Laternenlaufen bzw. St. Martins-Umzug

Guten Morgen,
hier bei uns finden in diesen Tagen überall Laternenumzüge statt. In südlicheren Gebieten, die eher katholisch geprägt sind, heißen diese St. Martins-Umzüge.
Unser Kindergarten ist morgen dran. Zunächst wird in der Kirche eine Geschichte vorgelesen (die Geschichte vom heiligen Martin, obwohl es ein evangelischer Kindergarten ist). Dann geht es raus. Mit einem Spielmannszug geht es durch de ganzen Stadtteil. Anschließend gibt es vor der Kirche Punsch und Würstchen.
Wie ist das in den Niederlanden?
Gibt es auch typische Lieder?
Werden Laternen eher gekauft ode gebastelt?
Einige deutsche Kitas verbieten echte Kerzen, gibt es solche Ideen auch? Wir nehmen echte Kerzen und einen Holzstab… in selbst gebastelten Laternen.
Vielen Dank für ein paar Informationen.

6 „Gefällt mir“

Ik kom uit Haarlem in Noord Holland. Daar werd vroeger (misschien nu nog) Sint Maarten gevierd. Met een lampion (met elektrisch of kaarslicht) ging je dan al zingend langs de deuren. In een grote plastic zak verzamelde je dan snoep. Als we heel veel hadden brachten we de volgende dag wat snoep naar de kinderen die in het ziekenhuis lagen.
In Delft waar ik nu woon is het geen traditie.

9 „Gefällt mir“

Hoi Kaashapje,

Ik kom uit Den Bosch (ook katholiek). Daar vierden we vroeger nooit Sint-Maarten (met een tussenstreepje dus) en eigenlijk ken ik de traditie pas sinds ik in Duitsland ben.

Het “grote wachten” was altijd op Sinterklaas, die komt midden november aan.

Groetjes,

Ralf

5 „Gefällt mir“

Hier in Friesland wordt ook Sint-Maarten gevierd. Lampions met kaarslicht hebben ze niet meer, maar gewapend met elektrisch licht en een grote plastic tas zingen ze uiteraard in het Fries!

4 „Gefällt mir“

Dank jullie wel! In Noord-Duitsland zijn er twee kenmerkende liedjes: „Ich geh mit meiner Laterne“ en „Laterne, Laterne Sonne, Mond und Sterne“. Iedere kind kun het zingen. Maar snoepjes geeft het niet. Ik kom uit Bremen. Vroeger hebben wij aan Sinterclaas avond zingend langs de deuren gelopen en snoepjes gekrijgd. In Hamburg is het onbekend…

Een fijne avond!

1 „Gefällt mir“

Een van mijn niets is gereden te paard als Sint-Maarten tijdens een lantaarntocht. We hebben er een dikke jas voor genaaid. De kinderen waren enthousiast.

??? :grin:
Bedoel je nichtjes, Frejya?

3 „Gefällt mir“

Ja, nichtjes. Een foutje. :nerd_face:

Ik ken de traditie van Sint-Maarten ook pas sinds ik in Duitsland woon. Het verhaal kende ik wel, maar alleen uit de kerk. En, wat betreft de aankomst van Sinterklaas, die komt traditioneel de eerste zaterag na Sint-Maarten in Nederlands aan, dus daarom was voor mij Sint-Maarten toch belangrijk :wink:

2 „Gefällt mir“
Taaltip

Eén van m’n nichtjes reed te paard als Sint-Maarten …

1 „Gefällt mir“

Bedankt Ludo. :racehorse: