Niederländische Kryptogramme

Kerstman

Zie je, een beetje zoeken moet men wel.

2 „Gefällt mir“

Vandaag ietsje later dan gewoonlijk de crypto.

Opnieuw een hoge heuvel. (7 letters)

3 „Gefällt mir“
Gedachten van Andrea:

Omdat het vandaag de 2e kerstdag is zou de herberg kunnen passen,
tenminste 7 letters :wink:

hoge heuvel = berg. Maar opnieuw? :thinking:

En ze baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde hem in doeken en legde hem in een kribbe, omdat er geen plaats was in de herberg.
uit het kerstverhaal Lukas 2

3 „Gefällt mir“

Dacht ik ook, maar ik ben te laat :rofl:

herberg- het voorzetsel her betekend dat iets opnieuw gebeurd, her-halen, her-stellen, her-bouwen, her-vormen

3 „Gefällt mir“

Alletwee dames goed en omdat Verena het zo goed uitgelegd heeft krijgt zij ook een paar :evergreen_tree: :evergreen_tree: :evergreen_tree:
Fijne tweede kerstdag nog !!!

2 „Gefällt mir“

De eerste crypto van het nieuwe jaar, en hij is niet makkelijk vandaag dus graag met de achtergrond of aanleiding.

Woede uiten op een boom. ( 8 letters )

2 „Gefällt mir“
poging Leonard

Snotneuzen’ vernielen wensboom in Oudheusden.

1 „Gefällt mir“

Nee Leonard, het gaat een geheel andere richting op.

1 „Gefällt mir“
Poging Andrea:

https://rietepietz.files.wordpress.com/2017/01/kerstboom-aftuigen.gif?w=250&h=250
aftuigen
iem. in elkaar slaan
de kerstboom aftuigen/ontsieren

2 „Gefällt mir“

Prima, heel goed !!! :clap:

3 „Gefällt mir“

Vandaag een leuke, maar wel de aanleiding erbij schrijven, anders geen extra puntjes.

Servicekosten (4 letters)

3 „Gefällt mir“
Verena

Mijn gedachte is de fooi, omdat dit jaar heel veel mensen aan de nieuwjaarsdag geen zin in hadden om te koken. Acht van de tien wilden hun eten bestellen. Dat betekent veel werk voor de koks en etenbezorgers, maar ook veel fooi

4 „Gefällt mir“

TOP Verena, alles goed !!! :snowman: :snowman: :snowman: :snowman:

Veel plezier in de sneeuw. :wink:

2 „Gefällt mir“

Donker uurwerk. (9 letters)

2 „Gefällt mir“
Verena

Me schiet meteen de avondklok te binnen. Maar die hadden we hier al in october. - Ik vind dat het woord heel vrezelijk klinkt. - Het achtergrond van deze week: Omdat de ‚Corona-getallen‘ niet duidelijk dalen, denkt het kabinet over een avondklok vanaf 22.00 uur na.

1 „Gefällt mir“
Andrea

Ja, een makkie dus. Dat dacht ik ook dat we dat al hadden.
Bijna dezelfe omschrijving. Niederländische Kryptogramme - #646 von Haagsehans
Misschien kunnen we deze keer voor de verandering „nachtklok“ schrijven. :wink: Maar ik dacht ook meteen aan avondklok. :slight_smile:
MSN
Avond- en nachtklok op tafel als volgende stap coronacrisis | Politiek | AD.nl
Ik had al gehoopt dat de crypto’s dit jaar wat uitdagender zouden zijn zoals deze:
Niederländische Kryptogramme - #718 von Haagsehans

1 „Gefällt mir“

Net even nagekeken :mag_right:, die hadden we dus nog niet dames, maar Verena had het goed.
Ik zal morgen vragen of ze het ietsje moeilijker kunnen maken volgende week ! :yum:

1 „Gefällt mir“

Italië na-apen (14 letters)

1 „Gefällt mir“

Kijk even hier :mag_right:

Dankje, Hans. :smiley: Dat is prima. :tulip:

Dan klopt onze zoekfunctie niet ! en de nieuwste actuele crypto staat er al. Veel plezier.