Nederland hoest door de rook van Duitse paasvuren

Een opvallend bericht gisteren…Nederland heeft last van rook uit Duitsland. De rook komt is afkomstig van de vele paasvuren:

Loopt het uit de hand, die paasvuren? Wat denken jullie? We hebben ook al vuurwerk met Oud & Nieuw en in Nederland de kerstboomverbrandingen (in Duitsland ook?).

1 „Gefällt mir“

De paasvuren waren vroeger alleen in Duitsland en hebben zich langzaam ook naar het oosten van Nederland verplaatst, om niet te zeggen het is overgewaaid naar NL. Daar is de jeugd aangewakkerd door de stankoverlast, vooral bij een ongunstige oostenwind ook ermee begonnen. Bij westenwind die wij vaak hebben, zit Duitsland met de gebakken peren, dus hebben ze in feite allemaal last ervan.
Vanmorgen hoorde ik op NPO Radio 1 dat het langzaam uit de klauwen loopt en dat ze volgend jaar niet over een verbod nadenken, maar het toch willen inperken.
Je zal maar in een vakantiepark zitten om te ontspannen met zo’n brandstapel in de buurt, dan heb je toch mooi dagenlang de brandlucht in je huisje en je neus.
Ik vind dat ze het flink aan banden moeten leggen, en in Duitsland heb ik nog nooit echte kerstboombrandjes gezien zoals in NL.

4 „Gefällt mir“

Volgens mij mag een “kerstboomvuur” ook niet zomaar in Duitsland. Er wordt vaak een verzamelplaats door de gemeente aangeboden. En is er een dierentuin in de buurt, dan kun je daar ook terecht, het is een lekkernij voor olifanten.

2 „Gefällt mir“

Wat precies is een lekkernij voor olifanten, Toetje? Kerstbomen?

1 „Gefällt mir“

Ja! :evergreen_tree::slightly_smiling_face:

2 „Gefällt mir“

Leuke discussie weer. Je moet toch overal iets over te zeuren hebben.
Maar als we dat dan tóch doen dan mag van mij allereerst het particuliere vuurwerk met Oud en Nieuw verboden worden. Alleen maar overlast en ellende en het stinkt niet minder.
Op de tweede plaats komt dan meteen een verbod van de houtkachels (wat is eigenlijk het verschil tussen de stank van paasvuren en die van de houtkachels?):laughing:
En als ze dat dan allemaal op een rijtje hebben gekregen dan mogen ze van mij ook de paasvuren verbieden.
Ach ja, de rokers ben ik nog vergeten maar daar begin ik nu liever niet over. :face_with_raised_eyebrow:

3 „Gefällt mir“

Ik vind dit wel overdreven hoor. Nederland is een van ergste stinklanden van Europa, en dan nu ineens zo gevoelig…

Hoe bedoel je?

2 „Gefällt mir“

Wist je dat niet Ralf, de olifanten krijgen elk jaar de overgebleven kerstbomen gratis in de dierentuin afgeleverd. Een delicatesse voor deze dieren, en daardoor leggen ze flinke vlaaien achter zich.

http://www.sueddeutsche.de/politik/stuttgarter-zoo-verfuettert-weihnachtsbaeume-an-elefanten-1.3813988

3 „Gefällt mir“

Nederland heeft de grootste uitstoot van CO2 per hoofd van de omringende landen (met uitzondering van Frankrijk, waar veel atoomcentrales zijn). Bovendien is Nederland ook kampioen in het vervuilen van de bodem en de atmosfeer met de mest van koeien en varkens. Hebt U wel eens door Zuidoost-Brabant gefietst? Daar kun je soms echt naar een flink paasvuur verlangen.

2 „Gefällt mir“

Ja Wim, ergens moet de rijkdom vandaan komen.
Ik vraag me nu alleen af waarom onze nieuwe predikant Jesse bij de 2e kamer verkiezingen dit thema nooit heeft aangesproken tijdens de verkiezingscampagne.
Ik ken het probleem al vrij lang, maar heb het uit zijn monde nog niet vaak gehoord, omdat dit thema graag doodgezwegen wordt.
…en in Zuidoost-Brabant ruikt het trouwens meer naar drugslabs.

3 „Gefällt mir“

En zeker de particuliere vuurwerk met Oud en Nieuw in Nederland, het is bijna oorlog op 31.12. - ik kon er nooit aan wennen…

Sprachtipp für Toetje
1 „Gefällt mir“

Het lijkt als of niet alleen die Duitse paasvuren uit de hand lopen maar inderdaad ook de Nederlandse vuren met Oud en Nieuw…

Maar niettemin: een gelukkig nieuw jaar allemaal! :champagne:

4 „Gefällt mir“

Als ich das heute morgen las, tat mir nach kurzer Zeit vom vielen Schütteln der Kopf schon weh.
Wo haben die Leute nur ihren Grips gelassen?
Sinds dagen was er harde wind vanuit het westen afgekondigd, vreemd genoeg ligt de zee in het westen en de stad in het oosten - het zal wel nieuw zijn.
Wat voor sukkels van de gemeente die ondanks deze weersvoorspellingen het evenement door lieten gaan en nog grotere sukkels (echte neandertalers) die zich niet aan de afgesprokene regels hielden.
Als ik schade van dit gebeurtenis had geleden dan zou zich zowel de gemeente als ook de organisatie op mijn schadeclaim kunnen verheugen. :nauseated_face:

3 „Gefällt mir“

Offensichtlich ist jetzt auch ein Rechtsanwalt auf diese Idee gekommen:

3 „Gefällt mir“

Ach ja, het was in mijn geboortestad tot in de 90er jaren altijd al een puinhoop met oud en nieuw, totdat de gemeente Den Haag besloot dat op het strand de vreugdevuren wel mochten.
De weersverwachting is zo precies heden ten dage, dat ze dit vuurtje best een dag hadden kunnen uitstellen, dan was er niets gebeurd behalve op de boulevard, daar waren altijd al kleine brandjes door rondvliegend houtskool.

3 „Gefällt mir“