"Op naar de eindstreep" - kennen jullie dit boek?

Hallo allemaal,

ik ben aan het overwegen of ik aan een cursus Nederlands van de lokale volksuniversiteit deel zou neemen.
Ik heb vooral behoefte aan het spreken, omdat ik dat anders nooit kan oefenen. Mijn lees- en luister- vaardigheden zijn heel wat beter en ik kan wel een beetje wat schrijven als het nodig is.

Nu heb ik me bijna al ingeschreven, omdat de catalogus zegt dat deze cursus nadruk legt op mondelinge communicatie, maar nu valt me op dat ik het boek “Op naar de eindstreep” moet kopen. En dat is een duur boek.

Is er iemand die dat kent? Is het meer of minder voor beginners of is het ook geschikt om het als een basis te gebruiken voor interessante gesprekken?

Ik vraag, omdat ik al zoveel heb geleerd door het lezen van boeken. En als ik een interessant boek nu met een schoolboek vergelijk, is het schoolboek normaliter saai. Bovendien kan ik niet aan iedere termijn meedoen, want mijn werk is onregelmatig. Dus wil ik beoordelen of die cursus überhaupt een goede keuze zou zijn.

Als jullie zeggen, wat een leuk boek, het is een plezier om ermee te werken, dan zal die cursus waarschijnlijk een verrijking zijn.

Groetjes, Eline

2 „Gefällt mir“

Hallo Eline,

Ik ken alleen “In de startblokken” (niveau 0 -> A2). “Op naar de eindstreep” is het volgende boek (niveau A2 -> B2). Ik denk niet dat “Op naar de eindstreep” beter is dan andere leerboeken. Als je al “normale boeken” leest zal een leerboek altijd saai zijn. Misschien kan je dit boek in een bibliotheek vinden en zelf beoordelen. Het boek is bijvoorbeeld verkrijgbaar in de bibliotheek van Arnhem.

Ik denk dat het cursusboek niet heel belangrijk is. In mijn cursus Nederlands (niveau A1) leren wij vaak zonder boeken. Iedere cursist mist soms een les maar ik denk dat wij desondanks iets hebben geleerd. Soms was het hard werken maar wij hadden (bijna) altijd veel plezier.

Als je niet op een andere manier spreken kan oefenen is een cursus op de volksuniversiteit helemaal beter dan niets. Het belangrijkste is dat ik niet meer bang ben iets in Nederlands te zeggen. Voor mijn lessen in de cursus had ik dit nooit gedurfd. Zinnen vormen is nog steeds heel moeilijk maar ik denk dat wij dit in de volgende semester verder oefenen. Actief spreken is voor mij de enige rede om naar de cursus te gaan. Net als jouw kan ik al goed lezen en luisteren. (NPO radio is geen groot probleem).

Selene

4 „Gefällt mir“

Als de nadruk op mondelinge communicatie ligt zou ik het gewoon proberen, Eline. Talencursussen aan de VHS zijn spotgoedkoop, dus mocht het onverhoopt niet bevallen, dan is dat jammer, maar geen grote financiële aderlating :wink:

„Op naar de eindstreep“ is een goed boek voor gebruik in groepslessen (ik heb het zelf als docente gebruikt). Voor zelfstudie acht ik het minder geschikt.

1 „Gefällt mir“

Bedankt, allemaal, voor jullie antwoorden.
Ik heb me nu ingeschreven en verheug ik me al op mijn eerste les als een kleine kind op Pasen. Alleen daarom blijkt het de juiste keuze te zijn geweest.
Ik zal maximaal 5 of 6 van de 10 lessen kunnen volgen, maar misschien ga ik soms na mijn werk even langs de volksuniversiteit en kan ik ten minste aan een halve les meedoen.

Mijn overwegingen waren:
Als ik alleen maar 50% van de lessen volg en bovendien een 45€-boek koop, dan is enkele les niet langer zó goedkoop. Dus dacht ik dat ik, als ik meer geld wil betalen, ik ook direct naar duurdere privé-lessen kon kijken.

Maar- ik heb een tweedehands editie voor minder dan de helft gevonden! Nu zal ik zien hoe het gat gaan!

Groetjes, Eline

2 „Gefällt mir“