Vijf letters, en de eerste is een

Hierbij een nieuw woord.

B _ _ _ _

Heb je misschien een BLOEM gekregen?

Als ik naar buiten ga, zie ik gelukkig nog veel bloemen, maar ze nemen geen letter mee.

Heb je dan een BEELD met bloemen geschilderd?

Nee, ik maak alleen foto’s van bloemen, geen schilderijen :wink:
Dus helaas geen letter erbij

1 „Gefällt mir“

Woon je aan een BOCHT ?

Nee, ik woon op een pleintje. Daar liggen de letters nog niet voor het oprapen :wink:

2 „Gefällt mir“

De correct letters zeijn de B A S I S voor het correct woord.

2 „Gefällt mir“

voor een BIVAK is het nu vast te koud

Zonder de correcte letters ontbreekt de basis inderdaad.
Maar gelukkig neemt de bivak een ‚K‘ mee :slight_smile:
B _ _ _ K

2 „Gefällt mir“

Heb je gisteren een nieuwe BROEK gekocht?

1 „Gefällt mir“

Nee, maar uit de broekzak heb ik wel een „R“ gehaald :wink:

BR _ _ K

2 „Gefällt mir“

Wat doe je met een BRICK ?

1 „Gefällt mir“

Ik haal er een „I“ uit :wink:

BRI _ K

2 „Gefällt mir“

Ja, ik hou ook van zitten op de BRINK

1 „Gefällt mir“

:clap: :+1:
Jij bent aan de beurt @Wolfgangvv

Wat is een brink?

‚Brink‘ betekent letterlijk ‚rand‘.

Vroeger was de brink een open plek aan de rand van een dorp. Hier werd het vee dan verzameld om naar de wei te gaan. Maar doordat de dorpen groeiden, werden er ook huizen om de brink heen gezet, waardoor de brink vaak in het centrum van het dorp kwam te liggen. De brink (als verzamelplaats voor vee) veranderde in een dorpsplein.

Namen met 'Brink'

Er zijn heel veel Nederlandse straatnamen en achternamen met ‚brink‘.
Voorbeelden van straten: Brinkstraat, Brinkerweg, Brinkerpad, Brink, Halderbrink, Halderbrinkweg.
In Bennekom komt alleen de staat ‚Brink‘ niet voor, al deze andere straatnamen wel!
(Toevoeging: Ik kom erachter dat er nog veel, véééél meer straatnamen met ‚brink‘ zijn. Hierbij een kleine aanvulling :wink: De Brink, Brinkhove, Brinkhofweg, Brinklaan, Brinkhorstweg, Brinkgreverweg, Brinkpoortstraat, Brinkpoortplein, Brinkhuisbrug, Kloosterbrink, Brinkhoekweg, enz. enz. enz…)

Voorbeelden van achternamen: Van de Brink, Van den Brink, Van der Brink, Brink, Brinkman en Brinkhof. In Barneveld is ‚Brink‘ zelfs de meest voorkomende achternaam!

4 „Gefällt mir“

In ieder geval een mooie plaats. Ik heb dat in Sicilië gezien, wat belangrijk zo‘n centrale plek in een dorp is. Het nieuwe woord:

T - - - -

1 „Gefällt mir“

Zit jij aan TAFEL?

1 „Gefällt mir“

Helaas niet en geen goede letter bij

T- - - -

Heb je vandaag een mooieTEKST gelesen?

1 „Gefällt mir“