Watersnoodramp van 1953 - Flutkatastrophe von 1953

Hoi allemaal,

Kitty nannte das Wort „watersnoodramp“ (=Flutkatastrophe) im August 2017 schon im unseren Sprachspiel „Was fällt dir ein zu … ?“.

Heute, 1. Februar 2018 ist es genau 65 Jahre her, dass diese Flutkatastrophe in den Niederlanden stattgefunden hat. Viele Menschen, auch in England und Belgien, sind bei diesem Sturm ums Leben gekommen.

Informationen in Wort und Bild über diesen Tag vor 65 Jahre findest du zum Beispiel hier:

Liebe Grüße

Ralf

7 „Gefällt mir“

Wat een overweldigende presentatie, zeg! :astonished:

1 „Gefällt mir“

Nog indrukwekkender is een bezoek aan het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Zeer aanbevolen! Wanneer ik er ben, sta ik nederig voor het monument met de eenvoudige maar diep bewegende worden: het water, de storm, de stilte. Meer moet je niet zeggen.
Attent maakt mij ook steeds de worden „geproeft maar niet gebroken“ op een standbeeld geplaats aan de oude haven van Zierikzee.

1 „Gefällt mir“

Bedankt voor je tip, Roland :slight_smile:

Taaltip voor Centurion

Je gebruikt het woord attent. Wat wil je precies uitdrukken? In deze context denk ik eerder aan woorden als peinzend of nadenkend.

Dank je wel voor de link @ralf .
Geweldige en ontroerende foto’s en video’s.

taalvraag

Kun je hier zeggen: geweldige beelden en films?

De natuur laat zich niet beheersen.

1 „Gefällt mir“

Hoi Rike,

‘Geweldig’ in jouw zin (geweldige beelden en films) heeft eerder een positieve connotatie. Als je deze zin (‘geweldige beelden en films’) schrijft, lijkt het alsof je de beelden ‘geweldig’ (dus ‘fantastisch’ of ‘prachtig’) vond. Je kan het misschien een beetje vergelijken met het Duitse ‘wunderschön’, of eventueel met ‘toll’.

Wat je wel kan doen, is om ‘geweldig’ als een versterkend partikel te gebruiken. In jouw zin wordt dat dan ‘geweldig ontroerende beelden en films’. Dat wil zeggen dat je de beelden niet zomaar ontroerend vond, maar ‘geweldig ontroerend’ (heel ontroerend, enorm ontroerend).

Wanneer je zegt ‘geweldige en ontroerende foto’s’, dan vind je de foto’s zowel geweldig (fantastisch dus) als ontroerend.

4 „Gefällt mir“

Dank je voor de uitleg @Jorik :slight_smile:

Wat het woordje en toch kan uitmaken…

1 „Gefällt mir“

Hoi Ralf!

Ik denk dat peinzend of nadenkend de juiste woorden zijn. Ik wilde „nachdenklich“ of „betroffen“ uitdrukken.
Groetjes

P.S.
Tip: Er zijn ook twee mooie wandelroutes vlak bij het museum (watersnoodmuseum.nl/expositie/omgeving/wandelroutes).

1 „Gefällt mir“