Winter: Mit Salz oder Sand streuen?

Hoihoi,

Eerst in het Nederlands:

Gisteren hoorde ik dat er in Duitsland niet met zout mag worden gestrooid om gladde wegen te voorkomen. Klopt dat?

In Nederland kun je op de website van Rijkswaterstaat lezen, dat er met zout wordt gestrooid. Het alternatief zand (of kiezel) zou niet goed zijn voor het „zoab“ (zeer open asfalt beton), dat daardoor bijv. zijn geluidsreducerende effecten verliest. Maar ook voor rondom het huis is zout een optie.

Komt het alleen omdat Nederland meer zoab heeft of zijn de Duitsers simpelweg milieubewuster? Kun je strooizout niet ook gewoon in de bouwmarkt kopen?

Nog in het Duits:

Gestern habe ich gehört, dass in Deutschland kein Salz gestreut werden darf, um glatte Straßen zu verhindern. Stimmt das?

In den Niederlanden heißt es auf der Website von Rijkswaterstaat, dass mit Salz gestreut wird. Die Alternative Sand (oder Kies) wäre nicht gut für den „zoab“ (sehr offener Asphaltbeton), der dann z. B. seine lärmmindernde Wirkung verlieren würde. Aber auch für ums eigene Haus ist Salz eine Option.

Liegt das nur daran, dass die Niederlande mehr „zoab“ haben, oder sind die Deutschen einfach umweltbewusster? Kann man Streusalz nicht im Baumarkt kaufen?

Tot gauw, groetjes,

Ralf

2 „Gefällt mir“

Hoi allemaal,
ik ga het ook in het Nederlands proberen en daarna schrijf ik het nog in het Duits voor de Nederlandse moedertaalsprekers, die Duits willen leren.

Voor zover ik weet, mag je mestaal in steden prive geen gebruik maken van zout. Zo is het bijvoorbeeld verboden in Keulen, Düsseldorf, Aken, en nog veel meer… De Rijksoverheid zegt, dat dat zout slecht voor het milieu is.

Zeker is het strooien van zout voor de rijksoverheid niet verboden. Het zou veel te gevaarlijk zijn op gladde straten te rijden. Hoewel het natuurlijk ook hier slecht voor het milieu is, is het belangrijker, dat minder ongelukken gebeuren.

D:
Soviel ich weiß, darf man privat in den meisten Städten kein Streusalz benutzen. So ist es zum Beispiel in Köln, Düsseldorf, Aachen, und noch vielen mehr, verboten. Die Regierung sagt, das Salz seie schlecht für die Umwelt.
Sicher ist, dass das Streuen von Salz für die Regierung nicht verboten ist. Es wäre viel zu gefährlich auf glatten Straßen zu fahren. Obwohl dies natürlich auch schlecht für die Umwelt ist, ist es wichtiger, dass weniger Unfälle auf der Straße passieren.

veel groetjes / viele Grüße

Tim

2 „Gefällt mir“

https://www1.wdr.de/verbraucher/wohnen/streusalz-verbot-100.html
Meestal is zout alleen voor privé gebruik niet toegestaan maar de huismeester van de buren mag het wel gebruiken. En bij ijzel mag je het soms ook privé strooien… Iedere stad heeft zijn eigen regels met beperkte uitzondering…

2 „Gefällt mir“

In Berlijn kun je strooizout overal kopen, maar je mag het niet gebruiken.

1 „Gefällt mir“

Waarom zou je het dan kopen? Wordt het stiekem toch gebruikt?

1 „Gefällt mir“

Ja, dat is inderdaad heel raar:

2 „Gefällt mir“