"Nieuwshoekje" - Korte berichten van de week

Een Nederlander wilde het favoriete eten van de Ethiopiërs „Injera“ laten patenteren. Een rechtbank in Den Haag heeft dat afgewezen.

„Teff“ is een oude graansoort van de Ethiopiërs en Eritreërs, die naast „Injera“ ook brood of cake van maken.
Jans Roosjen heeft veele jaren geleden een patent aangevraagd op grondproducten van Teff.
Een rechtbank in Den Haag heeft nu besloten dat het octrooi niet geldig is, omdat Roosjen niets nieuws uitvond.
De Ethiopiërs willen met producten van Treff resp. het landspecifieke graan zelf naar de markt gaan. Teff is glutenvrije granen. Sinds enkele jaren kunt je het hier in Duitsland kopen; Tot nu toe is het stil duur. Maar of het echt de markt verovert? We zullen het zien.

https://www.pz-news.de/news-videos_video,-Trendiges-Teff-glutenfreies-Mehl-aus-Aethiopien-_ckvid,15989.html

https://www.google.de/search?client=safari&hl=de-de&tbm=vid&q=Jans+Roosjen&sa=X&ved=2ahUKEwiHgavo6qzgAhVjx4UKHSb5DQoQ8ccDKAB6BAgBEAE&biw=375&bih=544&dpr=2

In de Frankfurter Rundschau van vandaag is er een artikel over te lezen.

Korte vraag van Andrea:

Als je krantenrapporten samenvat, is dat oké? Ik bedoel vanwege het auteursrecht. :thinking: Anders vind ik het idee goed en inderdaad ook een goede oefening.

Misschien kunnen we het even aan @alex en @ralf vragen. :slight_smile:

Maar ik zou in ieder geval de link erbij zetten.
DPG Media Privacy Gate

2 „Gefällt mir“
Andrea1

Ik ben al heel lang in dit ding geïnteresseerd, ik heb iets gezien , gehoort en gelezen, en gedacht, ik kan deze informatie heel kort weergeven.

Ihr Lieben!

In dieser Rubrik geht mir um freies Schreiben kurzer Berichte der Woche. Jeder, der irgendwo etwas gelesen kann ja kurz etwas zusammenfassen bzw. das was ihn diesbezüglich bewegt, aufschreiben. Manchmal reicht ja der Titel eines Artikels und man hat Lust etwas dazu zu schreiben. Oder man hat einen Radiobeitrag gehört und äußert sich dazu. Je unterschiedlicher die Beiträge sind, desto interessanter kann es werden. Die Berichte sollten nicht wortreich kommentiert werden, dann lieber einen eigenen Beitrag schreiben.

2 „Gefällt mir“

Hoihoi, dit las ik eerder deze week:

Dat is nog eens een ander soort verhuizing! Misschien heeft iemand hier op het forum ook een bijzondere verhuizing achter de rug en wil er in deze rubriek kort over vertellen? Dat past wellicht ook bij de gedachte die Freyja had.

PS Citeren en parafraseren (evenals samenvatten) van (nieuws)artikelen mag niet zomaar. Je mag natuurlijk wel je eigen mening over een bepaald onderwerp geven.

2 „Gefällt mir“

Een vriendin vertelde me vandaag dat er nu een nederlandse anti-beweging is voor Valentijnsdag.Dus geen rode rozen en kleine harten bonbons, maar verdorde bloemen of walgelijke parfums en dergelijke.Als je iemand “weg” wilt vertellen, “ik wil je niet meer”. Afgeleid van de Fleurop bloemenbezorging is er nu zogenaamd een Nederlands bedrijf genaamd “Pleurop”, waardoor men de “kwaadaardige producten” kan bestellen en deze naar een onbemind persoon kan laten sturen. Heb je gehoord daarvan of is het een aprilgrap in februari?

2 „Gefällt mir“

Ik heb er nog niet van gehoord.
Nee, je wordt hier - zo als in elk jaar - overspoeld met reclame, aanbiedingen, acties die alle met Valentijn te maken hebben.

Gisteren avond heb ik hem toevallig ook vanuit Aken gezien, in het westen… :dizzy: :comet:

1 „Gefällt mir“

Hoihoi,

De avondklok is door de rechter ongegrond verklaard. Lees hier het laatste nieuws:

Ik hoop niet dat er weer onlusten ontstaan…

Ralf, neem het me alsjeblieft niet kwalijk, maar ik vind het enigszins oneerlijk dat in een andere thread het corona-onderwerp door jou als ongewenst thema werd geclassificeerd. En nu breng je het item zelf weer in gesprek.
Oké, het is jouw forum en jij bepaalt wat er besproken gaat worden, daar heb ik me bij neer te leggen, maar begrijpelijk vind ik het niet.

Hoi Helga,

Dat (het je kwalijk nemen) doe ik niet hoor. Goed dat je schrijft, want het corona-onderwerp is hier op het forum nooit taboe geweest en het is wel belangrijk dat iedereen dat weet.

Waar verschillende leden wèl moeite mee hadden, was dat er een zodanige discussie over het onderwerp ontstond, dat zich er meerdere leden terecht niet langer in konden vinden. En om die reden heb ik toentertijd een oproep gedaan met als doel de discussie „binnen de perken“ te houden.

Omdat de avondklok een maatschappelijk relevant nieuwitem is, heb ik ervoor gekozen om de leden te informeren. Een discussie over de zin en onzin van de avondklok hoeft er van mij niet te ontstaan. Dat is trouwens ook de reden geweest waarom ik dit thema „Nieuwshoekje“ heb genomen, en de post niet in het corona-thema heb geplaatst, en zodoende afstand van die eerdere discussie te nemen.

Oké?

4 „Gefällt mir“

Bedankt voor de uitleg, Ralf.

1 „Gefällt mir“