Die “Kaffee-Ecke” ist für den lockeren Austausch gedacht.
Zin om gewoon even bij te kletsen? Lust auf einen virtuellen Plausch? Gibt es Dinge, die dir in den Niederlanden oder im Niederländischen auffallen? Hast du bestimmte Erfahrungen gemacht, die du den anderen Community-Mitgliedern erzählen möchtest? Wir sind gespannt!
Im Niederdeutschen wird die Hebamme auch »Mudder Griepsch/Griepersch« genannt. Zugrunde liegt hier ja das niederdeutsche Verb »gri[e]pen« (»greifen«).
(In Schleswig-Holstein tritt wohl auch die mundartliche Variante »Modder Griebsch« auf.)
Vor ein paar Jahren nannte sich eine Bremer Hebamme auf ihrer Webseite »Mudder Griepersch«. Diese Webseite ist nicht mehr aufzufinden.
Gibt es im Niederländischen eine entsprechende Bildung (»moeder …«)?
Paspoort en de Deutsche Bundesbahn:
als een niet-ingezetene (in mijn geval: een Nederlander woonachtig in Duitsland) een nieuw paspoort nodig heeft kan hij/zij een nieuw paspoort aanvragen bij een Nederlandse ambassade òf bij een Nederlandse grensgemeente of Schiphol. Mijn geboortestad Nijmegen ligt op maar een paar kilometer afstand van de Duitse grens vandaan. Recherche in het internet leverde volgend resultaat op: Nijmegen behoort niet tot de grensgemeenten maar wel Venlo. De Nederlandse ambassasade in Berlijn is nog verder weg dan Venlo.
De ambassade in Bern ligt dichterbij. Ik weet helemaal niet de weg in Bern. In Venlo kun je goed inkopen, dus gaf ik de voorkeur aan Venlo.
Omdat ik geen auto heb, wilde ik met de trein reizen en daarmee begonnen de problemen. Nadat ik een afspraak had zocht ik naar een treinverbinding. Langs Stuttgart? Nee, hoor. SEV is klote! Door het Zwarte Woud? Ook niet. Toendertijd onderbroken treinverkeer. Over Basel? Ging ook niet: amper 10 minuten overstaptijd. In Zwitserland zijn 4 minuten genoeg, maar in Duitsland… Natuurlijk rijden in Duitsland ook treinen met geen of maar een kleine vertraging. Deze behoren tot de andere helft van de treinen. Ik rij helaas heel vaak met de andere helft van de treinen, zulke mèt vertraging. Ik moest een overnachting in Venlo organiseren (€ 70,-).
Als je een treinreis bij de DB koopt moet je oppassen. Er is een „Fahrplan“. Er is ook een „Änderungsfahrplan“, daar staan niewe treinen in of wissel naar een ander perron. Dus ook treinen die maar een beperkte tijd rijden. Deze tijden zijn echter niet compleet. Als je bij het kopen van jouw ticket op „Fahrtinformationen“ klikt zie je soms meer dagen waarop een trein rijdt als in de „Änderungsfahrplan“…
Ik ben in Venlo geweest en heb behalve een nieuwe pas aangevraagt ook nog lekkere Nedelandse spullen gekocht. Ik kwam 's avonds laat naar huis ondanks vertraging.
Mijn nieuw paspoort moet ik persoonlijk afhalen. Hiervoor hoef ik geen afspraak te maken, dat gaat sneller.
Na urenlang zoeken heb ik een goede treinverbinding gevonden gevonden. Vertraging? ik hoop het niet…
Hoi :), ich habe neulich über die niederländische Gelassenheit nachgedacht und was diese wirklich ausmacht?
Den ich habe es nicht so ganz verstanden.
Aus dem Bekanntenkreis nutzen es immer ein paar Menschen um machen zu können was sie möchten. Und ich bin mir nicht sicher ob dies damit gemeint ist.
Ich würde aber das Kulturell gerne einmal verstehen was mit dieser „Gelassenheit“ im Verhalten gemeint ist.