Woord van het jaar 2017

@Haagsehans: ok, ik ben benieuwd.

@Ruth: ik zou die door jou verzonnen woorden gewoon indienen, Ruth. Je zult dan wel een beetje aan marketing moeten doen zodat ook anderen op dat woord kunnen stemmen. Wat is je favoriete zelfverzonnen woord? :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Jongens, Ik vrees dat hier geen sprake is van creatieve verrijkingen van het hedendaags Nederlands, maar dat het gewoon gaat om vrij saaie vergissingen in de trant van

miezenneuker, hartstochtig en ogelovelijk (love is in the air :heart:)

Dus je kunt maar beter ergens anders op zoek gaan naar het woord van het jaar 2017. :wink:

3 „Gefällt mir“

hartstochtig statt hartstochtelijk: herrlich :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Duurzaam.

Ik luister dagelijks naar BNR nieuwsradio. Minstens daar is het woord van het jaar 2017 : duurzaam.
Duurzame constructies, duurzame hernieuwbare energie, duurzame zonnepanelen, duurzaame relaties ezv.

1 „Gefällt mir“

Voor mij persoonlijk is dat het irritantste woord van de afgelopen jaren. Als men het geen naam meer kan geven is het opeens duurzaam.

1 „Gefällt mir“

Ik vind het fantastische woorden, Ruth, ik zou er op stemmen.

1 „Gefällt mir“

:grin:

1 „Gefällt mir“

Jullie kunnen nog stemmen tot de 18e december.

http://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl/

merkellego? Hihi …

Heftig, zeg.

1 „Gefällt mir“
4 „Gefällt mir“

Bedankt voor de nieuwsflash, Hans.

In woorden vastgelegd:

De winnaar: appongeluk (een ongeluk in het verkeer omdat mensen aan het appen zijn op hun mobiele telefoon)

Nummer 2: fipronilei (met pesticide besmet ei (besmet met fipronil))
Nummer 3: regenboogtaal (genderneutrale taal: bijv. op stations in Nederland hoor je niet meer “Dames en heren”, maar “Beste reizigers”)
Nummer 4: metoo-verhaal (een verhaal op sociale media n.a.v. me too en seksuele intimidatie)

3 „Gefällt mir“
2 „Gefällt mir“

Ich kenne wohl Plofkip, aber Plofklas hatte ich bisher noch nicht gehört.

Groetjes…

Plofklas vind ik in ieder geval origineler dan het appongeluk van Van Dale.

Das ist auch genau worum es geht, Christian. Jeder Niederländer kennt das Wort plofkip und kann sich daher sofort denken, was plofklas bedeutet.

1 „Gefällt mir“

Achso :sweat_smile:

1 „Gefällt mir“

Es gab auch viele Niederländer und Belgier die überrascht über das Ergebnis der Genootschap Onze Taal Umfrage waren, Christian. Laut Nachrichten ist das Wort „plofklas“ sogar relativ unbekannt und haben vor allem viele LehrerInnen dieses Wort als eine Art Protest gegen zu vollen Schulklassen nominiert und hat es deshalb gewonnen.

2 „Gefällt mir“

Wir könnten selber übrigens auch einmal im Jahr eine eigene Umfrage starten:

Was ist das tollste Wort des buurtaal-Forums? Das könnte ein niederländisches, deutsches, “niederdeutsches”, oder Neologismus/(noch) nicht-bestehendes Wort sein?

Was haltet ihr von der Idee? Wenn ihr es gut findet, könnten wir erst mal präzise festlegen, welche Wörter teilnehmen dürfen und gewinnen können und danach könnten wir eine Umfrage starten.

3 „Gefällt mir“

Inderdaad, een te veel gebruikt woord verliest zijn echte betekenis en misschien wordt het irritant.

1 „Gefällt mir“

Ein Beitrag wurde in ein neues Thema verschoben: Woord van het jaar 2018?