Was fällt dir ein zu ...? Mit niederländischen Beispielsätzen

Tip voor Verena
1 „Gefällt mir“

Als ik iets aan de fiets wil schroeven haal ik een paar sleutels uit de kelder, maar meestal zijn die te groot of de klein, zodat ik nog een keer moet lopen. Eerst dan kan ik sleutelen.

Maar als ik aan een fiets niet kan sleutelen moet ik later een andere zin bedenken.

Het nieuwe woord is:

Het fietspad

1 „Gefällt mir“

Dat kan niet :wink: . Sleutelen is een werkwoord. Je haal de sleutels uit de kelder. :wink:

om te sleutelen.

(Doch wenn ich Ludo richtig verstehe, ist es eher an einem Auto oder Motorrad basteln.)

1 „Gefällt mir“

Ah ja toch, ik dacht ook dat ‘sleutels’ het meervoud is. Maar toen ik ‘sleutelen’ las, heb ik niet aan gedacht, dat we ook werkwoorden kunnen kiezen. Ik heb het aangepast.

…, ik dacht ook dat „sleutel“ het meervoud is. Maar toen ik ‚sleutelen‘ las,…:wink:

1 „Gefällt mir“

Misschien is het vandaag te heet …:thermometer: :sun_with_face:

3 „Gefällt mir“

Heerlijk Duits klinkt dat :wink:

Pas dan (daarna) kan ik (gaan) sleutelen.

(Wij hebben aico op het werk :smile: )

3 „Gefällt mir“

aico of airco :wink:

Afkorting voor airconditioning

Ik denk dat ik op zoek naar een andere hobby - in plaats van Nederlands leren - moet gaan. :scream: :face_with_raised_eyebrow:

„Sleutelen“ (=het hanteren van sleutels (en ander gereedschap) voor het vast- of losdraaien van bouten en moeren). Kan dus ook aan de bouten en moeren van fietsen.

Andere hobby’s zijn vast niet zo leuk. Nou ja, misschien is zwemmen in niet te koud water ook wel leuk.

2 „Gefällt mir“

Of sleutelen aan de computer (hardware) bestaat ook (ook al zijn de bouten en moeren daar heel klein :grinning:).

3 „Gefällt mir“

Het woord „sleutelen“ wint aan terrein, het is een bruikbaar, overdrachtelijk („übertragen“), begrip geworden. Je kunt nu overal aan sleutelen, begrotingen, partijprogramma’s, noem maar op.

Met wat geluk kunnen we via een fietspad naar de camping rijden.

Nieuw woord: trektocht

4 „Gefällt mir“

Bij 34 graden heb ik echt geen zin in een trektocht.

Het nieuwe woord:

De dorst :cup_with_straw:

2 „Gefällt mir“

De frisdrank

2 „Gefällt mir“

@DirkS - nu ontbreekt een nieuwe regel met het woord “dorst”, Dirk… Dat is waar het hier over gaat :wink:

1 „Gefällt mir“

Op warme dagen is de frisdrank niet aan te slepen. (de aanvoer is moeilijk)

Nieuw: koelkast

1 „Gefällt mir“

sorry, nu snap ik het…:blush:

1 „Gefällt mir“

Helaas kan je in de koelkast niet gaan slapen op deze hete dagen.

Nieuw: schepijs :ice_cream:

Er worden altijd nieuwe smaken voor schepijs bedacht, maar ik kan me niet voorstellen dat vanille-ijs met knoflook lekker is.

Het nieuwe woord is.

Italië

4 „Gefällt mir“

Wij gaan over vier weken naar Italië op vakantie (naar de Dolomieten).

Het nieuwe woord:

Ferrari

1 „Gefällt mir“