Wig, keg, keil of spie?

Ik probeer uit te zoeken wanneer je welke uitdrukking gebruikt. Als ik de betekenis van een voorwerp wil leren, gebruik ik vaak “Google Afbeeldingen”. In dit geval (wik of keg of spie) helpt het niet echt verder.

Wanneer gebruik je welke van die vier uitdrukkingen?

2 „Gefällt mir“

Een wig of keg zijn synoniemen en heeft een driehoeksvorm. Wordt gebruikt om hout te splijten (zoals een bijl), in de houten variant om een deur vast te zetten zodat deze bijvoorbeeld niet openwaait (tussen de deur en de vloer zet je dan een wig of keg). Twee wiggen of keggen op elkaar wordt gebruikt tussen houten balken onder een vloer om deze een beetje te verhogen.

Een spie is een ander stuk ´gereedschap´ en die vind je vooral op assen. Een spie zorgt ervoor dat een wiel mee kan draaien met de as, of om ervoor te zorgen dat het wiel niet van de as af kan lopen.

Een keil ken ik als benaming niet…

1 „Gefällt mir“

Ik geloof dat keil een ander woord voor wig is. Dan zijn het dus synoniemen. In het Duits heet dat ook Keil.

2 „Gefällt mir“

Einen Keil (deutsch) verwendet man z.B. um Türen offen zu halten (Türkeil), zoals wig of keg of misschien ook keil. Es kann sich auch um ein Spaltwerkzeug handeln, wie @Kitty auch für die niederländischen Übersetzungen beschreibt. Entscheidend ist auch für den deutschen Keil, dass zwei Flächen in einer Dreiecksform zusammentreffen.
Das von Kitty beschriebene „spie“ würde man übersetzen mit Splint, (Sicherungs-)Stift oder auch Achsnagel.

1 „Gefällt mir“

Bedankt allebei!

Dan onthoud ik dat men meestal wik of keg zegt. Van Dale list ook keil als synoniem. In het wikiwoordenboek had ik dan nog spie gevonden. Maar blijkbaar is spie en keil niet of niet vaak in gebruik voor dit driehoekige stukje… :slight_smile: Dat wilde ik weten.

Spie in het Duits is der Splint. Daar gebruikt men niet het woord Keil ondanks dat het een beetje een wigachtige functie heeft.

Van Dale noemt spie ook als een (kleine) wig. Dan heb ik nu drie woorden van de dag! :wink:

Hartstikke bedankt voor jullie help! :smiley:

edit: sehe Oliver hat gleichzeitig mit mir geantwortet. Dann sind wir ja eins. :man_mechanic:

3 „Gefällt mir“

Da waren wir gleichzeitig unterwegs @Peter :wink: