Smartphonegebruik op de fiets

Vandaag gehoord op het NOS nieuws. 95 Euro voor fietsen met smartphone. Ik moet in Duitsland 40 Euro betalen, maar dan met de auto. Geen goedkopper.

1 „Gefällt mir“

Ik zie het regelmatig dat men met een smartphone al typend aan het fietsen is. Levensgevaarlijk, want men ziet niets meer van het verkeer. Persoonlijk vind ik die 95 Euro nog wel meevallen - voor het gebruik van een smartphone in de auto is dat 240 Euro - want het leed dat je kunt aanrichten is enorm…

3 „Gefällt mir“

Ik vind dat een geldboete niet voldoende is - misschien wel de eerste keer. Maar als iemand regelmatig met zijn mobieltje in de hand rijdt zou ik de rijbewijs intrekken.

Bellen of appen tijdens het rijden is inderdaad levensgevaarlijk.

2 „Gefällt mir“

Het leuke is dat er nog 10 Euro administratie bijkomen, volgens het journaal van 31.1.2019.
Echter zijn de automobilisten moeilijk te traceren ! :face_with_raised_eyebrow:
Beter op heter daad te betrappen !

@Ringstaartmaki
Ik ben het helemaal met je eens.

Bellen of appen tijdens het rijden is inderdaad levensgevaarlijk.

Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

1 „Gefällt mir“

Auto’s hebben toch kentekenplaten?

Auto’s hebben kentekens, maar je moet de mensen op heterdaad kunnen betrappen en dat is verdomde moeilijk, vandaar dat ze ook de fietsers erbij gehaald hebben, zodat ze toch nog een paar centjes binnenhalen voor de staatskas.
Traceren was misschien ongelukkig geschreven, eerder te pakken te krijgen.

1 „Gefällt mir“

Wat bedoel je, Manfred?

Bußgelder sind in den Niederlanden generell höher als in Deutschland. (Die in Deutschland sind ein Witz …)

2 „Gefällt mir“

En voetgangers die niet uitkijken bij het oversteken, omdat ze een smartphone in hun hand hebben? Ik vind het in ieder geval een goed idee!

1 „Gefällt mir“

Inderdaad. Ik vind het goed als een boetgeld echt een soort van „boete“ is. En ik denk dat overtredingen moeten veel strenger gehandhaafd worden. Maar tegelijkertijd denk ik dat ook bijvoorbeeld de maximale snelheid echt moet bij de situatie passen. In polder dorpjes mag je alleen 30 km rijden. Bijna niemand houd eraan. De meeste rijden rond de kleine 50 km / h – sommige ook sneller. Dat is best wel snel voor deze straat. Maar als je echt 30 km / h rijd is dit eigenlijk niet noodzakelijk voor deze verkeer situatie en „te langzaam“. Als je nu van de mensen zou vragen 40 km / h te rijden en dit dan echt toetst en boetes uitreikt zou dit een enorme verbetering van de situatie voor de bewoners brengen.

2 „Gefällt mir“

Hier in ons dorp geldt ook een maximum snelheid van 30 km/h, en ook hier houden velen zich er niet aan. Tot er een kind plots de weg oversteekt en wordt aangereden. Het gaat er niet om of het ´te snel´ is, maar of je op tijd kunt remmen en een kind letsel kunt besparen.

1 „Gefällt mir“

Helemaal me eens! In een dorpje zelf is 30 km/h zeker verantwoordelijk.

Ik bedoelde straten, die langs heel kleine polder dorpjes gaan. “Tussen” de dorpjes mag je 60 km/h rijden. Maar daar zijn er ook nog steeds huizen aan de zijkant – alleen met een beetje weiland tussen de huizen. Één dorpje begint dan met één boord dat de naam van het dorpje tont. Dan staan de huizen alleen maar ietsje dichter bij elkaar. Gelukkig is er wel wat ruimte tussen de huizen en de straat (en op de andere kant een grote sloot). Als iedereen daar echt niet sneller dan 40 km/h zou rijden zou dit voor deze situatie denk ik voldoende zijn. Aan de andere zijkant van de sloot is er ook nog een straat, die eigenlijk alleen voor de bewoners woord gebruikt en daar heb je ook een school. Daar zou ik zeker voor de 30 km/h pleiten!

Mijn mening is, dat de maximaal toegestane snelheid goed bij de bepaalde situatie moet passen en dat men dan ook echt consequent overtredingen nagaat. Maar dat men ook niet voor een bepaalde situatie onrealistisch lage snelheden vergt.

Ik rij altijd met 34 km/h bij deze straat om de verkeer niet op te houden en te erg te belemmeren, maar daar word ik vaak overgehaald! Niemand rijd daar echt 30 km/h…

2 „Gefällt mir“

ingehaald

Soms vraag je je inderdaad af hoe mensen aan hun rijbewijs zijn gekomen.

1 „Gefällt mir“

Ik denk dat zij netjes aan de regels kunnen houden als ze een rijbewijs willen.

Misschien hebben we slimme auto’s nodig.

Robotstem: „Je rijdt te snel. De boete is al van jou bankrekening incasseert. Nog een keer en je bent de rijbewijs kwijt.“

4 „Gefällt mir“

Aue, dass wäre für mich einen Alptraum. Ein wirklich konfrontierender Gedankenanstoß. Darüber bin ich echt in Zwiestreit.

In het Duits zegt men dan: Heeft hij zijn rijbewijs in de loterij gewonnen?!

4 „Gefällt mir“

Technisch wäre es aber heutzutage fast schon möglich. Zumindest wird das noch vor den autonomen Autos möglich sein. Und da die Entwicklung ja immer mehr in Richtung Überwachungsstaat geht - richte Dich schon mal auf so ein nettes kleines redendes Kästchen in Auto ein. Wenn erst mal 5G da ist und jedes Auto mit dem Mobilfunk verbunden, ist das bei den heutigen Bordcomputern nur noch ein recht kleiner Schritt. Man bräuchte höchstens noch einen Schlitz im Auto, wo man den Führerschein einführen muss während der Fahrt.

2 „Gefällt mir“

Op vrijwillige basis bestaat dat al (ook al praat dat ding nog niet):

Seit gestern darf man es wirklich nicht länger: In den Niederlanden auf dem Fahrrad dein Handy in der Hand halten. Die ersten Bußgelder wurden schon verteilt, wie in dem Video zu sehen ist:

Siehe auch:

3 „Gefällt mir“

Wenn ich den Artikel richtig verstanden habe, ist es nur verboten, beim Radfahren das Handy in der Hand zu halten. Wenn sich das Smartphone hingegen in einer Halterung am Lenker befindet (ich benutze es als Navi) - das ist weiterhin erlaubt - oder?

2 „Gefällt mir“