Vijf letters, en de eerste is een

VIOOL.

Taaltip voor @leon-art

2 „Gefällt mir“

in het woordenboek stond “hé” :roll_eyes:

V _ _ _ _

je hebt gelijk, er zijn twee mogelijkheden.

Nog een taaltip voor @leon-art

hé = hey (en hey zegt men tegen een paard.)
hè= hä

is VIOOL niet met 5 letters ?

2 „Gefällt mir“

Vijf letters, maar geen raak schot

V _ _ _ _

Hé klinkt als de eerste drie letters van „heel“ => bv. Hé, wat leuk , een cadeautje.
Hè klinkt als de eerste twee letters van „hebben“ => bv. Hè, te laat, daar gaat m’n trein.

PS , wordt ook bij minder leuke verassingen gebruikt => bv.: Hé, hé, niet zo dringen, of een „aanspreekvorm“ => bv: Hé, ventje kom jij eens hier!

2 „Gefällt mir“

Ludo bedankt voor de extra uitleg, het woordje wordt in Nederland sinds enkele jaren verkeerd gebruikt, dat vind ik persoonlijk en niet alleen ik een hele slechte gewoonte en het is een verruwing van het taalgebruik.
Zelfs op TV in talkshows tegenover fatsoenlijke mensen wordt het soms gebruikt en daar erger ik me kapot aan.
Op de radioprogramma’s idem dito. Men zegt niet tegen iemand die je niet kent, Hé !!!
Vorige week heb ik iemand op NPO Radio 5 erop aangesproken en hem was het niet eens meer bewust en zo is het al ingeburgerd. Een slechte gewoonte, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

2 „Gefällt mir“

V _ _ _ _, hè?

Hans, de voortzetting is te vinden in een nieuw thema in de Kategorie Grammatik & Wortschatz. Te bereiken door te klikken op Bovenstaande link Hé !

Is het nog VROEG?

Dat is al ontkend worden

V _ _ _ _

Oh, pardon, dan lachte je zeker in je VUISTje?

1 „Gefällt mir“

Nee hoor, beslist niet

We hebben een raak

V _ _ _ T

Bij vriezend weer hebben we VORST.

Ja, de winter en het woord komen onstuimig

V O _ _ T

Deze VONST moeten bij de autoriteiten melden.

Laat maar zitten, het is te onbelangrijk

V O _ _ T

Tenzij je hebt te veel ervan op de foute plaatsen in huis.

Het is VOCHT

2 „Gefällt mir“

Jaaaa, eindelijk.

Je bent aan de beurt.

Daar gaan we!

P _ _ _ _

Iemand een POETS bakken (een grap met iemand uithalen)

1 „Gefällt mir“