Verwendung von voor/voordat

Lieve mensen,

Volgens mij gebruik je „voor“ voor naamwoorden en „voordat“ voor gehele zinnen.

Voor het feest maak ik mijn haar op.
Voordat ik ga slapen, poets ik mijn tanden.

Maar soms kun je ook bij een zin „voor“ gebruiken, zoals in de volgende:

Uit hun verklaring blijkt dat ze een grote hoeveelheid wodka hadden gedronken voor ze in hun voertuig stapten.

(bron: taaladvies.net)

Ik dacht vroeger dat „voor“ altijd kon, dat het echter wat informeler was, maar ik herinner me dat @ralf eens tijdens de les een van mijn „voor’s“ corrigeerde naar (in?) een „voordat“ en dat hij zei dat „voor“ niet kon. Helaas weet ik de zin niet meer.

Hoe zit dat nou?

Alvast dank,

Ruth

1 „Gefällt mir“

Jammer dat je die zin niet meer weet, Ruth, want in de betekenis bevor zijn voor en voordat gewoon synoniemen. In je voorbeelden zijn ze dus ook gewoon allebei mogelijk.

@Ralf, weet jij nog in wat voor context dat was?

1 „Gefällt mir“

Ich bin ja kein NL-Muttersprachler, aber einfach nur „voor“ in diesem Zusammenhang erscheint mir eher umgangssprachlich.

Die Muttersprachler werden es uns erklären. :relaxed:

1 „Gefällt mir“

Hih, da waren wir gleich schnell, Helga :wink:

Voor is nicht „umgangssprachlicher“ als voordat.

2 „Gefällt mir“

Du warst einen kleinen Moment schneller. :grinning:

1 „Gefällt mir“

Goedemorgen Ruth,
Ik dacht dat er nooit iemand lette op wat ik zei :wink:
Maar goed, het zijn inderdaad synoniemen zoals Alex ook schrijft. Wat ik toentertijd gezegd heb, weet ik niet meer, wellicht heb ik “voordat” gezegd in een zin als “Je moet je tanden poetsen, voordat je gaat slapen”, alhoewel “voor” ook zou kunnen. Gevoelsmatig zou ik “voordat” wel eerder met een komma combineren dan “voor”…wat vinden jullie?
Groeten uit Aken,
Ralf

2 „Gefällt mir“

Das bleibt ganz deinem Gefühl überlassen, Ralf. Das Niederländische hat nicht so strenge Kommaregeln wie das Deutsche :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik lig dubbel! :smiley: :smiley: :smiley:

Jawel hoor. Ik heb geprobeerd de oefening terug te vinden, maar helaas … Wat ik wél heb gevonden is een andere mooie zin van jou, @ralf:

Ik zou willen dat jullie van gedichten zouden houden.

Maar dat ter zijde … :wink:

Ik ben in ieder geval opgelucht dat ik het voor/voordat-vraagstuk van mijn lijstje met raadselachtige onregelmatigheden kan verwijderen. :slight_smile:

3 „Gefällt mir“