Tuinieren in Duitsland en Nederland - cultuurverschillen

Toen we naar Nederland kwamen was ik heel verrast hoe lelijk zo vele bomen hier eruitzien. Tenminste was dit toen mijn gevoel.

Bomen die niet mogen groeien zoals ze willen, maar strak in een richting worden gebonden.

Of de bomen woorden gekapt en ingekort:


Inmiddels heb ik me an deze manier van bomen gewend en vind het niet meer zo raar, maar zie het gewoon als een cultuurverschil.

Men ziet hier ook veel meer sier-tuinen, zoals deze die als van een kasteel lijkt, maar echter bij en middenwoning hoort! Zou je in Duitsland waarschijnlijk nooit zien.

Op de andere kant zou ik veel „tuinen“ van gewone middenwoningen ook niet met de uitdrukking „tuin“ benoemen. In het Duits zou ik zeggen veel „tuinen“ in Nederland zijn echter toch maar een „Hof“. „Hof“ in het Duits – een vergelijkbaar woord blijkt in Nederland niet te bestaan om de onderscheiding tussen een plaats met (bijna) alleen maar tegels en een plaats met hoofdzakelijk groen (gras) en planten te onderscheiden?

Twee foto’s als voorbeeld wat ik in het Duits nooit „tuin“ zal benoemen (deze gehele links mag ik hier posten, toch?)

https://twitter.com/ReneDoornbos/status/902788131652603905/photo/2

Ik ben benieuwd hoe jullie die verschillen in natuur en tuin belevenis ervaren?

Een beetje zie ik hierin ook dat de Nederlands heel erg gewend zijn de natuur naar hun zin te vormen. „Onze“ polder is helemaal niet in natuurlijk in de directe zien, ondanks dat het natuurlijk heerlijk natuur met veel vogels, schapen, koeien en andere dieren en planten is.

Ik ben ook benieuwd, hebben de ingekorte bomen een bijzondere naam? En de strakke, vlakke bomen?

5 „Gefällt mir“

In zekere zin geef ik je wel gelijk. Hier noemt men een binnenplaats omgeven door Gamma-schuttingen en met betontegels zelfs een ´tuin´.

Er zijn ware meesters in het snoeien van buxusboompjes en heggen. Tot het model van een kip aan toe. Op grote schaal ´knot´ men de wilgen langs de vaart, vandaar de naam ´knotwilgen´.

Hier in Friesland hebben we wat meer ruimte en krijgt de natuur ook wat meer kansen. Mijn tuin is deels een wildtuin, maar ik heb ook een rozentuin met gladgeschoren hagen erin, en een flink grasveld wat overgaat in bos. Waar ik mij altijd over blijf verbazen, is dat men gras - zowel in Nederland als in Duitsland - op een gazon altijd zo kort maait.

Die foto van die ´kasteeltuin´ (volgens mij heet dat een Franse tuin) geeft al aan dat Nederlandsers gek op symmetrie zijn. Links en rechts moet gelijk zijn. Je ziet dat ook in de vensterbanken: links en rechts twee windlichten, kussens of gelijke planten.

5 „Gefällt mir“

Goeiemorgen Kitty, dat is wel heel opmerkelijk… In ons eerste tijd in Nederland zijn wij altijd verbaasd geweest over de symmetrie op vensterbanken. Nu, vinden wij zo iets in Duitsland, grappen wij altijd dat er vast wel een Nederlander woont :sunglasses:

3 „Gefällt mir“

Hallo Kitty und Toetje,

sehr interessante Antwort. Unsere Fensterbank (in NL) ist auch fast symetrisch (Lampe - große Blumenvase - Lampe). Nur haben wir noch auf einer Seite ein Paar Schäfchen stehen. Die gehören hier einfach dazu. :wink:

Buchsbaum gibt es hier (Gegend um Gouda) tatsächlich recht viel. Doch letztes Jahr hat eine Krankheit fast alle dahingerafft.

Kittys Garten ist dann wohl eine gute Ecke größer, als die kleinen Gärtchen bei den Reihenhäusern hier. Einige Häuser haben hier auch echt Land / Garten dabei, aber das sind dann meist Grundstücke von 2000 m² und nicht in bezahlbarer Preislage. Relativ viele Gärten sind hier ganz oder großteils gepflastert, aber haben dann an der Seite noch einen Streifen mit Blumen oder anderen Pflanzen.

Ein Rasen ist eigentlich immer mehr oder weniger kurz gemäht. Als (Blumen-) Wiese darf der Rasen dann länger wachsen. Ich hätte eigentlich auch ganz gern mal probiert, ob das für uns (im Reihenhausgarten) gut aussieht, aber meine Frau möchte lieber „nur“ einen Rasen mit nichts zwischendrin haben. Nächste Woche wird aus unserer Baustelle dann hoffentlich der lang ersehnte kleine Garten! :seedling::sunflower::herb:

Danke für den Ausdruck Wilgen und Knotwilgen. Den kannte ich noch nicht! :slight_smile: Hab’ nachgeschaut und auf Deutsch nennt man die dann Kopfweiden. In meiner alten Heimat (Südwesten in der Gegend von Heidelberg / Neustadt a.d. Weinstraße) findet man sowas nicht. Aber ich hab’ gelesen, dass es in Deutschland am Niederrhein, sprich’ an der Grenze zu Holland, durchaus üblich ist.

Gibt es auch einen Begriff für die Bäume, bei denen die Äste streng symetrisch in bestimmte Richtungen gebunden werden?

Wenn Du aus Friesland kommst, hast Du vielleicht auch einen Tipp, welcher Landstrich oder Städtchen in Friesland mal einen Besuch wert ist? :man_farmer: Wir sind immer gern in schöner Natur oder auch in einem netten alten Städtchen, so wie z. B. dem Festungsstädchen Heusden, was wirklich sehr malerisch mit den alten Häusern und dem netten Hafen ist.

5 „Gefällt mir“

Hoi Peter. Ik heb gezien dat je van planten en muziek geinteresseerd bent. Probeer je maar deze exotische band luisteren. Ze combineren de beide activiteiten in hetzelfde lied: het tuinieren en het zingen. Je kunt die wel een interessante en goede Nederlandse band vinden. Ik wel. Geniet er van. Doe Maar: Nederwiet - in concert.

1 „Gefällt mir“

Hoi Emilian,

Maar je weet wel, waar over het gaat - in dit liedje? :wink:

Een beetje maar. Ik ga die tekst kijken. De melodie is sowieso prachtig.

Ja, de tekst is ook geschikt. Mooi onderwerp.
Toch ben ik geen drug user. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

:wink:

Die Band kannte ich noch nicht. Hab’ mir ein paar Sachen angehört. Reggae ist allerdings sehr selten nach meinem Geschmack, daher gibt mir das musikalisch nicht wirklich etwas. Aber danke für den Tipp! Doe Maar ist ja wohl eine echte “Institution”. Als solches finde ich das schon cool was die machen und dass sie schon “ewig” aktiv sind. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ok Peter. :slight_smile:

Hoi Emilian,

Leuk, maar wat heeft dit met tuinieren te maken? :wink:

Groetjes
Gabi

Inderdaad Gabi, er is niets mee te doen.
Ik zal meteen alle verwijderen. Het spijt me.

Hoi Emilian,
Is toch niet erg hoor! Je had aan een administator kunnen vragen, jouw bijdagen in de juiste thread te slepen. Die bestaat toch wel!

@estarling

Groetjes
Gabi

1 „Gefällt mir“