Raadsel: elke + meervoud<

Vooral wanneer je met andere talen bezig bent, vallen je ineens dingetjes in je eigen taal op. Een uitdaginkje [schrijf ik dit woord voor het eerst in mijn leven? ik ging de spelling checken.] waar ik ook de Nederlanders voor uitdaag:

in welk uniek geval heeft „elke“ een zelfst.naamw. in het meervoud bij zich? <

(voor wie er iets aan heeft: het viel me op toen ik „setiap dua minggu“ en „dua minggu sekali“ in de ogen keek …)

en… had ik dit beter in de koffiehoek kunnen posten?

2 „Gefällt mir“
poging Rike

weken?
Dus elke twee weken?

Betul! Apa Rike mengerti itu dari kamus atau sendiri?

Ben je deels Indonees of spreek je de taal gewoon? Als ik het mag vragen…

1 „Gefällt mir“

Ben het aan het leren. Mijn familie van moederskant komt wel van Java, maar van ‚belanda‘-bloed.

1 „Gefällt mir“
Reactie Anja

Bedankt voor je hint.

Het heeft te maken met het telwoord.
Elke drie weken…
Elke vijf minuten…
Elke twee maanden…

Maar als dit telwoord weggelaten wordt, dan verandert het zelfstandig naamwoord weer in enkelvoud:
Elke week…
Elke minuut…
Elke maand…

3 „Gefällt mir“

Ja, best een beetje raar toch? Vanuit het Duits gedacht zeg je onmiddellijk: dat is een contaminatie van „elke tweede …“ en „alle twee …“, maar het is geen fout Nederlands.

off-topic

Spannend. En ook een aparte taal (tenminste voor Europeese oren). Ik heb een beetje rondgeneusd, nadat ik in Nederland vaker gevraagd ben of ik van Indoneese (belanda) afkomst ben. Omdat ik er niets van wist en ook de opmerking niet kon plaatsen, was dit heel raar voor me. :wink:

Hoi Toetje,

off-topic

O ja, dat zal gek zijn. Maar ja, mensen gokken som van alles. En het is een stuk van onze geschiedenis dat in Duitsland niet zo erg bekend is.

Van mijn moeders kant ben ik trouwens ook nog één achtste Duits en één tweehonderdzesenvijftigste Schots - lol

```

Hoi Jeroen,

off-topic

het was blijkbaar mijn uiterlijk, wat een beetje overeen komt met mensen „van belanda-bloed“ :wink: Wel grappig.

tweehondertsesenvijftigste Schots… :roll_eyes: :rofl: - Wij zijn vast wel ook allemaal een beetje Chinees…

Hoi Toetje,

off-topic

We weten het omdat mijn moeders achternaam Ferguson is, dus zij stamt in mannelijke lijn van ze af. Acht generaties geleden…

```