaamwoord
Kitesurfspullen=zelfstandig naamwoord
Zal=hulpwerkwoord
Krijgen=zelfstandig werkwoord

Kan iemand vertellen hoe deze woorden in het Duits genoemd worden? Of is er misschien een link waarop dit uitgelegd wordt?

5 „Gefällt mir“

Hoi @Anja,

im Deutschen benutzen wir meistens die lateinischen Bezeichnungen.

hier is een link:

Übersicht niederländischer und deutscher grammatikalischer Bezeichnungen:

Artikel (lidwoord, Begleiter)
Substantiv / Nomen (zelfstandig naamwoord, substantief - Hauptwort)
Adjektiv (bijvoeglijk naamwoord, adjectief - Eigenschaftswort)
Adverb (bijwoord, adverbium - Umstandswort)

Pronomen ( voornaamwoorden, Fürwörter)
Personalpronomen (persoonlijk vornaamwoord, personaal pronomen - persönliches Fürwort)
Reflexivpronomen (wederkerend voornaamwoord, reflexief pronomen - rückbezügliches Fürwort)
Possessivpronomen (bezittelijk voornaamwoord, possessief pronomen - besitzanzeigendes Fürwort)
Demonstrativpronomen (aanwijzend voornaamwoord, demonstratief pronomen - hinweisendes Fürwort)
Relativpronomen (betrekkelijk voornaamwoord, relatief pronomen - bezügliches Fürwort)
Interrogativpronomen (vragend voornaamwoord, interrogatief pronomen - Fragefürwort)

Präposition (voorzetsel, prepositie - Verhältniswort)
Konjunktion (voegwoord, conjunctie - Bindewort)
Interjektion (tussenwerpsel - Ausrufewort)

Verben „Vollverben“ ((zelfstandig) werkwoord - Zeit- oder Tätigkeitswort)
Hilfsverben, hulpwerkwoord
Modalverben, modale werkwoorden
reflexive Verben, wederkerende werkwoorden
trennbare Verben, scheidbare werkwoorden
untrennbare Verben, onscheidbare werkwoorden
transitive Verben, overgankelijke werkwoorden, zielende Verben
intransitive Verben, onovergankelijke werkwoorden, nicht-zielende Verben
kopulatives Verb, koppelwerkwoord, Bindeverb

Reziprokpronomen, wederkerig voornaamwoord, wechselseitiges Fürwort/ Pronomen

4 „Gefällt mir“

Dank je Andrea, voor je snelle en goede antwoord op de vraag van @Anja :slight_smile:

Ich habe noch einige Bezeichnungen hinzugefügt und ein paar kleine Tippfehler verbessert.

Links steht nun die deutsche grammatikalische Bezeichnung, rechts die niederländische Bezeichnung.

Gerne könnt ihr auch meine Übersicht ändern oder erweitern. (EDIT: Die Übersicht wurde mit der Liste von Andrea zusammengefügt).

3 „Gefällt mir“

Danke Andrea und Ralf für diese ausführlichen, nützlichen Übersichten.
Mir geht es nämlich genau anders herum.
In der deutschen Grammatik glaube ich mich recht fit zu fühlen.
Aber die niederländischen Ausdrücke kann ich mir einfach nicht merken. Liegt wohl daran, dass ich damit nicht groß geworden bin.
Am besten drucke ich mir die Übersichten aus und klebe sie mir an meinen Computermonitor, dann wird das schon irgendwie/irgendwann in meinen Kopf reingehen. :laughing:

6 „Gefällt mir“

Bedankt voor jullie antwoorden Andrea en Ralf!!
Dus als ik het goed begrijp worden in het Duits meestal de Latijnse namen gebruikt, dus de woorden die jullie allebei als eerste noemen.
Hoe worden de verschillende werkwoorden precies genoemd? @Andrea1 noemde al Hilfsverb voor hulpwerkwoord. Wordt een zelfstandig werkwoord alleen Verb genoemd? En hoe heet een koppelwerkwoord?

1 „Gefällt mir“

Hallo Anja,
ich habe meine Antwort noch ergänzt. Ich denke mal, dass die „zelfstandig werkwoorden“ (= Vollverben) sind, doch wir sagen einfach „Verb“ dazu. Bei „koppelwerkwoord“ (Hm, wörtlich „Verbindungsverb“ bin ich mir nicht sicher, wie wir das nennen.) Ich fand die Frage auch nicht einfach, deshalb habe ich Beispiele gegeben. ich hoffe, dass ist ok?

Ich habe die Liste übrigens noch ergänzt mit Präposition (voorzetsel, Verhältniswort) und Konjunktion (voegwoord, Bindewort). das hatte ich leider vergessen. Scheint aber keiner gemerkt zu haben :wink:

Ich hoffe, du kannst mit meiner Antwort was anfangen?

Liebe Grüße
Andrea

2 „Gefällt mir“

Danke für die Ergänzungen, Andrea :slight_smile:

Ich habe noch ein paar Tipps für deine Liste:

Tipps für Liste
1 „Gefällt mir“