Partizip: gemaakt, gewerkt, gedacht

Hast du auch Haustiere, @Jutta?

Nee, maar ik poets in plaats van stofzuigen liever. Stofzuigen doet graag mijn man😀

2 „Gefällt mir“

Ik wou dat ik zo’n man had :wink:

2 „Gefällt mir“

afstoffen – anyone?

1 „Gefällt mir“

ik doe afstoffen
ik heb afgestoft (???)

3 „Gefällt mir“

Ik doe afstoffen is Brabants, of niet @ralf?

Ik heb afgestoft is helemaal goed, Jutta :thumbsup:

1 „Gefällt mir“

Ik doe afstoffen…ja, dat zou heel goed Brabants kunnen zijn. Ik doe het wel even controleren :wink:
Goed gevonden, @Jutta!

2 „Gefällt mir“

Wat is de verschill van Brabant en Nederlands ? Brabant een gemende van België of Nederland. Zoiets?

Niet helemaal, Jutta. Brabant, of beter gezegd Noord-Brabant, is een provincie in het zuiden van Nederland. Ze spreken er Nederlands, maar met een eigen dialect.

1 „Gefällt mir“

Dank u wel Alex

In Brabant (en ook in de regio Nijmegen) zeggen de mensen vaak:

ik doe werken of ik doe afstoffen

in plaats van ik werk en i_k stof af_

ik doe werken of ik doe afstoffen
hoor en lees ik vaak bij België mensen.
ik verwarre vaak de spelling omdat ik meer kennis heb van Belgier dan van Nederlandse

Die Rechtschreibung (de spelling) ist in Belgiën und den Niederlanden aber weitesgehend gleich, Jutta. Wohl aber nutzen Niederländer und Flamen teilweise andere Wörter und Begriffe. Dass das verwirrend ist, kann ich gut verstehen.

2 „Gefällt mir“

Is het werkwoord ‘varen’ al geweest?

1 „Gefällt mir“

Hoi Kevin, nee, nog niet, dus dan is het nieuwe woord varen :slight_smile: Weet iemand het participium?

1 „Gefällt mir“

Aansluitend op thema: ‘Zeilen’

1 „Gefällt mir“

Dat klopt :slight_smile:

Wer weiß, wie das Perfekt von varen lautet?

Ik ben gevaren, toch?

2 „Gefällt mir“

Genau, Jessi :slight_smile:

Tatsächlich ist im Niederländischen bei Bewegungsverben wie varen, zeilen, lopen, fietsen, usw. sowohl das Hilfsverb hebben als auch das Hilfsverb zijn möglich. Das geht dann aber mit einem kleinen Bedeutungsunterschied einher:

Ik ben gevaren ist also auch möglich.

3 „Gefällt mir“

@GoodbyeRoutine, ich glaube, du darfst dir ein neues Verb ausdenken :wink:

1 „Gefällt mir“