"Wie geht es uns denn heute?" - Vraagt men dit ook in het Nederlands?

Beste mensen hier in het forum,

Hier in Duitsland - bij voorbeeld in vele ziekenhuizen en bejaardenhuizen - vragen vele artsen en verpleegkundigen aan patiënten na de begroeting: “Wie geht’s uns denn heute?” in plaats van “Wie geht es Ihnen?” of “Wie geht es Dir?”.

En heel vaak zeggen ze tegen de patiënten of bewoners ook zinnen als: “Jetzt gehen wir duschen”, “Jetzt legen wir uns schlafen” etc…

Is deze taalgebruik bij artsen en verpleegkundigen in Nederland ook zo gangbaar? Zeggen daar ook enige “Hoe gaat het met ons?” of “Nu gaan wij naar bed” of zo…?
Of drukt men zich in Nederland niet zo uit?

Alvast bedankt!
Ricardo!

3 „Gefällt mir“

Als men in een meerbedskamer ligt moet een dokter dat zeggen, hij kan niet anders. Als een patient alléén op een kamer ligt is dat natuurlijk geen stijl de meervoudsvorm te gebruiken.
In Beieren, meer ervaring heb ik daar niet, doen de doktoren of verplegend personeel dat ook wel en dat stoorde mij behoorlijk en heb het ook gezegd. Vraag me liever niet hoe. :angry:

6 „Gefällt mir“

Dat is ook echt vervelend, eigenlijk gebruik je dat tegenwoordig niet meer.
Das steht für einen sehr altmodischen und paternalistischen Beziehungsstil im Arzt-Patienten-Verhältnis, der heutzutage überholt sein sollte.

3 „Gefällt mir“

Ik heb helaas de afgelopen jaren heel veel met ziekenhuizen en artsten te maken gehad, zowel in Nederland als ook in Duitsland (gelukkig niet voor mij zelf maar voor twee van mijn naasten).
Noch in Nederland noch in Duitsland ben ik in deze tijd deze zegswijze ooit tegen gekomen, die me trouwens alleen uit de Duitse taal bekend is.
Als ik door een arts of verpleger zou worden gevraagd: “hoe gaat het met ons vandaag?” dan zou ik antwoorden: “ik weet niet hoe het me u gaat maar met mij gaat het prima.”
Ik vind deze zegswijze een verschrikkelijke stijl die de patiënt tot kind degradeert en zou adequaat erop reageren.

8 „Gefällt mir“

Ik ben het met jou eens, Helga!! Ik heb al zo‘n zin tegen een verpleegster (in Duitsland) gezegd (Ich weiß nicht, wie es Ihnen geht, aber mir geht es gut!)… Daarna moesten we allebei lachen :joy:.

6 „Gefällt mir“

Ik werk in de ouderenzorg. Ik ben zelf bijna allergisch voor de uitdrukking “hoe gaat het met ons vandaag” :smirk:
Maar het is mij al overkomen dat ik tegen een bewoner met dementie zei: “Laten we naar het toilet gaan, zullen we?” Haar antwoord: “Tuurlijk, mijn kind. Als jij zooooo dringend moet gaan!” :joy::joy::joy:

6 „Gefällt mir“

Maar in dat geval was jouw zin wel goed Iris, want jij moet haar daar naartoe begeleiden !
…en die mevrouw is nog goed bij de tijd, als ze zo’n antwoord kan geven.

4 „Gefällt mir“