Voorkeur: c of k?

Er bestaan woorden, die je zowel met en c als met een k kunt schrijven volgens sommige woordenboeken. Bijvorbeeld:

  • creatief / kreatief
  • actueel / aktueel enzv.

De woordenlijst van de Taalunie kent alleen maar de woorden met een c. Dat is dus ook de enige mogelijkheid om het juist te schrijven, toch? Omdat de woordenlijst de juiste spelling aantoont.

Is dit pas “enkele” jaren geleden gebeurd? Weet daar iemand iets over? Of zit dat gewoon fout in de boeken? Of zijn die heeeeel oud (in online-woordenboeken kan je dat niet nakijken)?

2 „Gefällt mir“

Goedemorgen Jessi,

Goede vraag! :smiley:
Persoonlijk gebruik ik de „c“ in deze gevallen: creatief, actueel…voor zover ik weet is dat ook de enig juiste schrijfwijze, maar ik zou het even moeten nakijken. Een (wat oudere) collega van mij schrijft deze woorden soms met een „k“, volgens haar gaat dat terug naar een soort van protestperiode in de jaren '70. Op wiki vind ik deze pagina. Maar wie weet hebben we wat ervaringsdeskundigen op het forum?

Groeten,
Ralf

1 „Gefällt mir“

Oude mensen bedoel je, Ralf? :wink:

Die beiden Varianten c und k gab es schon VOR den Siebzigerjahren. 1996 wurde die Alternativrechtschreibung mit k in einer Rechtschreibreform abgeschafft (ja, auch in den Niederlanden gab es solche …) „Offiziell“ sind also

creatief und actueel richtig.

Bis 1996 waren

kreatief und aktueel

auch üblich und in der Praxis sieht man die k-Varianten aber durchaus noch.

2 „Gefällt mir“

Voorkeursspelling is volgens mij met c. Anderzijds had ik een collega die vakantie met een c schreef. Vacantie dus. Tot ik hem vroeg of hij sigaret ook nog met een C schreef.
Maar goed, het Groene Boekje staat online: http://woordenlijst.org Daarin komt actueel wel voor, maar aktueel niet. In OnzeTaal.nl staan heel wat voorbeelden hoe het hoort. Ook uitzonderingen. Zo heb je het woord akkoord, maar rgens mee akkoord gaan is weer accorderen. Ik geloof dat je beter Chinees kan gaan leren… Grapje hoor!

2 „Gefällt mir“