Was ist dein niederlĂ€ndisches Lieblingsessen? 🍰

Wij hebben een favoriet stekje in het noorden van Limburg, waar we christoffelvlaai eten. Dat restaurantje ligt trouwens 100 meter van de grens met Duitsland :heart_eyes:

3 „GefĂ€llt mir“

een dubbele dosis chocola :slight_smile:

In de christoffelvlaai zit een driedubbele dosis chocola :
chocomousse, chocovlokken en cacaopoeder on top.

3 „GefĂ€llt mir“

Oh, heel lekker, @Annemarie, dank je wel!:slight_smile:

3 „GefĂ€llt mir“

Na al die zoetigheid krijg ik trek in een lekker stukje oude kaas , @Ulrike :heart_eyes:

3 „GefĂ€llt mir“

Misschien is wat lekkere kibbeling een alternatief, @Annemarie? Daar hebben @Ulrike en @Christian vast ook wel zin in :wink:

4 „GefĂ€llt mir“

Mmmmm, met remouladesaus.

2 „GefĂ€llt mir“

Nee, nee. Daar zitten te veel calorieën binnen! Alleen maar met friet find ik het het lekkerst!:innocent:

2 „GefĂ€llt mir“

Hoi Alex, Annemarie en Ulrike,
bedankt voor deze foto’s! Dat ziet erg lekker uit. Ik werk in Limburg. Mijn collega’s met verjaardag in juni hebben een feest gemaakt. Ze hebben heel veel verschillende soorten Limburgse vlaai van een bakkerij gekocht en de hele faculteit uitgenodigd. Dat war een heerlijk feest! Helaas maak ik dieet daarum heb je niet zo veel vlaai gegeten!
Groetjes
Angela

4 „GefĂ€llt mir“

Hoi Angela,

Al die zoetigheid is wel verleidelijk, hĂš ? Maar in de maand juni zijn er in Limburg ook veel asperges op de markt, zodat je dan toch een heerlijk, caloriearm gerecht kunt nuttigen zonder al te veel te zondigen.
Groetjes :sunflower:

2 „GefĂ€llt mir“

Wat leuk dat je collega’s een feest gehouden hebben met allemaal verschillende soorten vlaai, @Angela.

Niet zo fijn dat je net bezig bent met een dieet. Dan is het best moeilijk om nee te moeten zeggen tegen al dat lekkers. Wat dat betreft heeft @Annemarie een prima tip gegeven. Houd je van asperges?

Ik hou van asperges, @victor_voorbeeld. Maar ik eet asperges met gebakken zalm en met saus hollandaise, die heeft to veel calorieen, @Annemarie. In maand mai heb ik veel asperges gegeten en niet diet gemaakt. Miesschien moet ik liever doen meer sport, dan kan ik verder/voorts (?) veel calorieen eten
 (een vraag @alex: hoe kan je punten over de e maken op diet forum?)

3 „GefĂ€llt mir“

Dat klinkt erg lekker. En zalm is heel gezond Angela; hollandaise-saus natuurlijk iets minder :wink:

In het Nederlands zeg je trouwens dat je dieet houdt of dat je een dieet volgt. Sommige mensen zeggen ook dat ze aan het diëten zijn.

Als je veel aan sport doet verbrand je inderdaad meer calorieën en dan zou je dus ook iets meer kunnen eten ;-).

Hoe je puntjes op de e zet (een e met een trema maakt) hangt van je toetsenbord af (en van je besturingssysteem). Werk je met een Duits toetsenbord?

1 „GefĂ€llt mir“

Hoi Angela,

Ik antwoord nog even snel voordat ik ga eten, restjes van gisteren :expressionless:
Puntjes op de e kun je maken door “alt” in te drukken en dan op het toetsenbord 137 in te toetsen (bij Windows in ieder geval): Ă«
Puntjes op de i krijg je door “alt” in te drukken plus 139: ï.

De getallen moet je wel intoetsen op het numerieke gedeelte van je toetsenbord (aan de rechterkant), niet met de getallen boven de letters.

Succes!

Groetjes, Ralf

3 „GefĂ€llt mir“

Speciaal voor @Angela

2 „GefĂ€llt mir“

Hoihoi,

Gisteren (zondag) was ik in Nederland. Typisch eten op zondag in Nederland is
friet. Ik ben er tenminste zo mee opgevoed :smiley: Kijk maar eens naar de foto:

De salade die op tafel staat, wordt vaak ook weggelaten. Dus eigenlijk was deze zondag best heel erg gezond :stuck_out_tongue_winking_eye:

Andere woorden voor friet die je in Nederland ook hoort, zijn onder meer patat, frietjes en patatje.

Groetjes, Ralf

3 „GefĂ€llt mir“

Hoihoi, gisteren was ik in België en heb natuurlijk
friet gegeten, alweer :smiley: :fries: Maar dit keer met mosselen en Belgisch bier, heerlijk. Zo zag het eruit:

Een smakelijke dag jullie :yum:

Groetjes,
Ralf

3 „GefĂ€llt mir“

Mmmmm, ga ik binnenkort eten. Mosselen bedoel ik.
Maar ik ben ook een liefhebber van het grand dessert !

2 „GefĂ€llt mir“

Volgens mij zijn “Muscheln” hier in Duitsland ook erg populair. Maar de Belgische friet is natuurlijk onovertroffen :slight_smile:

1 „GefĂ€llt mir“

Heerlijk, van alle toetjes op de kaart een beetje. Ik ben ook een groot liefhebber van het grand dessert.

Im Deutschen scheint es diesen Begriff ĂŒbrigens nicht zu geben. Und ich habe es hier, glaube ich, auch noch nie auf einer Speisekarte angetroffen :disappointed_relieved:

1 „GefĂ€llt mir“