Was fällt dir ein zu ...? Mit niederländischen Beispielsätzen

@RalfN, ich denke wir verstehen uns. Manchmal wird es zu viel, wer kann über 1000 Freunden haben🤔 , nichtsdestotrotz (finde ich ein schönes Wort😊) möchte ich gesagt haben, dass auch im Internet Freundschaften entstehen können.

De sociale vaardigheid.

[details=“voor RalfN”]
[/details][quote=“RalfN, post:94, topic:1700”]
Ik bedoelde ook niet die mensen die je over het algemeen die je zou op het internet kunnenkan leren kennen maar speciaal dat op Facebook iedereen vriend heet, onafhankelijk of hij een echte vriend is of niet. Vriendschap is helemaalveel meer dan het woord vriend . Het gaat dieper. Vriendschap ontstaat niet alleen in de jeugd. Soms ook later in het leven. Iedereen die echte vrienden heeft mag zich gelukkig prijzen.
[/quote]
Stimmt!

2 „Gefällt mir“

De kortste verbinding tussen twee mensen is een glimlach

Het glimlach

1 „Gefällt mir“

de vleermuis (die vliegt door mijn tuin)

voor RalfN

De glimlach :blush:

1 „Gefällt mir“
Off topic

Danke für deine Korrekturen. Ich ärgere mich mal wieder über mich selber, weil ich zu flüchtig arbeite. Aber auch diese Erkenntnis ist ein Lernprozess.

Nur so am Rande:die philosophische Betrachtung des Lebens ist eine kleine Leidenschaft von mir.

1 „Gefällt mir“

Jullie zijn de zinnen vergeten @Peter1 en @RalfN :wink:

1 „Gefällt mir“

Toen ga ik nu door met vleermuis daarmee het geordend mag voortgaan :wink:

De vleermuizen bij mij thuis vliegen er steeds ’s avonds zo rond half tien uur.

Het nieuwe woord is

De echo

1 „Gefällt mir“

Blinde mensen kunnen leren zich met hulp van de echo van klik-geluiden te oriënteren.

Hier is een nieuw woord:

De berg

4 „Gefällt mir“

Drie jaar geleden ben ik op terugweg van een berg gestort en heb mijn linker been gebroken.

Het nieuw woord

de kabelbaan

Wenn man „van een berg stort“, dan überlebt man das normalerweise nicht, Ralf :wink:

2 „Gefällt mir“

We skiën bergafwaarts en we gaan met de kabelbaan weer naar boven.

Gecorrigeerd

Gecorrigeerd: “naar weer naar” => “weer naar”

Nieuw woord:
wegrestaurant

Wanner wij met de auto op een lange reis gaan stoppen wij steeds bij een wegrestaurant (om?) een pauze in te lassen.

Nieuw woord:
omleiding

'om' een pauze

Ja, “om” is goed. Het geeft een doel, reden aan: ontspanning, eten, etc.

1 „Gefällt mir“

Kijk eens Ralf, misschien heb je hier wat aan?

3 „Gefällt mir“
Voor Alex en Ludo

Bedankt @alex @Ludo voor jullie hints. Die helpen me in ieder geval verder.

Een van mijn problemen om Nederlands te leren is de verwarring wanneer ik woorden mag weglaten of niet. Soms zijn ook beide oplossingen mogelijk. Ik lees vaak teksten op teletekst of programmabeschrijvingen op televisie. Daar zie ik dat heel vaak woorden worden weggelaten die je in het Duits wel gebruikt. Het is niet gemakkelijk te begrijpen waarom dat dan zo is.

Maar ik wil niet jammeren. Het maakt nog steeds plezier Nederlands te leren :blush:

1 „Gefällt mir“

Om het niet te vergeten:
Het nieuwe woord is
omleiding

1 „Gefällt mir“

Goeie blog Alex,
In de commentaren duikt de frequentieaanduiding “om het uur, om, om de dag, om het jaar etc.” op. Die geeft veel verwarring.
Hier kan “om” beter worden vermeden en vervangen door “elk” of “iedere”, lijkt me zo.

1 „Gefällt mir“

De navigatie in de auto raakt soms de weg kwijt bij een omleiding.
Nieuw woord:
Vergezicht

2 „Gefällt mir“

Als het mistig is heb je ook met een verrekijker geen vergezicht
Nieuw wword:
Horizon

1 „Gefällt mir“

Dat is geen vergezicht Ralf, maar (geen) ver zicht.

2 „Gefällt mir“

Het is altijd goed om je horizon te verbreden.

De omscholing

1 „Gefällt mir“