Lieblingsorte: Wat is je favoriete stad (of plaats) in Nederland?

Dat zal echt mooi zijn.

1 „Gefällt mir“

Was genau meinst du, Emilian?

Probeer maar alles te zien. (Jawel, dat is niet mogelijk.)
Een nieuwe plek bezoeken is een activiteit waarin je altijd iets wint: herinneringen, souvenirs en misschien nieuwe vrienden.

1 „Gefällt mir“

Bedoel je zoiets als “het heeft alleen maar voordelen”? Ik kom even niet op een mooiere formulering, maar die is er vast wel. Als je het formuleert als “er is niets om te missen”, klinkt het een beetje alsof er niks de moeite waard is om te zien of doen - en dat is nou juist niet wat je bedoelde, denk ik. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Inderdaad, het klinkt raar. Ik moet die zin verwijderen.
Ik had niet die bedoeling. Bedankt voor je verklaring, Maartje.

Omdat ik van moderne steden en wijken hou, ben ik ook graag in Rotterdam.

Enkele weken geleden werd hier al over Zierikzee geschreven. In mijn nieuwe blog-artikel over de Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland zijn ook enkele foto´s en video´s van deze kleine havenstad te zien.

3 „Gefällt mir“
Taaltip voor JohannesH

Enkele weken geleden (wordt) werd hier al over Zierikzee geschreven.

1 „Gefällt mir“

Tamelijk plat land. Ik vrees dat ik me er zou vervelen.

Nijmegen is absoluut mijn favoriet als ik een stad moet kiezen!!
Het ligt op een mooie locatie, langs de rivier de Waal. Hoe mooi dit is, zie je pas echt als je met de trein over de brug de stad inrijdt.
Verder heeft Nijmegen een bijzonder oude binnenstad en prachtige huizen (vooral rond het centrum). Het Kronenburgerpark vind ik er ook erg mooi omdat het echt een mooie, maar wel ouderwetse uitstraling heeft.
Maar goed, ergens ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld omdat ik er vorig jaar studeerde. Dus er staan ook wel wat voetstapjes van mij😆

Kwa vakantiebestemmingen zou ik gaan voor de zee! Dus bijvoorbeeld Scheveningen, Katwijk, Texel (het hele eiland is mooi!) of Kijkduin. Ik ben in al deze plaatsen meerdere keren geweest en het is er echt heel mooi! Castricum is ook erg mooi, zeker als je van wat meer duinen houdt.

@Saylana kom je dan uit een bergachtig gebied? Het klopt dat Nederland behoorlijk plat is, Limburg uitgezonderd. Maar er is genoeg te beleven hoor😉

2 „Gefällt mir“

Nijmegen vind ik ook een mooie stad, maar als ik de eerste keer in Nijmegen was, vond de Vierdaagse plaats, waarover ik niet op de hoogte was. Dus was het aan deze dag erg druk in de stad. Later ben ik nog een keer op een “normale” dag in Nijmegen geweest.

Met de Nijmeegse Vierdaagse ben ik er niet geweest, maar ik geloof zeker dat het dan veel drukker is! Vond je het toen te druk?

schrijftip JohannesH

"maar als toen ik de eerste keer in Nijmegen was vond de Vierdaagse plaats, waarover waarvan ik niet op de hoogte was.

1 „Gefällt mir“

Ik vond het toen erg druk omdat ik statief en kamera meegenomen had om video´s te maken, maar dat lukte niet vanwege de vele mensen in de straten.

Ja, dat snap ik dan wel!

Mijn favoriete plaats in Nederland is thuis :slight_smile:

Voor ons is dit het leuk dorpje Bergambacht in de polder dicht bij Gouda. Misschien niet een vakantie plek, maar alle bezoekers die tot nu toe hier zijn gewest vonden het erg gezellig.

We maken graag een fietstocht in de buurt. Bijvoorbeeld van Bergambacht met de veer over „onze rivier“, de Lek, dan verder de dijk langs richting Nieuwpoort, een heel kleine, oude vestingsstad Nieuwpoort (Zuid-Holland) - Wikipedia en dan weer oversteken met de veer naar de voor het zilver bekende stad Schoonhoven, misschien een bezoek in een klein natuur museum (in het zilver museum ben ik zelf nog niet gewest) en weer terug langs de dijk of door de polder.

Leuk is ook een fietstocht naar de andere richting in de loetbos. Helaas hadden we nog geen kans een kano te proberen, maar dat zullen we a.s. jaar vast alsnog doen: https://www.kanocentrumloetbos.nl/

Misschien is dit ook meest belangrijk. Holland moet je met de fiets ontdekken. Dit past bij het land, maar is volgens mij ook de beste manier om Nederland echt te beleven. Deze zomer hadden we het huis met mijn zus geruild. Ze vond de bloemen in de prachtige voortuinen in de buurt geweldig. Een keer zijn we de kleine polder straat in plaats van met de fiets met de auto langs gereden. Toen vond ze het opmerkelijk hoeveel minder je beleefd hoe mooie het hier eruitziet.

Voor vakantie is Ameland een aanrader. Leuk vonden we ook een dagje uit in het park Hoge Veluwe: https://www.hogeveluwe.nl waar je met witte fietsen het park kunt ontdekken. Er zijn honderden fietsen beschikbaar die men mag gebruiken – alle zonder een slot omdat het in het park is. Je pakt gewoon een fiets en als het op een plek bevalt laat je de fiets staan en pakt dan later daar of op een andere plek (als je tussenin wandelen wild) een andere fiets.

Meestal ben ik ook liever in de natuur dan in grote steden, maar Utrecht is een uitzondering. Die vind ik heel erg leuk.

Niet in laatste plaats „moet“ men misschien in Nederland een kaasmarkt bezoeken zoals in Gouda of in Alkmaar. :smile:

2 „Gefällt mir“

Ein Beitrag wurde in ein neues Thema verschoben: Tipps für Tag in Amsterdam?

Leuk dat je van plan bent een kanotocht te maken. Dat lijkt me fantastisch daar!

[details=Sprachtipps für Peter][quote=„Peter, post:72, topic:82“]
Niet ten laatste = niet in de laatste plaats (last but not least, meinst du, nehme ich an?
[/quote]

het park

[/details]

Mein Lieblingsstädtchen ist Veere ( Zeeland ), ein Ort wie aus dem Bilderbuch, urgemütlich.
Wenn man dann schon mal auf Walcheren ist, bitte Middelburg und Vlissingen nicht vergessen.

Landschaftlich finde ich den Nationalpark Zuid-Kennemerland, zwischen Zandvoort und IJmuiden sehr reizvoll.
Ein ähnliches Naturschutzgebiet in kleinerer Ausführung ( Meijendel ) befindet sich bei Wassenaar, nördlich von Scheveningen.

3 „Gefällt mir“

Ha, Meijendel, da bin ich früher (als ich noch in Den Haag lebte) oft spazierengegangen. Schön dort!

2 „Gefällt mir“

Da bin ich aufgewachsen! :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Mijn favoriete stad is Domburg. Van daaruit kun je gemakkelijk alle mooie plaatsen en steden op Walcheren snel bereiken.
Als tweede favoriet komt Hoorn op Terschelling. Daar kun je één zijn met de natuur.

1 „Gefällt mir“