Planten en dieren - Pflanzen und Tiere

:de:
ein interessanter Link:
Es zeigt eine Fernsehsendung des schwedischen Fernsehens über die Überquerung des Ångermanälven durch Elche. Jedes Jahr überqueren die Elche den Fluß an gleicher Stelle. Das schwedische Fernsehen hat sich 3 Wochen auf die Lauer gelegt und täglich live ausgestrahlt und es gibt auch eine einstündige Zusammenfassung. Hier ist der Link:

:netherlands:
Dit is een film over de migratie van de elanden als de winter ten einde is. Ieder jaar steken de elanden een rivier steeds op dezelfde plaats over. Aan het begin over het ijs, later als het dooide, braken ze door het ijs en moesten zich strampelend weer op het ijs krabbelen. Toen het ijs verdwenen was moesten ze natuurlijk zwemmen.
De Zweedse Televisie heeft de tocht over de rivier 3 weken lang gefilmd en live uitgezonden. Dit is een uittreksel van bijna 1 uur lengte. Te zien zijn rendieren, natuurlijk elanden (soms wel meer als 10 dieren), een bever, zwanen en eenden,
Veel plezier met het kijken!

8 „Gefällt mir“

Klimaatverandering ? Vandaag, 12 januari, een winterdag in de natuur in Aken

7 „Gefällt mir“

@dobsondirk Bedankt voor deze bijzondere film Dirk.
Ik heb daar in de Zweedse en Finnen gebieden voor enkele jaren gewerkt.
De natuur daar is inderdaad nog zuiver en goed gezorgd.
Voor degenen die niet genoeg tijd hebben om naar de film te kijken, heb ik uit hem enkele thematische beelden geselecteerd, als dit toegestaan is.

7 „Gefällt mir“

@VerenaE Inderdaad Verena, de klimaatverandering is een erg zichtbaar feit.
Gisteren heb ik ook een vol bloeiende boom gezien.
Iammer genoeg heb ik geen foto ervan,

2 „Gefällt mir“

Hartstikke mooie fotos! In 3 weken ben ik daar in de buurt! Met de Inlandsbahn van Östersund naar Jokkmokk…
De Ångermanälv heb ik op de kaart kunnen volgen van Wilhelmina tot de monding in de Botnische Golf juist ten noorden van Härnösand.

2 „Gefällt mir“

Ik ben zeker dat er een mooi tochtje zal zijn. Ik ben erg nieuwsgierig om enkele foto’s erover te zien. Het minsts beelden met ware, dikke laag sneeuw. :slight_smile:

Op zijn minst fotos met echte dikke sneeuw. (Ik ben niet zeker of „dikke sneeuw“ kan - bedoeld is een dikke laag sneeuw)

Ik ben het met je eens, Emilian :slightly_smiling_face:

2 „Gefällt mir“

Er lag een dikke laag sneeuw.
Er lag dikke sneeuw.

De eerste zin is goed.
De tweede zin is meer populair taal gebruik. Dikke heeft hier ook de betekenis van vet, cool en gaaf.

5 „Gefällt mir“

Midden Oktober 2019 heb ik de eerste keer de beelden van de webcam van Jokkmokk bekeken. Er lag toen al sneeuw.

3 „Gefällt mir“

Er staat op YT een serie van vijf filmpjes over de biologie van de planten.
Hieronder staat de link naar het eerste. Geniet er van!

[Hoe kan een eikeltje uitgroeien tot een boom van duizend kilo? (1/5) - YouTube]

1 „Gefällt mir“

Nieuwe bloemen in een oude tuin.

9 „Gefällt mir“

Jammer genoeg heeft de gisteravonds vorst bijna alle bloemen geruineerd. Vooral degenen van de bomen. Vannacht verwachten we ook -2 graden over onze gebied. Dus zullen we deze zomer niet te veel fruit hebben. Dit fenomeen bestaat al sinds enkele jaren en het is misschien een ander spect van de klimaatverandering.

Maar met wat spullen vanaf Lidle kan men
een echt broeikas maken. Namelijk in je eigen balkon.
Deze zijn de pogingen van mijn vrouw van dit voorjaar.

2 „Gefällt mir“

Zich erdoor slaan of verlangen naar licht (in deze tijd van (corona-) beperkingen)).

6 „Gefällt mir“

Ein Meisen-Virus? :thinking::cry:

3 „Gefällt mir“

Bizar. Bij ons is gelukkig nog niets te zien, maar ik ga er op letten.

1 „Gefällt mir“

Oh dat klinkt niet goed. Ik hoop dat de oorzaak van de ziekte steeds zal worden gevonden.

2 „Gefällt mir“

Im 2018 en 2019 zijn in Duitsland heel veel merels aan de Usutu-virus overleden. Das was een heel groot probleem. Ook hier in Aken had ik soms zieke merels, zonder hoofdveren, gezien. - Nu zie ik die gelukkig niet meer. Maar ik weet niet of deze epedemie nu al is opgelost, je hoort en leest niets meer van …

2 „Gefällt mir“

@dobsondirk. Een indrukwekkende filmpje. Iets als die over de migratie van de elanden en rendieren.

Onder de naam www.indeepsilence.com kan iedereen een heel verzamelling van bijzondere filmpjes en foto’s vinden over de noordilijke wereld en veel meer.

3 „Gefällt mir“

Oorzaak van verhoogde dood van pimpelmees gevonden

https://www.zeit.de/wissen/umwelt/2020-04/meisensterben-blaumeisen-ursache-erreger-naturschutz?wt_zmc=sm.ext.zonaudev.mail.ref.zeitde.share.link.x

5 „Gefällt mir“

Een fijne 1 mei allemaal!

IMG_20200430_193655

9 „Gefällt mir“