Sonja zegt hoi!

Goedenavond,
ik ben Sonja uit Aken.

Ik kan nog niet zo goed Nederlands, darum schreibe ich erstmal auf Deutsch. Ich bin von Sprachen fasziniert und es hat mich immer schon gestört, dass ich die Sprache meiner Nachbarn nicht spreche.
Es ist schwer, sich zum Niederländisch lernen zu motivieren, wenn mir immer gleich aus Höflichkeit in perfektem Deutsch geantwortet wird, wie es hier im direkten Grenzgebiet der Fall ist.
Ich möchte trotzdem mit Eurer Hilfe dazulernen und werde hoffentlich bald mehr und mehr auch auf Niederländisch schreiben.
Verstehen tue ich es schon ganz gut glaube ich :grinning:

Danke für die Aufnahme und tot gauw!

9 „Gefällt mir“

Hoi Sonja,
Van harte welkom op het forum waarin de talen Duits en Nederlands als vanzelfsprekend door elkaar worden gebruikt. Je kan hier op verschillende manieren met het Nederlands oefenen, tekstjes laten corrigeren, vragen stellen, spelletjes spelen etc.
En als je eens een schrijffoutje maakt? Geen probleem, gewoonlijk helpen de forumleden elkaar door foutjes te signaleren en verbeteringen voor te stellen.
Ik verwacht dat je het best naar je zin zal hebben op het forum.
Groeten van Ludo
:grinning:

4 „Gefällt mir“

Hallo Sonja,

Hartelijk welkom!

Dat Nederlanders in het grensgebied snel Duits spreken als ze merken dat je Duitser bent heb ik al vaker gehoord. Ver weg van de grens is het stukken beter. Soms gebeurt het ook daar. De medewerker aan de receptie in het hotel praatte Nederlands tot dat hij mijn pinpas zag. Hij was totaal verward omdat ik dan nog steeds in het Nederlands antwoordde.:joy:

4 „Gefällt mir“

@Ringstaartmaki

taaltip

anders formuleren kan ook:
, omdat ik in het Nederlands bleef antwoorden (/praten).

1 „Gefällt mir“

Hoi Sonja,

Van harte welkom op het forum! Leuk dat je ons gevonden hebt.

Zelf woon ik ook in Aken, maar kom oorspronkelijk uit Nederland.

Hartelijke groeten,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Welkom Sonja,

En heel veel plezier!

Groetjes
Gabi

2 „Gefällt mir“

Hoi Sonja,

Ook van mij: Hartelijk welkom het forum.
Ik zelf woon ook in Aken en heb hier al veel geleerd.
En ik ken dat heel goed: Als ik in Vaals ben om Nederlands oefenen,
dan antwoorden de mensen meteen in Het Duits.

Groetjes,

Verena

3 „Gefällt mir“

Haagsehans zegt eveneens HOI en wenst je succes !

3 „Gefällt mir“

Hallo Sonja,
willkommen! Ich bin derzeit selten hier aktiv, aber was ich empfehlen kann, ist die Aussprache ernst zu nehmen. Ich finde sie nämlich ziemlich schwierig, aber als ich im letzten Halbjahr bei einem VHS-Kurs mitgemacht hatte, fiel mir auf, wie gruselig die ANDEREN sprachen! Dagegen muss mein Niederländisch einigermaßen erträglich sein.
Tatsache ist nämlich, dass die Mitkursisten auch klagten, ihnen würde auf deutsch oder englisch geantwortet, während mir das eigentlich bisher nicht passiert ist. Und das schon zu Zeiten, als ich wirklich nur mit Mühe einen Satz zusammengebastelt hatte und darauf die Antwort nicht verstand. :joy: LG Eline

4 „Gefällt mir“

Hallo Sonja,
Ik heb jou ook nog geen gedag gezegd. Bij deze dus hartelijk welkom😁
Leuk dat je al wel actief meedoet, daardoor leer je natuurlijk ook sneller. :+1:
Groeten uit Delft,
Peter

2 „Gefällt mir“

Hoi uit Düsseldorf en veel plezier hier op het forum en natuurlijk succes met het leren van de mooie (en moeilijke :wink: )Nederlandse taal :slight_smile:
Groetjes,
Rike

2 „Gefällt mir“

Hi Sonja, leuk dat je ons forum hebt gevonden en dat je je Nederlands wilt verbeteren.

Das „Problem“ kennen wir alle :wink: Der wichtigste Satz, den du in diesem Zusammenhang parat haben solltest, ist:

Spreek alstublieft Nederlands met me. Ik wil de taal graag leren.

Die meisten Leute freuen sich darüber. Probier’s einfach :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

@Rike, kun je alstublieft dit woord uitleggen?

Danke @alex, das merke ich mir :grinning:

1 „Gefällt mir“

Hoi Sonja,

Moeilijk betekent “schwierig, schwer” in het Duits :slight_smile:
Groetjes,
Rike

1 „Gefällt mir“