Wat rijmt er op ... ?

Hier komt een nieuw taalspelletje:

Ik noem een woord en iemand van jullie noemt een woord dat erop rijmt (Vollreim) Daarna mag diegene zelf een woord bedenken en iemand anders bedenkt dan daarvoor weer een passend rijmwoord …

Wat rijmt er op: maan :crescent_moon: ?

2 „Gefällt mir“

Leuk, idee Alex! Op maan rijmt kraan (=Wasserhahn).

Mijn nieuwe woord is droog.

1 „Gefällt mir“

oog

Het nieuwe woord is kleur

2 „Gefällt mir“

geur

Het nieuwe woord is kat

2 „Gefällt mir“

Hebben jullie een idee, @Anne @Juergen @Guenter @Manfred @Kalyana @Janine @Ulrike @Gritta @Christine @Christian @chris @Angret @Carmen ?

pat

nieuw: metselwerk

2 „Gefällt mir“

Du machst es uns nicht leicht :wink:

1 „Gefällt mir“

automerk :blue_car: :slight_smile:

nieuw: pepernoot

2 „Gefällt mir“

Pepernoot - Potlood :smiley:

Mijn nieuwe woord: vaarwater :ship:

vaarwater - pater

Zon :sunny:

bon

Het nieuwe woord is: jullie

(Ik heb trouwens ooit op de radio gehoord dat er geen woord is dat op “herfst” rijmt en dat dus iemand - helaas vergeten wie - het volgende kleine gedichtje heeft bedacht:

In de winter en de herfst
zijn de bejaarden op hun sterfst

Een beetje macaber misschien, maar toch wel grappig volgens mij.) :slight_smile:

5 „Gefällt mir“

Er zijn niet veel woorden die op jullie rijmen, @Ruth, dus ik ben benieuwd of er iemand iets kan bedenken.

Dat verhaal over herfst als rijmwoord ken ik ook. Ik vind die dichtregels een hele goede vondst, ook al bestaat het woord sterfst op zich natuurlijk niet. Mijn spellingcorrectie zet er ook meteen een rood kringeltje onder :wink:

1 „Gefällt mir“

Op „jullie“ rijmt volgens mij alleen het mooie Brabantse woord „zullie“. Maar dat is dus dialect, en betekent „zij“ (derde persoon meervoud). Zie ook hier: Brabants Erfgoed verhalen en voorwerpen van musea, kringen en archieven - Brabants Erfgoed

Nog interessanter, en heel erg leuk, is trouwens deze cursus Brabants op Youtube:

In ieder geval is mijn volgende rijmwoord: Brabant :smiley:

2 „Gefällt mir“

Dat is wel iets voor gevorderden … :wink:

1 „Gefällt mir“

Als jullie alsjeblieft een beetje mompelen :slight_smile: zou misschien

maanstand

op Brabant rijmen, toch? Anders had ik nog het “haarband” bedacht, maar dat was niet zo ne mooie (te veel gelijk met Brabant), en “ja, want”, maar twee woordjes te gebruiken is natuurlijk een beetje geknoeid.

2 „Gefällt mir“

Een goede vondst, @Ruth :slight_smile:

Haarband is trouwens een de-woord in het Nederlands: de haarband. En in plaats van zo ne mooie schrijf (en zeg) je: zo’n mooie.

Ik heb zelf geen bezwaar tegen twee woorden. Als “ja, want” goed in de context past lijkt me dat prima.

1 „Gefällt mir“

@Ruth Wat is jouw volgende rijmwoord?

Sorry, @Roswitha, dat was ik vergeten. Wat vinden jullie van “prima”?

2 „Gefällt mir“

Op prima rijmt maxima.

Het nieuwe woord: oliebol

1 „Gefällt mir“

konijnenhol :slight_smile:

verder met: muggenbeet

1 „Gefällt mir“