Toch niet allemaal Engels

(Is de titel juist? Of moet het zijn: Toch niet alleen maar Engels)

Een heel interessant bericht om te lezen!

Dus doorgaan met het leren van de Nederlandse taal :wink:

http://taaluniebericht.org/artikel/onderwijs/alleen-je-eigen-taal-begrijp-je-alle-bijbetekenissen

Groetjes,
Rike

2 „Gefällt mir“

Een interessant artikel, Rike. Dank je voor het posten!

Ik zou zeggen: Toch niet alleen maar Engels, maar „allemaal Engels“ vind ik in dit soort telegramstijl-zinnen ook kunnen.

Volgens Slagter overschatten de voorstanders van Engelstalig hoger onderwijs de kennis van deze taal schromelijk.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

1 „Gefällt mir“

Mee eens, Alex, en dan echt niet alleen het niveau van de studenten. Deze discussie is al jaren aan de gang, en ik begrijp er steeds minder van. Is allemaal leuk en aardig dat ze internationaal willen zijn, maar als je vervolgens een docent met Engels op Louis van Gaal-niveau voor de klas hebt staan, doe je daar niemand een plezier mee.

Zelf bevond ik me tijdens mijn bachelor in Nederland natuurlijk in een luxepositie, omdat ik een talenopleiding volgde en daarom de meeste docenten moedertaalsprekers (Engels, Frans, Duits, Nederlands) waren. Hoewel het niveau van de studenten waarschijnlijk ook bovengemiddeld was, zaten er (vooral in het begin) genoeg bij die al moeite hadden met veel opdrachten, en dan vooral als het om spreken ging. Hoe wil je dan een hele opleiding in het Engels gaan doen, waarbij je vooral moet discussiëren en dieper op thema’s in wil gaan?

Sorry, dit is echt een van mijn stokpaardjes. :smile:

3 „Gefällt mir“

:joy::joy: Ist das schlimmer als sein Deutsch?

2 „Gefällt mir“

Daar komt nog bij dat het Engels, door toedoen van Trump en de Brexiteers, geleidelijk aan invloed zal verliezen.

1 „Gefällt mir“

Nou ja… Hij heeft er nogal een handje van om Nederlandse uitdrukkingen letterlijk naar het Engels te vertalen (als je het al vertalen mag noemen). “That is another cook” bijvoorbeeld, als vertaling van “dat is heel andere koek”. :smile: Nog meer voorbeelden:

(Sorry, beetje offtopic :smiley:)

3 „Gefällt mir“