Valse vrienden - Alles kla(a)r? Eine Sammlung

Ik dacht dat het een goede idee was over zogenaamde valse vrienden te praten. Er zijn sommige die echt tot grappige situaties kunnen leiden.

Dat heb ik bijvoorbeeld eens met de woorden “raar” (seltsam) en “zeldzaam” (=selten) gehad. De zin “Ik vind hem echt raar” kan van Duitsers wel anders opgevat worden…

Is jullie zoiets ook al eens gebeurd? Of hebben jullie nog andere voorbeelden van valse vrienden?

7 „Gefällt mir“

Hoo Michelle, een goed thema!

Uitgerekend over komisch, zeldzaam en raar heb ik in mijn blog al eens geschreven, kijk maar:

PS: In het Nederlands zeggen we niet van, maar door:

2 „Gefällt mir“

Dat is inderdaad een leuk (en ook belangrijk) thema! Mijn persoonlijke favoriet is “nuttig”… :smiley:

6 „Gefällt mir“

Oh ja!! Toen ik bijv. bloempjes ging kopen vroeg ik aan de medewerkers:

Ik wil graag een plantje kopen die weinig licht nodig heeft en ook in de schaduw kan wassen. :herb::tulip::seedling:

Ik had het net gezegd, daar besefte ik dat ik niet wassen maar groeien had moeten gebruiken. Ik corrigeerde het meteen maar de medewerkers vonden het toch wel een beetje grappig :see_no_evil:

7 „Gefällt mir“

Da’s ook een goeie! Als iedereen (en jijzelf!) erom kon lachen, is het niet zo erg, toch?

Mag ik misschien een klein dingetje verbeteren? Juist is “een plantje kopen dat” (niet “die”). :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Dat klopt :grin: En dat vergeet je dan nooit meer… deze fout maak je zeker niet nog een keer :see_no_evil:

1 „Gefällt mir“

Ziehier een stijlvolle Duitse uitvaart:

1 „Gefällt mir“

Wat een leuk thema, Michelle :smiley:
Als ik tegen een Duitser zeg dat 'ie slim is, houd ik het woordje intelligent ook direct maar bij de hand.
Ook mag je tegen een mooie Duitse niet altijd zomaar zeggen dat ze schattig is…beginnersfout bij het flirten :wink:

1 „Gefällt mir“

Trouwen is ook enigszins dubbelzinnig…
Als iemand niet begrijpt waarom, voel je vrij om uitleg te vragen.
We hebben het hier trouwens over valse vrienden, maar kan iemand ook uitleggen wat ‘foute vrienden’ zijn? :smiley:

Oh, wat me nu ineens te binnen schiet…in 2005 verhuisde ik van Dublin naar Aken. Mijn Duits was toen vrij ‘basic’. Ik ging toen werken bij een Duits bedrijfje en dat ging best aardig (ook een valse vriend, trouwens). Waar ik me wel over verbaasde was dat mijn collega’s elke avond feest vierden…als ze naar huis gingen, zeiden ze namelijk zoiets als ‘so, jetzt Feierabend’…het duurde even voordat ik doorhad waar ze het over hadden. In Nederland zijn we op het einde van de dag gewoon ‘vrij’ :smiley: Waar ik me nog meer over verbaasde, en wat ik eigenlijk niet zo netjes vond, was de herhaalde vraag van mijn collega’s: ‘kommst du klar?’…ik geloof dat ik even niet wist waar ik moest kijken :see_no_evil:

7 „Gefällt mir“

:smile: @ralf Wenn man in D „frei hat“, dann hat man z.B. einen oder mehrere Tage Urlaub genommen (für Berufstätige) oder z.B. bei Schülern oder Studenten fällt der Unterricht / die Vorlesung aus.
z.B. : Ich habe frei (genommen)
Ich habe schulfrei
Die Vorlesungen fallen heute aus, darum habe ich heute frei.

Wenn man eine Teilzeitstelle hat, sagt man häufig für die „freien Tage“ : „Montags und Mittwochs (Beispiel) muss ich nicht arbeiten.“
(Montags und Mittwochs habe ich immer frei geht natürlich auch)
Wiki erklärt die Herkunft so: Feierabend – Wikipedia

„Jetzt ist aber Feierabend!!! " hat eine andere Bedeutung.
Es bedeutet soviel wie :“ Jetzt ist Schluss (z. B. mit dem Unfug; Ausruf entnervter Eltern :wink:)! „Oder :“ Ende der Diskussion " (gerne verwendet von Eltern pubertierender Kinder :laughing:)

4 „Gefällt mir“

Echt grappige verhalen!
Ik heb nog een die noet zo grappig is maar die me echt vaak is gebeurd toen ik in Delft heb gestudeerd: Als je in het Duits wilt zeggen “Das versteh ich nicht!” zou je het liever niet met “Dat versta ik niet” vertalen. Dan zou de gesprektspartner namelijk harder praten wat meestal het probleem niet oplost :see_no_evil: Beter zou je het woord “begrijpen” of “snappen” gebruiken als je de betekenis niet begrijpt en het geen akoestisch probleem is. Een soortgelijk probleem kun je trouwens ook in het Engels hebben als je het akoestisch bedoelt en “I can’t understand you” in plaats van “I can’t hear you” zegt.

4 „Gefällt mir“

Eine meiner deutschen Freundinnen sagt dann immer

Und jetzt ist Ruhe im Karton

Ich frage mich da immer, was wohl in diesem Karton drin sein mag …

7 „Gefällt mir“

Genau @Michelle, das passiert oft.

@alex hat dazu ein kleines Video zu gemacht:

6 „Gefällt mir“

Haha ja, das habe ich früher auch häufiger benutzt :wink:

2 „Gefällt mir“

Und? Hast du es herausgefunden, Rike? :wink:

Also ab und zu waren es tatsächlich meine eigenen Kinder, die da drin saßen (ich habe Ihnen mal einen Riesenkarton zum Spielhaus umfunktioniert :D)

2 „Gefällt mir“

Net eentje tegengekomen toen ik een spreekwoord wilde opzoeken:

zwischen zwei Stühlen sitzen # tussen twee stoelen in de as zitten

sich nicht entscheiden können/ keine Meinung einnehmen # Der Zug ist abgefahren./ Das Thema ist gegessen (?).

1 „Gefällt mir“

Heeft iemand al eens een doos cola besteld? Dan had je waarschijnlijk genoeg cola voor de hele week…
De doos = das Karton
Het blikje = die Dose
Vandaag heb ik trouwens weer een paar verhuisdozen ingepakt…en dat terwijl het buiten zo’n fantastisch weer is :confounded:

2 „Gefällt mir“

Hebben jullie een politieagent bij een verkeerscontrole als eens horen zeggen: Mevrouw/meneer, weet u waarom we u aanhouden? Kunt u even blazen?". :speak_no_evil:
Is een slechte grap, sorry sorry, ik kon het niet laten. Kan wel tot serieuze misverstanden leiden natuurlijk…BOB doet het altijd goed trouwens, kennen jullie BOB?

1 „Gefällt mir“